Tubeless
Als het goed is zijn deze wielen al TL ready opgeleverd. Dus ook het velglint. Latex erin en gaan.
- heinrich-gs
- Forum-lid
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
- Locatie: Dalen
Dat idee had ik idd al, naast latex ook een ventiel toch? Welke zou geschikt zijn?
Bliede met mien fietse
Ik heb die wielen. Zijn idd tubeless ready. Je krijgt er ventielen bij, maar als die er niet bij zitten voldoet in principe ieder tubeless ventiel. Ik vind zelf die van Schwalbe heel fijn.
https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-ventielen
Die van 40 mm zijn in principe lang zat.
Alternatief is die van NoTubes.
https://www.mantel.com/no-tubes-tubeless-ventielen
Voordeel van die laatste is dat ze geen rubberen O-ring nodig hebben. Vooral op smalle of juist ronde velgen is dat ideaal, dan hebben die O-ringen namelijk nog wel eens de neiging om dubbel te klappen...
https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-ventielen
Die van 40 mm zijn in principe lang zat.
Alternatief is die van NoTubes.
https://www.mantel.com/no-tubes-tubeless-ventielen
Voordeel van die laatste is dat ze geen rubberen O-ring nodig hebben. Vooral op smalle of juist ronde velgen is dat ideaal, dan hebben die O-ringen namelijk nog wel eens de neiging om dubbel te klappen...
- heinrich-gs
- Forum-lid
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
- Locatie: Dalen
Top, thnx voor je info. Ik ga aan de slag.
Bliede met mien fietse
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01
Vandaag mijn GP5000TL vervangen door nieuwe Schwalbe Pro One TLE. Van de GP5000TL achterband (die denk ik ongeveer halverwege zijn levensduur was) was een stuk loopvlak los gekomen.
Montage verliep probleemloos; een klein beetje doorpompen en het zat luchtdicht. Heb nog wat oude sealant hergebruikt.
De zijwang ziet er mooi uit, wat meer bruin in plaats van beige/geel. 28mm staat op de verpakking en op een 18mm velg meten ze 27mm. Zichtbaar kleiner dan de 29mm van de GP5000TL.
Montage verliep probleemloos; een klein beetje doorpompen en het zat luchtdicht. Heb nog wat oude sealant hergebruikt.
De zijwang ziet er mooi uit, wat meer bruin in plaats van beige/geel. 28mm staat op de verpakking en op een 18mm velg meten ze 27mm. Zichtbaar kleiner dan de 29mm van de GP5000TL.
Het is vooral binnenfietsen geweest de afgelopen tijd, dus het opnieuw tubeless maken van de enigszins uitgelubberde buitenband had niet echt prioriteit.
Maar vandaag mij er toch even aan gewaagd. Bij gebrek aan een spanband om de kruiwagen truuk van Havana toe te passen had ik twee schoenveters aan elkaar geknoopt, strak om de band getrokken en rondom vastgeknoopt. CO2 patroon erin en PLOP! Truuk werkte uitstekend, bedankt voor de tip!
Bandjes kunnen soms nog iets oprekken en breder worden.Claris_Kees schreef: ↑23 dec 2020 13:56 Vandaag mijn GP5000TL vervangen door nieuwe Schwalbe Pro One TLE. Van de GP5000TL achterband (die denk ik ongeveer halverwege zijn levensduur was) was een stuk loopvlak los gekomen.
Montage verliep probleemloos; een klein beetje doorpompen en het zat luchtdicht. Heb nog wat oude sealant hergebruikt.
De zijwang ziet er mooi uit, wat meer bruin in plaats van beige/geel. 28mm staat op de verpakking en op een 18mm velg meten ze 27mm. Zichtbaar kleiner dan de 29mm van de GP5000TL.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Courir c'est mourir un peu
Spanband is het makkelijkst, maar schoenveters werkt dus ook. Band om velg leggen, spanband/veters rondom doen en zo strak mogelijk aantrekken. Ik heb toen een CO2 patroon gebruikt om de band snel te vullen, gewoon met de pomp werkt niet.
