Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 19 dec 2020 17:17

Van de week en vandaag maar weer eens geklust aan de zomerfiets (Canyon Ultimate CF SL-Di2, die mag alleen buitenspelen met mooi weer = droog wegdek).
Eerste stap was een nieuwe outfront mount van Synchros die perfect past op de Canyon V13 voorbouw.
https://www.syncros.com/in/en/product/s ... 5660001222

De volgende stap was de montage van een direct-mount derailleur hanger (achterpad) van SIgeyi.
https://www.sigeyishop.com/product/cany ... ur-hanger/

En als laatste, een Shimano 12-speed ketting (om zodoende een stillere drivetrain te krijgen),
https://bike.shimano.com/en-NZ/product/ ... M8100.html
Bijlagen
IMG_1928.jpeg
IMG_1808 2.jpeg
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 19 dec 2020 18:09

Een 12 speed ketting op een 11 speed drivetrain? En daar wordt het stiller van?
o'7o

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6138
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 dec 2020 18:14

Dan moet die 11 speed ketting wel heel veel lawaai hebben gemaakt. :shock: :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 20 dec 2020 12:27

Douglas schreef: 19 dec 2020 18:09 Een 12 speed ketting op een 11 speed drivetrain? En daar wordt het stiller van?
Daar wordt het stiller van, omdat de binnenruimte hetzelfde is maar de schalmen iets dunner, bij sommige combinaties voor/achter schakelen schuurt de 11 speed standaard ketting wel eens ietsje te dicht langs de achtertandwielen.
zie dit topic:
viewtopic.php?f=12&t=87297&hilit=herrie+derrie
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 20 dec 2020 13:46

bigfloor schreef: 20 dec 2020 12:27 Daar wordt het stiller van,
het is maar wat je wilt geloven. Misschien dat het marginaal voordeel heeft gedurende de eerste kilometers. Mijn ervaring is dat de smallere ketting sneller slijt en mogelijk minder schakelt op een cassette bedoeld voor een bredere ketting en dat lijkt mij een groter nadeel dan de mogelijke initiële winst. Daarbij is het verschil tussen 11 en 12 speed ook maar 0,2mm. Het lijkt mij vooral een gevalletje interessant doenerij ;)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6138
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 jan 2021 15:48

Gisteren pakte ik mijn fiets voor een rondje en merkte dat het achterwiel niet lekker ronddraaide. Dus gauw een andere wielset gemonteerd om toch te kunnen fietsen en vandaag maar eens kijken wat nou het probleem is.

Wat bleek, de achteras van de Powerway R13 naaf zat vast, dus cassette, naafmoeren en de hub eraf voor verdere inspectie en blijkt dus een kogellager vast te lopen en wel diegene aan de driveside van de naaf. Meteen voor de toekomst alvast reserve lagers besteld om daarna de lagers er uit te kloppen om schoon en weer gangbaar te maken. Één tik met de kunststof hamer op de as was voldoende om de lagers te lossen. Nadat ik de kunststof afdichtringen van de lagers had verwijderd goed schoon gemaakt met lampenolie en na veel bewegen/ronddraaien weer de gang erin gekregen. Opnieuw ingevet met kogellagervet, kunststof afdichtingen gemonteerd en weer terug geplaatst in de naaf. Dat laatste ging vrij eenvoudig omdat de lagers met de hand al halverwege in de passing konden worden gedrukt.

Voordat ik de naafmoeren en de body weer terug heb geplaatst deze eerst goed ingestopt met 'marine grease' want de afdichting tussen de body, naaf en de naafmoer is niet zo goed. Enfin, eind goed al goed en alles draait weer als een tierelier. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 jan 2021 06:52

Onderste balhoofdlager van de gravelfiets vervangen (op 1 dag binnen van bij Mantel)
Wat rottig werkje was dat. Huidige lager viel uit elkaar toen ik de vork eruit haalde, binnenste ring en 2 plastic ringen met de kogels, de buitenste ring bleef echter muurvast in het frame zitten. Geen randje om iets achter te steken om de ring uit te drijven en echt muurvast. Minstens 30 minuten aan het knoeien geweest om het ding los te krijgen.

De nieuwe zat er wel zo in (al had ie een kleine tik van een rubberen hamer nodig)
Klein kraakje (het was nauwelijks hoorbaar, erg raar voor een lager dat zo versleten was) is nu ook weg. Ik vrees wel dat de volgende keer dat het lager vervangen moet worden, het weer zo'n geknoei zal zijn.

Ik heb er genoeg 'marinegrease' aan gesmeerd, hopelijk gaat die dan langer mee dan de 9000km van het vorige (het waren wel een zware 9000km met veel nat/modder en slechte ondergrond)

Het bovenste lager was nog wel perfect in orde.
Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 jan 2021 07:54

Mijn Klein maar eens een grote onderhoudsbeurt gegeven. Ik zat er al een tijdje tegenaan te hikken en het weer bleef ook maar te goed zodat ik gewoon wilde fietsen. Maar nu met een paar regendagen toch even de boel beetgepakt:

1. balhoofdstel schoongemaakt en gemonteerd met fris vet (kraakte af en toe);
2. nieuw stuur gemonteerd (EC90 Aero) waarbij de kabels binnendoor lopen. Staat mooi opgeruimd moet ik zeggen.
3. dus nieuwe binnenkabels en liners gemonteerd, loopt dat ook weer lekker;
4. voorderailleur eindelijk goed afgesteld (kom er nu achter dat ik drie trimstanden heb op het kleine blad (Campa)
5. nieuw kettingblad 48t van TA -Nerius. De oude had 25K erop zitten en was nog niet heel slecht maar met een bijna nieuwe ketting en cassette toch maar vervangen
6. lagers achterwiel Campa Zonda vervangen, die liepen een klein beetje rauw met 7k op de teller

Nog te doen:

7. nieuw stuurlint wikkelen en
8. er is een nieuw zadel van SQlab onderweg: de 612r

Lekker wat uurtjes bezig geweest. Vind ik altijd wel rustgevend :D Vandaag even punt 7 afmaken en dan kan ik in het weekeinde weer naar buiten. :winkthumb: Dat zadel komt volgende week pas vermoed ik.

PS; vergeet het bijna: de ketting gewisseld. Ik rijd met 2 kettingen. Zo heb ik al eerder 20k gehaald met 1 cassette en 2 kettingen. Nu heb ik er eentje met 2500km en eentje met 1500km. Dus die laatste ligt er nu op en mag weer 1000km maken.
Ride bikes, not tanks!

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1851
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 31 jan 2021 12:47

A865A611-0927-428F-8374-F3D69AE9BD4A.jpeg
Nieuwe banden gemonteerd. WTB Byway 47-650b
Nieuw stuur erop. Pro Discover gravelbar
Stuurlint gewikkeld
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9083
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 jan 2021 17:30

Kan je een foto van bovenaf maken en plaatsen?
Reden is dat dit stuur een reach van 65mm heeft en ben benieuwd hoe de shifters dan zitten.

Bijvoorbaat dank
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1851
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 01 feb 2021 10:03

3A7BD876-C818-4137-AB73-D50D089770AF.jpeg
Zo ziet het er van boven uit. Rijd zelf al jaren met zo’n 75mm reach, dus vind dit nou geen wereld van verschil. Ook de de stand van de shifters is niet extreem door de flare.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9083
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 feb 2021 14:20

Perfecte foto👍
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie