Dan hebben we ze nu al bij elkaar denk ik. Van die oudjes, waar je toch niks meer aan hebt.
Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt
- daniel1975
- Forum-lid HC
De reden waarom ik het opperde is dat ik niet superveel vertrouwen heb ik de stemvaardigheid van “het volk”. Het cliche voorbeeld is het Oekraine-referendum; geen idee waar we over stemmen maar we zijn tegen. Ik vrees nu een vergelijkbaar scenario: enerzijds een regering die beleid gaat afstemmen op de verkiezing en anderzijds een afstraffing door het volk zonder dat ze nadenken over de gevolgen.Enzzo schreef: ↑19 dec 2020 23:43.
@Daniel: in hoeverre is een parlementsverkiezing in dit tijdperk anders dan in voorgaande jaren? En vooral; hoe is de campagne anders?!
Het is toch altijd een spel van inspelen op de actuele sentimenten onder de kiezers?
Het enige effect wat ik kan bedenken is dat de coalitie nu genadeloos wordt afgestraft op basis van hun haperende corona beleid en de toeslagen affaire.
Dat is misschien ook wel terecht toch?
Wat uiteindelijk de uitkomst van de verkiezingen gaat worden is aan de kiezer. Zo gaat dat in een democratie.
Wat jij impliciet voorstelt -uitstel van de verkiezingen- is eigenlijk nog veel kwalijker. Daarmee belet je het volk om hun democratisch recht te consumeren en speel je in de hand van de zittende regering. Een beetje zoals Putin en dergelijke die gaandeweg het democratische proces de regels veranderen om aan de macht te kunnen blijven.
Ik vind dat een eng idee.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dat dus.
Ik ben bang dat er nog meer dan anders op sentiment wordt gestemd ipv het verkiezingsprogramma van een partij.
Ik ben het ook niet eens met de huidige koers, maar dan maar stemmen op Wilders of Baudet uit protest is een no-go want hun programma staat mij niet aan.
Vrees dat velen daar anders in zitten.
Less is bore
Je stem is geheim, en daarmee anoniem. DigiD en geheimhouding verhoudt zich lastig tot elkaar.
Dat is exact de reden dat de rechter stemcomputers verboden heeft (wat misschien weer erg ver gaat).
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rkiezingen
https://www.ou.nl/-/anoniem-stemmen
Degenen die slecht geinformeerd zijn hebben last van het Kruger Dunning effect, dat volgt direct uit de definitie.Ernie C. schreef: ↑19 dec 2020 20:01 Maar wie hebben er dan last van het Kruger Dunning effect? De wetenschap? Bestaat "de" wetenschap of hebben we tegenwoordig zo'n grote verzameling onderzoeksresultaten dat we zelf kunnen shoppen in wat we geloven? In ieder geval is er nog lang geen eenduidig beeld van wat ervoor nodig is om een dergelijke pandemie te stoppen. Is het het OMT dat niet zozeer zelf wetenschappelijk onderzoek doet naar corona maar als een stelletje theologen de eerste schifting moet maken wat min of meer klopt en op basis daarvan de overheid adviseert? Zij zijn het ook lang niet allemaal met elkaar eens. De kans dat ze gelijk hebben is dus ook niet zo heel groot.
Is het dan de overheid die de adviezen naargelang de politieke voorkeur en electorale strategie in regels omzet of gewoon naast zich neerlegt?
Of bedoel je de burger, die uit deze brij van pogingen tot informatieverstrekking zelf een mening vormt i.p.v. klakkeloos naar de net zo slecht geïnformeerde en ook niet altijd de wetenschap volgende overheid te luisteren?
En dat werkt uitermate verstorend, want daardoor neemt het draagvlak af en is er veel
desinformatie. Ook het uitgangspunt "ik heb vragen" is uitermate disruptief. Het leidt uiteindelijk tot complotdenken en polarisatie (zie de VS).
Nee, wetenschap is niet shoppen in onderzoeksresultaten. Wetenschap is alle resultaten meenemen en wegen. Dat gaat tegenwoordig door het internet beter en sneller dan ooit.
Juist het feit dat wetenschappers het niet met elkaar eens zijn, leidt tot pittige discussies, op basis van feiten. Dat maakt de kans dat ze iets zinnigs zeggen groter, dan alle andere methoden die er zijn. Helaas is de realiteit vaak lastiger dan het lijkt, dus zijn er aanpassingen nodig.
- thestudent
- Forum-lid HC
Je kan natuurlijk een systeem bouwen waarbij het DigiD gedeelte jou alleen een digitale code ( stempas ) geeft en doorlinkt naar een secundaire server waarop het daadwerkelijk stemgedeelte wordt gebouwd. Zo lang die twee door geavanceerde versleuteling nooit fysiek te koppelen zijn zou het toch moeten kunnen. Maar goed veiligheid en verifieerbaarheid maakt het optuigen van een dergelijk systeem natuurlijk niet eenvoudig of goedkoop. Het mag natuurlijk niet halverwege falen vanwege een hackaanval. En dan moet de burger er ook nog vertrouwen in hebben.
Je kan een prachtig systeem optuigen, maar als er een of andere gek zijn volgelingen weet te overtuigen dat het allemaal doorgestoken kaart is....
Je kan een prachtig systeem optuigen, maar als er een of andere gek zijn volgelingen weet te overtuigen dat het allemaal doorgestoken kaart is....
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dat dus. Daar moet echt iets aan gebeuren. We gaan steeds meer toe naar een samenleving waar het steeds meer ieder voor zich is, en de solidariteit en samenhang steeds meer aan het wegvallen is.thestudent schreef: ↑20 dec 2020 18:13 CUT
En dat terwijl de onderlinge afhankelijkheid alleen maar toeneemt door de toenemende complexiteit van de samenleving. Dat moet een keer fout gaan, lijkt me zo.
Misschien is het een goed begin dat je op sociale media niet zomaar klakkeloos onzin kunt plaatsen. Ik zeg dit met enige schroom, want ook de vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Maar deze wordt in toenemende mate misbruikt om groepen tegen elkaar op te zetten, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik maak me hier oprecht zorgen over. In de VS gaat het helemaal mis. En wat daar gebeurt waait vaak over naar Europa.