Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13738
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 dec 2020 12:26

scottpch schreef: 17 dec 2020 08:31 Niet in de bagger/modder/regen rijden met je dure fiets, anders ontkom je er niet aan.
Evt. een gravelfiets aanschaffen, maar je blijft hetzelfde probleem houden. ;)
Vanaf Oktober/November blijft mijn racer in de stalling tot begin Maart.
Al die tijd zijn dan mijn cyclocrosser of mtb de enige 2 fietsen die gebruikt worden.

Ik ook, oude pekel MTB gebruik ik daarvoor. Echt niet op de nieuwere racer of nieuwere MTB nu. Zonden van de spullen, oude zomer spullen rijd ik in de winter dan gewoon nog mee. Werkt prima. Nagenoeg geen kosten en het oude materiaal wordt ook nog eens goed besteed.

Ik herken het verhaal van slepen echt niet, natuurlijk nat en bagger wel, maar op de weg met slecht weer echt niet. Ik rijd dan met de pekel MTB met Hope remmen. Ook met de remmen uit 2007 totaal geen last in slecht weer en ik heb echt de blokken heel dicht bij de schijven staan.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 dec 2020 19:28

Het wil niet zeggen dat wanneer er lawaai van de remmen afkomt, dat ze ook slepen. Dat geping maakt je niet trager dus het is niet echt slepen, zelfs niet aanlopen. Maar vervelend is het wel (maar lang niet zo erg als het schurend geluid van remblokken op een velg wanneer daar zand tussen zit)

Dit is het eerste jaar dat ik mijn goede fiets ook binnen laat staan met slecht weer, vorig jaar, met de Giant, reed ik wel in de winter.
Ik heb nu de gravelfiets voorzien van wegbandjes. De ene week zitten de kleine wielen met dikke banden eronder en de andere week de grote wielen met wegbandjes en spatborden. Lekker afwisselend.
Als kan je die fiets moeilijk een slechte fiets noemen: Velobuild carbon en afgemonteerd met DI2 (Ultegra RX-derailleur, 6800 voorderailleur, GRX-shifters en 105 hydraulische remmen)

Ik hoop toch op nog een dagje met mooi, droog weer zodat de BMC toch nog eens buiten mag met de nieuwe wielen :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 dec 2020 11:13

TL@ Ik fiets al 40 jaar zomer en winter, maar het scheuren van remblokken op de velg door zand heb ik echt nog nooit meegemaakt, dan staan je blokken volgens mij echt te dicht op je velg, Alleen bij een slap frame en aanzetten ooit even een blokje aantikken, maar dat is ook al lang geleden, gezien de stijfheid van vrijwel alle frames tegenwoordig. Dat het slepen weinig vertraging geeft klopt helemaal gisteren mijn wiel nog eens aangeslingerd terwijl ik het hoorde, wiel staat dan echt nier merkbaar eerder stil. Voor mij is het gewoon dat irritante grrr grrr bij ieder omwenteling waar ik helemaal gek van wordt,
Maar zoals eerder gezegd de remmen worden steeds beter (lees meer ruimte) dus steeds minder last van,
Voor mij blijft de velgrem echter de beste oplossing (alleen al vanwege die lelijke schijven). Maar dat mocht ik volgens mij niet meer zeggen in dit topic ;-)
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 dec 2020 11:52

Ik bedoelde het schurend geluid tijdens het remmen bij remblokken. Je weet dan gewoon dat je je velg kapot aan het remmen bent.

Toen ik nog met velremmen reed, was de remrand (aluminium) alle 2-3 jaren echt wel op (20-30.000km). Dat was ook de reden dat ik steeds met relatief goedkoper wielen reed.
Nu kan ik probleemloos op duurdere, carbon, wielen rijden zonder dat ze kapot gaan.
Mijn oude carbonwielen zijn nu 5.5 of 6 jaar oud en op wat krassen na, zijn die nog gewoon goed. Dat doe ik niet met velgremmen.

Ik heb ze nu vervangen door een bredere set die tubeless kan, maar eigenlijk kon ik nog jaren verder op die velgen.

