Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 19 dec 2020 12:00

Ernie C. schreef: 19 dec 2020 09:19 Als ik naar de besmettingen in mijn omgeving kijk, dan zijn het eigenlijk allemaal mensen die in de categorie brave Hendrik vallen, allemaal mensen die zich vanaf het begin prima aan de maatregelen hebben gehouden.
Dit dus, ik heb zo'n vermoeden dat de wereld van COVID19 deskundigen iets over het hoofd ziet. Het maskertje, de anderhalve meter afstand en het hand wassen lijkt niet het resultaat te geven dat ons voorgehouden word, namelijk r<1.

Zelf ben ik zijdelings betrokken bij een onderzoek dat voortkwam uit COVID19 risico's.
Ik kan er niet teveel over zeggen omdat er nog over gepubliceerd gaat worden.
Wat ik wel kan zeggen is dat we werken met aerosolen en we tussen de meting door veel tijd kwijt waren aan wachten tot het niveau van de aerosolen voldoende gedaald was om een volgende meting te kunnen doen. We maakten gebruik van een speciale meetruimte voorzien van klimaatregeling inclusief stevige afzuiging.

Dat doet mij vermoeden dat we meer moeten kijken naar ruimten waar veel mensen uit verschillende bubbels samen komen.
Zoals ik al eerder zei, ik denk dat momenteel de supermarkt de grootste besmettingsbron is omdat je daar veel verschillende bubbels hebt die samenkomen.
Mondmaskertjes zijn leuk maar als je door een wolk virusdeeltjes loopt helpt alleen een volgelaatsmakser met ademlucht om niets in je ogen en longen te krijgen.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 19 dec 2020 12:10

havana schreef: 19 dec 2020 11:59 knip

Overigens is het mondkapjesverhaal een voorbeeld van hoe de overheid zich laat sturen door het publiek, en niet andersom. De overheid wilde geen mondkapjesplicht. Deze kwam er alleen maar omdat de meerderheid van de bevolking het wel wilde en omdat de regering van het gezeik af wilde zijn.
Het patroon is als volgt.
In de media verschijnen berichten over het publiek dat bepaalde maatregelen wil.
Wie dat publiek dan is, dat wordt nooit vermeld evenmin hoe men tot de conclusie komt dat dit is wat het publiek wil.
Enkele dagen nadat dit bericht in de media is verschenen circuleren er berichten uit Den Haag en nog een paar dagen laten volgt de volgende maatregel die gelegitimeerd wordt door erop te wijzen dat het kabinet het niet wil maar het op aandringen is van het publiek.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 19 dec 2020 12:15

havana schreef: 19 dec 2020 11:59
Wat ik zo jammer vind is dat we zo weinig horen/lezen van gedragswetenschappers.
Dat zou kunnen liggen aan welke media je blootstelt. Ik lees zelf onder meer de VK en het NRC en daarin zijn genoeg bijdrages verschenen van gedragswetenschappers.

Ook iemand als Reint-Jan Renes (deelt ook vaak goede info op Twitter) zou je kunnen volgen.

Overigens vind ik je conclusie dat ons gedrag gestuurd wordt nogal naïef. Ons gedrag wordt voortdurend gestuurd, bijvoorbeeld door heffingen, belastingen, subsidies, voorlichtingscampagnes, regelingen, voorzieningen enzovoorts. Daar is werkelijk niet nieuws aan en dat is zo oud als de democratie zelf. Ik zie het probleem niet. Zo lang je niet gevraagd wordt je kinderen naar het front te sturen zie ik weinig problemen.

Overigens is het mondkapjesverhaal een voorbeeld van hoe de overheid zich laat sturen door het publiek, en niet andersom. De overheid wilde geen mondkapjesplicht. Deze kwam er alleen maar omdat de meerderheid van de bevolking het wel wilde en omdat de regering van het gezeik af wilde zijn.
De meningen en lezingen van de gedragswetenschappers volg ik vanzelfsprekend. Dat is ook niet wat ik bedoel.

Die gedragswetenschappers hebben helaas geen invloed op de keuzes en het beleid van de overheid. Dat is ondertussen wel duidelijk. “We horen je aan maar we doen er lekker niks mee.”

Mondkapjes verhaal was toch echt omdat de bestuurders van de veiligheid regio’s hierop hamerden. Dit is toch echt gewoon overheid hoor. Door lobby ging de regering overstag waarbij de nodige sturing ter grondslag lag.

Om nu te te stellen dat de MEERDERHEID van de bevolking mondkapjes wilde is wel heel simplistisch gesteld. Hoe dan? We gaan een enquête doen en we vragen het? We gaan steekproeven doen? En welke kwalijke rol heeft de media hier in gespeeld... ik geloof er namelijk geen donder van dat de meerderheid van de bevolking dit wilde. Waarbij 9 maanden lang werd geroepen door de baas van het RIVM dat ze zinloos waren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 dec 2020 12:16

@RVV Misschien tijd voor een sekte die het einde der tijden op korte termijn voorspelt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 dec 2020 12:20

Om nu te te stellen dat de MEERDERHEID van de bevolking mondkapjes wilde is wel heel simplistisch gesteld. Hoe dan? We gaan een enquête doen en we vragen het?
O.a. IPSOS en Maurice de Hond hebben dit inderdaad m.b.v. een representatieve steekproef becijferd.