De spanband trekt de band strak om de velg en spreid hem uit, zodat de lucht/CO2 in de band blaast ipv er gewoon uit gaat tussen band en velg door. Mijn eerste pogingen zonder spanband zag ik de CO2 sneeuw gewoon uit het ventiel langs de velg naar buiten spuiten.
De spanband trekt de band strak om de velg en spreid hem uit, zodat de lucht/CO2 in de band blaast ipv er gewoon uit gaat tussen band en velg door. Mijn eerste pogingen zonder spanband zag ik de CO2 sneeuw gewoon uit het ventiel langs de velg naar buiten spuiten.
- heinrich-gs
- Forum-lid
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
- Locatie: Dalen
Gewoon de 40 mm schwalbes gebruikt, ging perfect. Gewoon ploppen met de gewone pomp. Was wel een k. klus om de banden om de velg te krijgen. Heb een bandenknecht moeten lenen om dit te bewerkstelligen. Ik hoop niet dat ik toch lek rijdt, want vervangen onderweg gaat nooit niet lukken denk ik. Er zitten nu wat meer asfalt georienteerde Vittoria Terreno's onder, en rijden prima zonder binnenband.havana schreef: ↑20 dec 2020 16:22 Ik heb die wielen. Zijn idd tubeless ready. Je krijgt er ventielen bij, maar als die er niet bij zitten voldoet in principe ieder tubeless ventiel. Ik vind zelf die van Schwalbe heel fijn.
https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-ventielen
Die van 40 mm zijn in principe lang zat.
Alternatief is die van NoTubes.
https://www.mantel.com/no-tubes-tubeless-ventielen
Voordeel van die laatste is dat ze geen rubberen O-ring nodig hebben. Vooral op smalle of juist ronde velgen is dat ideaal, dan hebben die O-ringen namelijk nog wel eens de neiging om dubbel te klappen...
Bliede met mien fietse
Een maat van mij heeft ongeveer 5000 km gefietst met zijn vorige fiets met gewone goedkope banden, slechts enkele keren lek gereden.
Nu heeft hij een nieuwe fiets gekocht met tubeless banden, 1ste rit zonder problemen, 2de rit door een put in de weg gereden, meteen een scheur in de band -> nieuwe band laten leggen door de fietsenmaker.
Vandaag wilden we opnieuw gaan fietsen (3de rit dus), voor wilden vertrekken wilde hij zijn banden nog even bijpompen. Met het bijpompen is de band lichtjes beginnen lekken aan de velg.
Is dit nu gewoon pech of zijn die tubeless banden echt zo gevoelig? Dat kan ik me moeilijk voorstellen anders reed niemand hier mee.
Of hoe kan hij dit voorkomen?
Nu heeft hij een nieuwe fiets gekocht met tubeless banden, 1ste rit zonder problemen, 2de rit door een put in de weg gereden, meteen een scheur in de band -> nieuwe band laten leggen door de fietsenmaker.
Vandaag wilden we opnieuw gaan fietsen (3de rit dus), voor wilden vertrekken wilde hij zijn banden nog even bijpompen. Met het bijpompen is de band lichtjes beginnen lekken aan de velg.
Is dit nu gewoon pech of zijn die tubeless banden echt zo gevoelig? Dat kan ik me moeilijk voorstellen anders reed niemand hier mee.
Of hoe kan hij dit voorkomen?
@ heinrich-gs
Banden rekken wel wat op als je ze gebruikt, dus dat komt wel goed.
@ Martijn10
Wat bedoel je met "aan de velg"? Aan de velgrand? Of de wang van de band?
Wang van de band is normaal bij tubeless ready banden. Die hebben sealant nodig om op druk te blijven. Tubeless (zonder ready) niet, die moeten ook zonder sealant op druk blijven. Lekker aan de velgrand is bij mijn weten niet normaal.
Banden rekken wel wat op als je ze gebruikt, dus dat komt wel goed.
@ Martijn10
Wat bedoel je met "aan de velg"? Aan de velgrand? Of de wang van de band?
Wang van de band is normaal bij tubeless ready banden. Die hebben sealant nodig om op druk te blijven. Tubeless (zonder ready) niet, die moeten ook zonder sealant op druk blijven. Lekker aan de velgrand is bij mijn weten niet normaal.