Aluminium of carbon gravelbike
Goedemorgen,
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een gravelfiets voor erbij.
Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn met aluminium frames (met carbon voorvork) tegenover volledig carbon. Ik hoor dat je het comfort vooral uit de dikkere banden en bandenspanning kan halen waardoor aluminium frames ook prima voldoen. Is dit inderdaad de algemene ervaring? Of is een carbonframe toch echt een must als je enigszins comfortabel langere ritten wil maken? Zelf zal ik voornamelijk in het oosten van het land gaan gravelen
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een gravelfiets voor erbij.
Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn met aluminium frames (met carbon voorvork) tegenover volledig carbon. Ik hoor dat je het comfort vooral uit de dikkere banden en bandenspanning kan halen waardoor aluminium frames ook prima voldoen. Is dit inderdaad de algemene ervaring? Of is een carbonframe toch echt een must als je enigszins comfortabel langere ritten wil maken? Zelf zal ik voornamelijk in het oosten van het land gaan gravelen
Laatst gewijzigd door MarlyV op 26 mei 2020 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Zou je bij gravelfietsen niet vooral kiezen tussen staal of carbon? Waarbij de populaire fietsmerken allemaal wel met een mooie carbon uitvoering komen (en als voordeliger alternatief inderdaad aluminium). En de meer traditionele offroad/gravel merken nog veel op staal varen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Zelf heb ik een alu crosser in gebruik als gravel/slecht weer racer. Daar merkte ik inderdaad dat comfort een dingetje werd op de weg met racebanden. Alhoewel ik deze banden ook op mijn (carbon) racer heb gereden voelde het duidelijk oncomfortabel op de crosser. Nu zal een crosser wellicht van zichzelf al minder comfy zijn dan een 'echte' gravelbike. Maar bij mij deden bredere gravelbanden en de daarbij behorende lagere bandenspanning echt een heleboel voor het comfort.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Aluminium en carbon zijn materialen zoals hout en staal, geen eigennamen en dus geen hoofdletters.....MarlyV schreef: ↑26 mei 2020 09:00 Goedemorgen,
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een gravelfiets voor erbij.
Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn met aluminium frames (met Carbon voorvork) tegenover volledig Carbon. Ik hoor dat je het comfort vooral uit de dikkere banden en bandenspanning kan halen waardoor aluminium frames ook prima voldoen. Is dit inderdaad de algemene ervaring? Of is een Carbonframe toch echt een must als je enigszins comfortabel langere ritten wil maken? Zelf zal ik voornamelijk in het oosten van het land gaan gravelen
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Mijn gravelracer heeft een alu frame en een carbon zadelpen en voorvork. Het comfort icm de brede banden met lage spanning is zeker voldoende. Wel is ie met 9,5 kg wat zwaar, daardoor voelt de fiets wat minder speels.
Ik zie mijn gravelracer vooral als winter/slechtweer fiets en wilde er ook niet teveel geld aan uitgeven. Maar als ik vol voor gravel zou gaan, dan zou ik toch voor een lichter (carbon) frame gaan.
Ik zie mijn gravelracer vooral als winter/slechtweer fiets en wilde er ook niet teveel geld aan uitgeven. Maar als ik vol voor gravel zou gaan, dan zou ik toch voor een lichter (carbon) frame gaan.
Op een gravelfiets maakt het eigenlijk allemaal niet zo uit. Ik zou net graag op een alu rijden als ik nu doe op mijn Chinees carbon.
Comfort maakt weinig uit omdat het vooral uit de dikke banden komt.
Gewicht is ook niet zo belangrijk.
Geometrie wel, die bepaald de speelsheid en directheid van de fiets.
Comfort maakt weinig uit omdat het vooral uit de dikke banden komt.
Gewicht is ook niet zo belangrijk.
Geometrie wel, die bepaald de speelsheid en directheid van de fiets.
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
- Locatie: Zwolle
Voor wat meer comfort zou je ook kunnen kiezen voor titanium, bijv Guillem atalaya of de pilot scram. Wel wat duurder, maar naast comfortabel ook veel duurzamer en sterker dan carbon.
Ik heb momenteel een specialized tarmac voor op de baan en een specialized suspension epic competition (wel al 5jaar oud) voor off road. Op beide fietsen zit ik heel comfortabel.
Ik denk er soms aan om een gravel erbij te nemen. Wat zijn jullie ervaringen? Kan dat een meerwaarde zijn, aangezien ik heel tevreden ben van mijn epic...
thx
Ik denk er soms aan om een gravel erbij te nemen. Wat zijn jullie ervaringen? Kan dat een meerwaarde zijn, aangezien ik heel tevreden ben van mijn epic...
thx
Laatst gewijzigd door annh op 16 dec 2020 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
De meerwaarde zit wat mij betreft vooral in de makkelijke stukken over egale ondergrond. Dan is een gravelbike wat sneller/hoef je wat minder hard te trappen tov een mtb.
Alu kan prima, de enige reden dat ik carbon heb gekozen is dat ik geen lelijke lasnaden wil en het fijn vind als ie niet enorm zwaar is.