En welke kwalijke rol heeft de media hier in gespeeld..
Dus als ik het goed begrijp ben je voor censuur? Ok, ik dacht juist dat je de regering totalitair vond. Overigens "vergeet" je de sociale media te noemen. Media die waarschijnlijk nog veel belangrijker zijn dan de professionele media en waar je alles kunt roepen zonder enige kwaliteitscontrole. En of we het nu leuk vinden of niet, de sociale media beïnvloeden het publieke debat sterk.
Laatst gewijzigd door havana op 19 dec 2020 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 19 dec 2020 12:22

amclassic-fan schreef: 19 dec 2020 12:16 @RVV Misschien tijd voor een sekte die het einde der tijden op korte termijn voorspelt?
Niet flauw doen. Dat siert je niet als moderator.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 19 dec 2020 12:23

Keezx schreef: 19 dec 2020 11:45
53x11 schreef: 19 dec 2020 11:26 Ik vind het best knap hoe mensen dergelijke uitspraken kunnen doen over zaken waar je alleen met grootschalige data analyses (waarin onze fijne overheid dus schromelijk en schandelijk gefaald heeft) iets over kan zeggen. En zelfs dan gaat het nog om associaties, en geen causale verbanden.
Ik ga er dan vanuit dat grootschalige data analyse ons weinig tot niets gebracht heeft, of wou je zeggen dat die er uberhaupt niet is of geweest is?
Dat zou inderdaad schandalig zijn.
Die Kees toch, de overheid krijgt het niet eens voor elkaar om een covid app te ontwikkelen, de overheid blijkt ook niet voorbereid te zijn op het registreren van de gevaccineerden,
En dan denk jij dat die overheid wel in staat is om een van de meest complexe data analyses uit te voeren die je kunt bedenken.

De data die er is, en ik vermoed dat er heel veel gaten in de data zitten is zo vervuild dat je maanden nodig hebt om een fatsoenlijke data set er uit te filteren. En dan mag je hopen dat die compleet genoeg is maar de kans is aanwezig dat je slechts deel conclusies kunt trekken.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 19 dec 2020 12:24

@53X11 en NicoNB: alleen al op basis van kansberekening vind ik het niet vreemd om naar de rol van scholen te kijken. Veel mensen uit verschillende bubbels langdurig bij elkaar, op korte afstand en in gesloten ruimtes.
Je kunt een officieel onderzoek instellen naar de mogelijkheid van besmetting door kinderen en jeugd, maar er zijn in ieder geval praktijkvoorbeelden dat dit gewoon plaats kan vinden.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 19 dec 2020 12:27

Havana waarom leg jij mij woorden in de mond die ik niet schrijf? Ik ben helemaal niet voor censuur. Wel voor onafhankelijkheid. Wat je nu ziet is dat media vooral bezig is met het beïnvloeden van de publieke opinie.

Op social media gebeurd overigens niet anders. Mee eens. Maar de tegenstellingen worden gevormd de de MSM. Ik lees af en toe wel eens wat reacties op de nieuwsberichten op social media. Dan lees je inderdaad vooral dat mensen tegen zijn. Hoe zou dat nou dan komen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 dec 2020 12:30

NicoNB schreef: 19 dec 2020 11:26
RVV schreef: 18 dec 2020 17:08 .......
Face it de kapjes gaan niet meer verdwijnen.
'Corona komt elke winter terug, net als de griep'

In alle COVID19 propaganda die nu al bijna een jaar over ons heen gestort word is dit nog niet voorbij gekomen.

Je moet je echt serieus af gaan vragen of we door de juiste mensen bestuurd worden.
Want blijkbaar krijgen ze niet uitgevogeld hoe je COVID19 stopt omdat ze niet weten hoe het zich verspreid..
Ik vind dit soort berichten echt heel beangstigend. Niet vanwege het virus, maar vanwege de mafkezen die nu al voorsorteren op kapjesplicht en andere maatregelen. Zelfs het grote opperhoofd van de WHO heeft dat waanzinvirus opgelopen en is besmettelijk.

Ik, en ik vermoed velen met mij, ga steeds meer van morrend dingen accepteren naar gewoon domweg negeren en eigen plan trekken.
Morgen waarschijnlijk rondje biken op de UHR en ‘s middags bezoek.
Less is bore

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 19 dec 2020 12:34

Daniël dit is dus wat ik ook al een lange tijd bedoel.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 19 dec 2020 12:35

@Daniël wat negeer je als je morgen gaat doen wat je opschrijft? Niets toch?

Gesloten