Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 dec 2020 15:33

Ondanks dat het diep triest is, moet ik hier ook wel weer een beetje om lachen.
Blijkbaar hebben de supermarkten een flinke streep voor en mag de AH XL wel sokken, pannen, ondergoed, etc verkopen en andere winkels niet. En die vinden daar logischerwijs weer wat van, want het is hun inkomen.
Dus bij de HEMA mag je wel taart en worst komen kopen, maar moet je naar de supermarkt voor schone sokken en een nieuwe onderbroek....

Zoals 53x11 het gisteren al stelde: ze zijn knettergek geworden.

Onduidelijkheid over regels, politie grijpt in bij Hema in Schijndel
De politie heeft aan het einde van de ochtend ingegrepen bij de HEMA in het centrum van Schijndel. Een verslaggever van Omroep Brabant zag dat er lingerie, kantoorartikelen en andere niet-essentiële producten werden verkocht. "Wij verkopen alles zoals ze dat ook in de supermarkt doen", vertelde de manager.

Politieagenten namen even later een kijkje. Na een gesprek met de manager en overleg met de gemeente en de veiligheidsregio mocht de winkel alleen nog babyspullen, drogisterij-artikelen en etenswaren aanbieden.

Bij een filiaal van drogisterijketen Kruidvat wilde de politie dezelfde maatregelen nemen, maar ging de manager dwarsliggen. "Wij hebben geen beperkingen gekregen. We mogen gewoon alles verkopen." Een woordvoerder van de keten bevestigde dit tegen Omroep Brabant: "De HEMA mag dat inderdaad niet, maar wij wel. Wij zijn in de eerste plaats een drogisterij en bieden daarnaast al jaren andere producten aan. We gaan daar niet groots op inzetten maar we blijven het wel verkopen."

Dat valt weer verkeerd bij de eigenaresse van de lingeriewinkel tegenover het Kruidvat. "Dit is oneerlijk. Ik verkoop geen lingerie want ik hou mezelf aan de regels, maar de HEMA en Kruidvat doen het wel. Als ze de wet overtreden mogen ze de zaak meteen dichtgooien van mij." Ook andere speciaalzaken in Schijndel voelen zich benadeeld.
Less is bore

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 15 dec 2020 15:49

In Frankrijk waren de supermarkten verplicht om alle "rayons" te sluiten met zaken die te koop waren in niet-essentiele winkels, die dicht moesten. Maar de chocolaterie mocht open blijven, de tabacs waren open. Het blijkt dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
Maar om de regels in Nederland een lock-down te noemen gaat me wel ver. De Spanjaarden en Italianen weten wat een echte lock-down is.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 15 dec 2020 15:55

Sulla schreef: 15 dec 2020 14:27
wasbeer2006 schreef: 15 dec 2020 13:46 Wat me goed stemt is de jeugd onder de 20 over het algemeen, die zijn daar veel meer mee bezig dan wij.
Dat is echt een heel groot fabeltje. Er zijn vooral wat jongeren naar voren geschoven met de 'juiste' (ingefluisterde?) mening. Maar de jeugd in brede zin is daar helemaal niet zo veel meer of minder mee bezig dan andere generaties. En in veel gevallen is het sowieso niet meer dan een zogenaamde 'deug' facade, om erbij te horen.
Ik werk veel nauw samen met onderwijs.
De student van nu is van een ander slag dan de generatie die hen voor zijn gegaan.
Politici jong en oud zijn helaas nog altijd van hetzelfde laken een pak. Daar moet je je hoop niet op baseren.

Beter ga je de jongeren helpen die wel inzien dat we als samenleving echt een omslag moeten maken.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 dec 2020 16:03

Zouden die echt geen mooie auto willen, paar mooie verre reizen maken en een goed inkomen met een mooi huis?