Ik ben van begin 2015 over op schijfremmen en wil nooit meer wat anders.
Ik kan ook perfect begrijpen dat niet iedereen er zo over denkt, er zitten namelijk ook nadelen aan die schijven (zoals aan alles natuurlijk)
Afbeelding

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1795
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 dec 2020 19:17

TL@ schreef: 18 dec 2020 11:52 Ik bedoelde het schurend geluid tijdens het remmen bij remblokken. Je weet dan gewoon dat je je velg kapot aan het remmen bent.

Toen ik nog met velremmen reed, was de remrand (aluminium) alle 2-3 jaren echt wel op (20-30.000km). Dat was ook de reden dat ik steeds met relatief goedkoper wielen reed.
Nu kan ik probleemloos op duurdere, carbon, wielen rijden zonder dat ze kapot gaan.
Mijn oude carbonwielen zijn nu 5.5 of 6 jaar oud en op wat krassen na, zijn die nog gewoon goed. Dat doe ik niet met velgremmen.

Ik heb ze nu vervangen door een bredere set die tubeless kan, maar eigenlijk kon ik nog jaren verder op die velgen.

Ik ben van begin 2015 over op schijfremmen en wil nooit meer wat anders.
Ik kan ook perfect begrijpen dat niet iedereen er zo over denkt, er zitten namelijk ook nadelen aan die schijven (zoals aan alles natuurlijk)
Mijn carbon wielen met velgrem gaan nog 10 jaar mee gaan. Er is daar niets van slijtage aan te zien. Basalt remrand en die fiets komt niet buiten bij slecht weer. Daarvoor heb ik mijn winterfiets met alu wielen.

Remschijven worden zo aangeprezen omwille van het goed remmen in de regen, maar dan lees je hier dan ze dan die mooie zomerfiets met schijfremmen binnen laten staan..

Dan ontgaat het nut me al helemaal om een fiets met schijfremmen te kopen want hooggebergte hebben we hier ook niet.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 dec 2020 20:21

Ik rijd in de zomer altijd met de goede fiets, ongeacht het weer. Met mijn gewicht en geregeld heuvelritjes kan het snel gaan met velgremmen.

In de winter rijd ik nu voor de eerste keer met een 'winterfiets' maar die heeft ook gewoon schijfremmen.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 dec 2020 08:15

Al mijn fietsen hebben schijfremmen, dus ook mijn zomerfiets....
Zelfs m'n huis, tuin en keukenfiets! ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13738
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 dec 2020 16:41

Ik ga wel mee in het verhaal van @TL.
Vond de remblokken op de velgen ook een verschikkelijk geluid. Schijven zijn vrijwel in elke situatie stiller.
Carbon met velgrem, dat ging qua geluid.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6129
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 dec 2020 18:18

Nou, zat laatst tijdens nat wegdek achter iemand aan met schijfremmen maar bij elke keer remmen gierde die remmen als een varkentje, heb hem maar laten gaan, verschrikkelijk om aan te horen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 dec 2020 00:04

wasbeer2006 schreef: 19 dec 2020 16:41 Ik ga wel mee in het verhaal van @TL.
Vond de remblokken op de velgen ook een verschikkelijk geluid. Schijven zijn vrijwel in elke situatie stiller.
Carbon met velgrem, dat ging qua geluid.
Soms denk ik: leeft die vent in dezelfde wereld als ik?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 dec 2020 06:13

Dat denken wij ook soms van jouw Keezx ;-)
Afbeelding

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 20 dec 2020 09:21

Zojuist plaatste ik een nieuwe wielset en mijn fiets en daarbij heb ik ook mijn remschijven overgezet. Het is een SRAM Centerline remschijf (centerlock). Nu kom ik er achter dat de remschijf niet 100% vast zit en lichtjes speling vertoont tov het wiel. Ik kan de lockring helemaal aandraaien maar de speling blijft. Hij spoort wel goed in de caliper maar hij rammelt wel. Als ik het dunste ringetje wat ik had liggen tussen sluitring en schijf plaats grijpt de lockring niet meer goed aan de dat lijkt me ook niet de bedoeling. Weet iemand een oplossing?

Zie ook deze beelden:
Laatst gewijzigd door bepe op 23 dec 2020 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie