Shimano grx cassettes
Hoi,
vraagje. Heb een bike met shimano grx groep 10 speed. . Voor 30-46 tandwielen.
Nu is mijn vraag omdat er standaard een 11-32 cassette opzit ik eigenlijk liever een 11-25 erop zou willen hebben.
Nu vraag ik met af of dit net zo soepel zal
schakelen dan de originele cassette 11-32 die erop zit. Nog Liever zou ik een 10 speed junior cassette erop hebben. Dit omdat ik alleen maar zandpaden en gravelstraten rijd en klimmetjes links laat liggen.
Iemand ervaring of die kan zeggen of het schakelgedrag dus anders wordt door plaatsen van een 11-25 cassette op de Grx groep?
Alvast bedankt en prettige dagen
vraagje. Heb een bike met shimano grx groep 10 speed. . Voor 30-46 tandwielen.
Nu is mijn vraag omdat er standaard een 11-32 cassette opzit ik eigenlijk liever een 11-25 erop zou willen hebben.
Nu vraag ik met af of dit net zo soepel zal
schakelen dan de originele cassette 11-32 die erop zit. Nog Liever zou ik een 10 speed junior cassette erop hebben. Dit omdat ik alleen maar zandpaden en gravelstraten rijd en klimmetjes links laat liggen.
Iemand ervaring of die kan zeggen of het schakelgedrag dus anders wordt door plaatsen van een 11-25 cassette op de Grx groep?
Alvast bedankt en prettige dagen
Kan gewoon. Ik heb mijn GRX setup gereden met een 11-32 (105 serie), een 12-28 (105 serie), een 11-25 (105 serie) en een 11-42 (Deore).
Alles perfect.
Alles perfect.
Grx cassettes bestaan niet eens.
De 10 speed grx maakt ofwel gebruik van tiagra cassettes of deore.
Maw, je kunt gewoon wisselen, je zult hooguit de B screw wat moeten uitdraaien zodat je bovenste derailleur wieltje wat dichter bij komt. Als je van 34 naar 25 als grootste wisselt
De 10 speed grx maakt ofwel gebruik van tiagra cassettes of deore.
Maw, je kunt gewoon wisselen, je zult hooguit de B screw wat moeten uitdraaien zodat je bovenste derailleur wieltje wat dichter bij komt. Als je van 34 naar 25 als grootste wisselt
Heb je 11-42 achter gereden met 46/30 vóór? Of met een GRX single crankset?
Ik dacht namelijk dat als je voor 46/30 hebt en achter 11-42, dat de derailleur dat niet haalt.
Dacht dat het bereik van de GRX derailleur max 42t was. En deze combi komt uit op (46-30)+(42-11)=47. Vijf tanden teveel dus, op papier.
Met RX-810 kun je volgens Shimano Max 34t achter. In praktijk wel 40tbr@m schreef: ↑25 dec 2020 15:06Heb je 11-42 achter gereden met 46/30 vóór? Of met een GRX single crankset?
Ik dacht namelijk dat als je voor 46/30 hebt en achter 11-42, dat de derailleur dat niet haalt.
Dacht dat het bereik van de GRX derailleur max 42t was. En deze combi komt uit op (46-30)+(42-11)=47. Vijf tanden teveel dus, op papier.
Wil je zowel dubbel voor als achter >40 zul je naar de rx-812 moeten en daar dan de xt-m8000 SGS kooi monteren.
De kooi vd RX-812, de 1x GRX deri is identiek aan de xt-m8000. Alleen heeft de rx de mid cage xt deri en die kan Max 39T capaciteit. Maar kun je dus vrij simpel aanpassen aan de SGS en dan kun je tot 46t achter met dubbel voor.
https://m.youtube.com/watch?v=7kUxmkuJWNg
Garbaruk verkoopt ook langere kooi.
Die zelfs 50t cassettes kan.
https://www.garbaruk.com/rear-derailleu ... speed.html
Let wel, voor beide “hacks” heb je de grx-812 nodig. De 1x. De rx-810 heeft andere kooi en kan niet omgezet worden. Maar zoals gezegd. 40t cassettes kunnen ook nog.
Ultegra 6700 serie 10 speed kan ook.t2300 schreef: ↑25 dec 2020 12:10 Grx cassettes bestaan niet eens.
De 10 speed grx maakt ofwel gebruik van tiagra cassettes of deore.
Maw, je kunt gewoon wisselen, je zult hooguit de B screw wat moeten uitdraaien zodat je bovenste derailleur wieltje wat dichter bij komt. Als je van 34 naar 25 als grootste wisselt
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
FWIW, ik gebruik een 1x11 setup met een lange kooi AD.
Omdat ik een 1x11 setup heb met een 40T voorblad. Moet zeggen dat 40x42 op de Col du Parpaillon niet over hield.
Als de 40T versleten is ga denk ik naar 38T want ik rijd echt nooit 40x11 hier in Nederland.
Als de 40T versleten is ga denk ik naar 38T want ik rijd echt nooit 40x11 hier in Nederland.
Inderdaad zou ik dat (als het mogelijk zou zijn) overwegen voor tochten met bepakking over steile onverharde routes.
Maar ik heb geen plannen in die richting, mijn nieuwsgierigheid werd gewekt door de opmerking van havana.