@jans: wat frankrijk, spanje en italie allemaal verzonnen hebben is zo mogelijk nog vele malen gekker dan in NL dus daar zou ik mij niet teveel aan willen spiegelen. Dit is hier in NL gewoon een lockdown, het hele normale leven ligt officieel plat.
Less is bore

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 dec 2020 16:04

Ergens in de kleine lettertjes, onder de chocoladeletterkop dat het aantal besmettingen wel met 36% is toegenomen:
NOS schreef:Het percentage positieve testen steeg ook iets: van 11,7 vorige week naar 12 procent deze week.
Oftewel: de derde week op rij dat een vrijwel identiek %positieve testen gevonden wordt (respectievelijk ik meen 11.4, 11.7 en 12.0). Volgens mij duidt dat op stabilisatie, niet op exponentiële stijging.

Hoe zat het ook alweer: lies, damned lies and statistics...?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 dec 2020 16:13

Vandaag meteen al een daling naar 6700 positieve tests. Damn, wat werkt zo'n lockdown geweldig goed...
Campagnolo Ultra Dork

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 dec 2020 16:23

53x11 schreef: 15 dec 2020 16:04 Ergens in de kleine lettertjes, onder de chocoladeletterkop dat het aantal besmettingen wel met 36% is toegenomen:
NOS schreef:Het percentage positieve testen steeg ook iets: van 11,7 vorige week naar 12 procent deze week.
Oftewel: de derde week op rij dat een vrijwel identiek %positieve testen gevonden wordt (respectievelijk ik meen 11.4, 11.7 en 12.0). Volgens mij duidt dat op stabilisatie, niet op exponentiële stijging.

Hoe zat het ook alweer: lies, damned lies and statistics...?
Nogmaals, besmettingscijfers boeien niet. Het is net als kijken naar hartslag na een fietsrit. Het kan iets zeggen, het kan ook helemaal niks zeggen. Het is maar één metric. Je moet veel context hebben om het te duiden. Dan is weer een computerstoring, dan is er weer kritiek op de PCR-test, dan is het testbeleid weer veranderd. Er is altijd wel iets wat de uitkomst beïnvloedt.

Ziekenhuisbezetting zegt veel meer. Vergelijk dat met power na een fietsrit. Het is wat het is, betrouwbaar te meten. En die was vandaag weer niet bepaald gunstig, zowel verpleegafdeling als IC weer fors meer dan gisteren.

Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid

mhr-zip 15 dec 2020 16:49

havana schreef: 15 dec 2020 16:23
Nogmaals, besmettingscijfers boeien niet. Het is net als kijken naar hartslag na een fietsrit. Het kan iets zeggen, het kan ook helemaal niks zeggen. Het is maar één metric.
Wanneer je niet kan meten wat belangrijk is, maak je wat je wel kan meten belangrijk.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 dec 2020 17:03

havana schreef: 15 dec 2020 16:23 Nogmaals, besmettingscijfers boeien niet.
Breng jij dit even over aan het RIVM en de nationale media? Die suggereren namelijk iets heel anders in hun berichtgeving.

NB: dat cijfers van positieve uitslagen een onbetrouwbare metric zijn heb ik zelf meermaals beargumenteerd. Het ging me in dezen om de (m.i. exemplarische) tendentieuze berichtgeving.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 15 dec 2020 17:27

Ernie C. schreef: 15 dec 2020 16:13 Vandaag meteen al een daling naar 6700 positieve tests. Damn, wat werkt zo'n lockdown geweldig goed...
De rest van het verhaal is waarschijnlijk niet belangrijk? Storing? Ziekenhuisopnames.

daniel1975 schreef: ↑15 dec 2020 16:03

@jans: wat frankrijk, spanje en italie allemaal verzonnen hebben is zo mogelijk nog vele malen gekker dan in NL dus daar zou ik mij niet teveel aan willen spiegelen. Dit is hier in NL gewoon een lockdown, het hele normale leven ligt officieel plat.
Kom op, als het land plat ligt ziet het er wel even anders uit. Vanmiddag toch wel aardige column van Van Roosmalen op NPO radio 1. Erger als dit kan het nooit meer worden, dat zijn wel mijn woorden.
Laatst gewijzigd door Jans op 15 dec 2020 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 dec 2020 17:52

Jij mist de ironie van Ernie volledig :lol:
Less is bore

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 15 dec 2020 17:54

Nee totaal niet.

Gesloten