Dit dus, ik heb zo'n vermoeden dat de wereld van COVID19 deskundigen iets over het hoofd ziet. Het maskertje, de anderhalve meter afstand en het hand wassen lijkt niet het resultaat te geven dat ons voorgehouden word, namelijk r<1.
Zelf ben ik zijdelings betrokken bij een onderzoek dat voortkwam uit COVID19 risico's.
Ik kan er niet teveel over zeggen omdat er nog over gepubliceerd gaat worden.
Wat ik wel kan zeggen is dat we werken met aerosolen en we tussen de meting door veel tijd kwijt waren aan wachten tot het niveau van de aerosolen voldoende gedaald was om een volgende meting te kunnen doen. We maakten gebruik van een speciale meetruimte voorzien van klimaatregeling inclusief stevige afzuiging.
Dat doet mij vermoeden dat we meer moeten kijken naar ruimten waar veel mensen uit verschillende bubbels samen komen.
Zoals ik al eerder zei, ik denk dat momenteel de supermarkt de grootste besmettingsbron is omdat je daar veel verschillende bubbels hebt die samenkomen.
Mondmaskertjes zijn leuk maar als je door een wolk virusdeeltjes loopt helpt alleen een volgelaatsmakser met ademlucht om niets in je ogen en longen te krijgen.