Dank! Duidelijk verwoord. Maar als ik het goed begrepen heb trap je als lichter persoon minder wattages om hetzelfde resultaat te bereiken als iemand die zwaarder is? Dus als jij en ik even hard moeten fietsen om in het wiel van iemand te blijven fietsen wij toch andere waardes? Ik begrijp daarom niet waarom w/kg meer iets zegt over bergop dat op het vlakke. Misschien omdat een zwaarder persoon uiteindelijk op een hoger w/kg aan komt dan iemand die aan de lichte kant zit? Beetje off topic nu maar ben benieuwd.
Ik denk verder dat ik inderdaad volgend jaar maar eens mee moet doen, even zonder verwachtingen en dan zien hoe het gaat.
[/quote]
Het is dus eigenlijk net anders om.
Je trapt om weerstand te overwinnen.
Op het vlakke is dat lucht (en wind). --> Dus frontaal oppervlak telt wel mee, maar de verschillen zijn daarin niet zo heel groot. Eigenlijk zou je W/Cda willen weten dan
Bergop moet je je gewicht mee omhoog tillen. weerstand van de zwaartekracht. Als je dan personen wilt vergelijken, kijk je naar W/kg. En er is ook vrij veel onderzoek gedaan naar wat menselijk haalbaar is, en wanneer er waarschijnlijk doping bij komt kijken.
Als 2 personen evenveel vet hebben, en even lang zijn. maar 20kg schelen. Dan zit dat verschil in spieren. Dus vermogen. Dat is lekker in een sprint voor de zware persoon. Of in een tijdrit op het vlakke. Maar bergop moet het ook mee omhoog, én die spieren vragen veel zuurstof!
Dus als W/kg gelijk is, gaan ze evenhard omhoog, maar is de zware persoon in een tijdrit op het vlakke een stuk sneller omdat het absolute vermogen veel hoger. (Tony Martin zeg maar).
Als ze op het vlakke even hard kunnen..., dan gaat de zware er heuvelop gewoon vanaf.