Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]
Ik wil mijn nieuwe fiets voorzien van een powermeter.
Ik heb de volgende 2 meters op het oog:
P2M NGECO ROAD
Voordeel: past in standaard lagers, makkelijk zelf te monteren
Nadeel: geen idee welke versie ik moet hebben (welke van de 3 in bovenste link). En kunnen hier standaard Shimano bladen op, of zit je altijd aan andere merken bladen vast?
Quarq Dub DFOUR
“Voordeel”: standaard Shimano bladen
Nadeel: ander bottom bracket (lagers) nodig (ga ik zelf niet aan beginnen).
De fiets is voorzien van:
Een bbright bottom bracket (welke niet bekend staat om zijn kraak vrijheid).
Shimano Ultegra crank met 52/36. