Wijsheid mbt 2e wielset
Hallo allemaal,
Mijn naam is Adriaan en ik woon in Wognum. Sinds januari van dit jaar rijd ik met veel plezier op een Focus Paralane 8.9. Het is een fiets met een carbon frame en de 1x11 SRAM APEX groep. Enige dat niet goed bevalt is het schakelen. Dit gaat een periode goed en verloopt dan weer moeizaam (meerdere schakelacties op en neer om een volgende versnelling te krijgen) tot het volgende bezoek aan de fietsenmaker. Dit ondanks goed schoonmaken, drogen en opnieuw oliën / waxen.
Op jaarbasis maak ik rond de 10.000 kilometer. Het grootste deel hiervan fiets ik in de ochtenduren hier in West Friesland. Ik probeer minimaal 1 keer in de maand een mooie graveltocht te maken. Dit doe ik tot nu toe of op de Veluwe of op de Utrechtse heuvelrug.
De wielset op mijn fiets is de Mavic Aksium Disc. Hiervoor heb ik verschillende setjes banden. Mijn weg kilometers maak ik op Continental GP5000 32mm. Voor mijn onverharde avonturen heb ik een setje 35mm Hutchinson Freeride en een setje Continental Cyclo X King, ook in 35mm. Dit is ook ongeveer de maximale breedte die goed in mijn frame past. Ik wissel nu voor een gravelrit van binnen en buitenbanden. Ik ben met mijn 98 kilo geen lichtgewicht. Minder gaat het ook niet worden aangezien ik 1.95m lang ben en redelijk afgetraind. De Aksiums hebben nu weer een lichte slag. Ik weet niet wat ik kan/mag verwachten van een dergelijk wiel. De maximale aangegeven bandbreedte is 32mm, waar ik dus regelmatig boven zit.
Graag zou ik het wisselen vergemakkelijken door middel van de aanschaf van een tweede wielset. Idealiter gebruik ik dan de Askiums met mijn huidige cassette (36-11) icm Cyclo X King banden en de nieuw te kopen set met een 32-11 cassette en de GP5000 banden.
Lang verhaal nu ik het zo teruglees
Als tweede set zat ik te denken aan bijvoorbeeld Vision 35 disc TL (in de aanbieding voor rond de €220,-) of de DT Swiss ER1600 32mm. Al vraag ik me bij de tweede af of dit niet wat zonde is voor mijn gebruik in regen, modderige wegen etc.
Is het geen ik voor ogen heb wijs, of zie ik iets over het hoofd? Ik heb ergens gelezen dat je alleen makkelijk van wielset kan wisselen als beide sets dezelfde naaf hebben. Klopt dit? En wat zijn dan goede opties?
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie expertise
Gr. Adriaan
Mijn naam is Adriaan en ik woon in Wognum. Sinds januari van dit jaar rijd ik met veel plezier op een Focus Paralane 8.9. Het is een fiets met een carbon frame en de 1x11 SRAM APEX groep. Enige dat niet goed bevalt is het schakelen. Dit gaat een periode goed en verloopt dan weer moeizaam (meerdere schakelacties op en neer om een volgende versnelling te krijgen) tot het volgende bezoek aan de fietsenmaker. Dit ondanks goed schoonmaken, drogen en opnieuw oliën / waxen.
Op jaarbasis maak ik rond de 10.000 kilometer. Het grootste deel hiervan fiets ik in de ochtenduren hier in West Friesland. Ik probeer minimaal 1 keer in de maand een mooie graveltocht te maken. Dit doe ik tot nu toe of op de Veluwe of op de Utrechtse heuvelrug.
De wielset op mijn fiets is de Mavic Aksium Disc. Hiervoor heb ik verschillende setjes banden. Mijn weg kilometers maak ik op Continental GP5000 32mm. Voor mijn onverharde avonturen heb ik een setje 35mm Hutchinson Freeride en een setje Continental Cyclo X King, ook in 35mm. Dit is ook ongeveer de maximale breedte die goed in mijn frame past. Ik wissel nu voor een gravelrit van binnen en buitenbanden. Ik ben met mijn 98 kilo geen lichtgewicht. Minder gaat het ook niet worden aangezien ik 1.95m lang ben en redelijk afgetraind. De Aksiums hebben nu weer een lichte slag. Ik weet niet wat ik kan/mag verwachten van een dergelijk wiel. De maximale aangegeven bandbreedte is 32mm, waar ik dus regelmatig boven zit.
Graag zou ik het wisselen vergemakkelijken door middel van de aanschaf van een tweede wielset. Idealiter gebruik ik dan de Askiums met mijn huidige cassette (36-11) icm Cyclo X King banden en de nieuw te kopen set met een 32-11 cassette en de GP5000 banden.
Lang verhaal nu ik het zo teruglees
Als tweede set zat ik te denken aan bijvoorbeeld Vision 35 disc TL (in de aanbieding voor rond de €220,-) of de DT Swiss ER1600 32mm. Al vraag ik me bij de tweede af of dit niet wat zonde is voor mijn gebruik in regen, modderige wegen etc.
Is het geen ik voor ogen heb wijs, of zie ik iets over het hoofd? Ik heb ergens gelezen dat je alleen makkelijk van wielset kan wisselen als beide sets dezelfde naaf hebben. Klopt dit? En wat zijn dan goede opties?
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie expertise
Gr. Adriaan
Wisselen wielsets is op zich geen probleem, eventueel zul je de schrijf moeten centreren met microspacers. Dat is 1x even wat geklooi, maar daarna staat het goed en heb je er geen omkijken meer naar. Overigens is het niet gezegd dat dit überhaupt nodig is (bij mij bijvoorbeeld niet).
De wielen die je noemt heb ik geen ervaring mee, wel weet ik dat DT over het algemeen zeer degelijke spullen maakt. Op mijn gravelracer heb ik de G1800 wielset zitten, die is behoorlijk hufterproof.
Dat gezegd hebbende, met jouw gewicht zou je ook eens naar handgespaakt kunnen kijken. Hoeft niet duur te zijn, niet ver van jou zit Van Speyk Wheels wat een goed adres is, en bovendien een forumlid.
De wielen die je noemt heb ik geen ervaring mee, wel weet ik dat DT over het algemeen zeer degelijke spullen maakt. Op mijn gravelracer heb ik de G1800 wielset zitten, die is behoorlijk hufterproof.
Dat gezegd hebbende, met jouw gewicht zou je ook eens naar handgespaakt kunnen kijken. Hoeft niet duur te zijn, niet ver van jou zit Van Speyk Wheels wat een goed adres is, en bovendien een forumlid.
Bedankt voor je reactie Havana!
Als dat centreren met microspacers eenmalig is, is dat geen probleem. Dan hoef ik dus verder geen rekening te houden qua keuze met een specifieke naaf.
Aan handgespaakte wielen had ik ook al even gedacht. Kan me voorstellen dat dat qua sterkte, door meer spaken, handig voor me is. Maar dat is een aanname. Bij meerdere DT Swiss wielen zie ik een max toegestaan gewicht van 130kg, en daar blijf ik ruim onder. Tegelijkertijd is deze waarde bij mijn Aksiums 120kg, en daar heb ik nu voor de derde keer een slag in.
Van Speyk Wheels kan ik zo snel via google niet vinden bij mij in de buurt. Via marktplaats kwam ik wel een wielenbouwer uit Castricum tegen.
Als dat centreren met microspacers eenmalig is, is dat geen probleem. Dan hoef ik dus verder geen rekening te houden qua keuze met een specifieke naaf.
Aan handgespaakte wielen had ik ook al even gedacht. Kan me voorstellen dat dat qua sterkte, door meer spaken, handig voor me is. Maar dat is een aanname. Bij meerdere DT Swiss wielen zie ik een max toegestaan gewicht van 130kg, en daar blijf ik ruim onder. Tegelijkertijd is deze waarde bij mijn Aksiums 120kg, en daar heb ik nu voor de derde keer een slag in.
Van Speyk Wheels kan ik zo snel via google niet vinden bij mij in de buurt. Via marktplaats kwam ik wel een wielenbouwer uit Castricum tegen.
Nog even een update. Inmiddels heb ik een 2e wielset gekocht. De keuze is uiteindelijk gevallen op de Mavic Cosmic Elite UST Disc. Hierbij heb ik twee SRAM remschijven, een 11-32 SRAM cassette (nu 36-11) en 2 centerlock sluitringen gekocht. Deze set gebruik in dan voor op de weg. Mijn huidige Mavic Aksium gebruik ik dan voor gravel, totdat ze op zijn. Daarna vervang ik ze door een sterkere set, eventueel handgespaakt.
Leuk dat je een update achterlaat. De meesten doen dat niet
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
heb binnenkort een nog goed handgemaakt setje Rigida DP18 beschikbaar....
Niet licht, wel oersterk
*edit, zag niet dat het om discversie gaat...
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Hier dus weer iemand die 'max toegestaan gewicht' of 'max rijdersgewicht' verkeerd opvat.Paralane schreef: ↑20 nov 2020 15:39 Bedankt voor je reactie Havana!
Als dat centreren met microspacers eenmalig is, is dat geen probleem. Dan hoef ik dus verder geen rekening te houden qua keuze met een specifieke naaf.
Aan handgespaakte wielen had ik ook al even gedacht. Kan me voorstellen dat dat qua sterkte, door meer spaken, handig voor me is. Maar dat is een aanname. Bij meerdere DT Swiss wielen zie ik een max toegestaan gewicht van 130kg, en daar blijf ik ruim onder. Tegelijkertijd is deze waarde bij mijn Aksiums 120kg, en daar heb ik nu voor de derde keer een slag in.
Van Speyk Wheels kan ik zo snel via google niet vinden bij mij in de buurt. Via marktplaats kwam ik wel een wielenbouwer uit Castricum tegen.
Website: https://www.maatwielen.nl