Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Irritatie door honden uitlaters

hayes

hayes 17 dec 2020 19:48

Je probeert natuurlijk hoffelijk te zijn. Ik bel even en de meeste eigenaars hebben zelf de reflex om meteen hun hond dicht bij zich te nemen. Af en toe niet. Dan krijg ik een 'enthousiaste' hond achter me aan. Ik heb de gewoonte om de hond te laten naderen tot een meter of4-5 en dan heel hard en boos 'Hey!" te roepen. Meestal zorgt dat voor een twijfelreactie bij de hond. Waarna de eigenaar wél reageert.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 dec 2020 22:50

De streek waar ik vroeger (jaren '70 en '80) veel trainde was rijk aan honden bij boerderijen die nogal eens de gewoonte hadden om me achterna te komen.
De hond die na keihard AF niet afdroop moest ik dan met de fullsize Zefal pomp van me af meppen, dat gebeurde toch wel een 5-10 x per jaar.
Los daarvan ben ik goed met honden, nooit problemen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 18 dec 2020 00:54

Men moet zijn hond gewoon aangelijnd houden in gebieden waar die plicht geldt. Dat doe ik ook.
Maar in gebieden waar honden los mogen lopen heb je als fietser of hardloper gewoon rekening te houden met het feit dat je loslopende honden tegen kan komen.
Niemand kan de recreatiegebieden voor zichzelf claimen. Dat is nu eenmaal het nadeel van leven in een overbevolkt land waar vrije recreatiegebieden schaars en drukbevolkt zijn met allerhande recreanten.
Niemand heeft het alleenrecht in die gebieden dus rekening houden met elkaar is de norm. Of gewoon een gebied opzoeken waar hondenbezitsters hun hond aangelijnd moeten houden. Dan heb je in elk geval recht van spreken als fietser of loper.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 18 dec 2020 03:51

En moeten die honden dan geen rekening met mij houden? Als er vanuit een boerenerf plotseling een hond op me af komt, wie of wat zit er dan fout?
Toevallig las ik op Strava een paar weken geleden dat iemand problemen had gehad met een hond die een jaar of 8 geleden mij ook al problemen opgeleverd had. Ja, nog even dan is die hond er niet meer.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 dec 2020 09:47

Jans schreef: 18 dec 2020 03:51 En moeten die honden dan geen rekening met mij houden? Als er vanuit een boerenerf plotseling een hond op me af komt, wie of wat zit er dan fout?
Toevallig las ik op Strava een paar weken geleden dat iemand problemen had gehad met een hond die een jaar of 8 geleden mij ook al problemen opgeleverd had. Ja, nog even dan is die hond er niet meer.
Ja.., die honden behoren ook de wet te kennen.., alsmede de grenzen van het perceel van hun baasje :roll:
Je kunt ze erop aanspreken als ze dat niet doen.,. of eventueel naar de rechter slepen.

De stelling "Als er vanuit een boerenerf plotseling een hond op me af komt, wie of wat zit er dan fout?"
- dit impliceert in de eerste plaats dat er überhaupt iets fout gaat.... Jij ervaart er last van, maar dat is niet gelijk aan dat er iemand of iets fout zit.
- Een boerenerf, zal veelal buiten de bebouwde kom en buiten natuurgebied zijn. Dus, in Nederland, zou een hond daar gewoon niet aangelijnd los kunnen en mogen lopen.

Dat neemt niet weg dat zo'n actie onprettig kan zijn voor jou. Of dat het in andere gevallen gevaarlijke situaties kan opleveren. Maar dan ga je in een gebied zitten of we elk risico, what so ever, altijd maar moeten dicht timmeren. Dan moet je feitelijk alles en iederen opsluiten ;-). Of dat verantwoordelijkheid voor het risico bij het baasje ligt, of dat het een acceptabel risico is. En misschien hangt het dan ook nog af van het hondenras, maar eigenlijk gaat dat dan over de hoogte van het risico. Sommige rassen staan bekend om bijtgevaarlijk oid. die zul je minder vrij op je boerenerf moeten laten rondlopen, dan een of ander klein schoothondje.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 18 dec 2020 11:05

(Citeer Mark Veenstra, maar dat is te veel dus jullie begrijpen wat ik bedoel), Mark, je ziet het verkeerd, Jans bedoeld dat die hond moet snappen dat het universum om haar draait!
Ach, ik zeg ook maar wat

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 18 dec 2020 11:40

ophetkantje schreef: 18 dec 2020 11:05 (Citeer Mark Veenstra, maar dat is te veel dus jullie begrijpen wat ik bedoel), Mark, je ziet het verkeerd, Jans bedoeld dat die hond moet snappen dat het universum om haar draait!
Ik denk dat ik hier uit kan begrijpen dat jij nog nooit gebeten bent en daardoor niet voor altijd een probleem met je been hebt.
Daarnaast denk ik dat je geen beeld hebt van het aantal hondenbeten die ze op de SEH zien.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 dec 2020 12:08

ophetkantje schreef: 18 dec 2020 11:05 (Citeer Mark Veenstra, maar dat is te veel dus jullie begrijpen wat ik bedoel), Mark, je ziet het verkeerd, Jans bedoeld dat die hond moet snappen dat het universum om haar draait!
:winkthumb:
Canyon Ultimate AL 2013

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 dec 2020 12:14

Jans schreef: 18 dec 2020 11:40
Ik denk dat ik hier uit kan begrijpen dat jij nog nooit gebeten bent en daardoor niet voor altijd een probleem met je been hebt.
Daarnaast denk ik dat je geen beeld hebt van het aantal hondenbeten die ze op de SEH zien.
Ik ontken jouw situatie of gevoel niet.

Maar de oplossing zie ik alleen niet.
Dat is net zoiets als stellen dat je een keer aangereden bent door een rode auto.., En dat het daarom logisch zou zijn dat alle rode auto's niet meer de weg op mogen. Want je weet nooit wat een rode auto gaat doen. En stel je komt een rode auto tegen, is er dan iets fout?
En dan kom je ook direct bij de vraag, moet je het de auto verwijten, of de bestuurder? In analogie, moeten de honden rekening houden met jou of hun baasjes? En is er uberhaupt iets "fout"?
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 18 dec 2020 12:21

Hier in de omgeving krijg je steeds minder last van honden die een boerenerf aflopen. Gewoon aangezien de boeren hun erf afbakenen met elektronische beveiliging waar de hond binnen blijft. Komt hij tenminste niet op de weg.
Meeste problemen met honden heb je vanwege de burgerlijke ongehoorzaamheid van de Nederlanders. Hondenbezitters laten hun honden los op plekken waar dat niet is toegestaan, terwijl deze honden duidelijk niet goed onder appel staan. Maarja, elke groep is schuldig aan de ongehoorzaamheid, dus daar kan je niet alleen de hondenbezitters op aanspreken. Ander verhaal wordt het als een hond bijt op openbaar terrein. Dan is die hond daar dus niet geschikt voor en dient in mijn ogen te worden afgemaakt.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 18 dec 2020 13:23

Jans schreef: 18 dec 2020 11:40
Jij trekt zoals heel vaak, weer conclusies die nergens op gebaseerd zijn en (ver)beoordeeld mij weer eens zonder ook maar iets van met te weten. Of wel het universum draait om Jans.
Ach, ik zeg ook maar wat

senior
Forum-lid

senior 18 dec 2020 13:33

Heerlijk, dat meeleven met anderen dat hier geëtaleerd wordt. Net of we ook wel eens aan een ander denken.

Plaats reactie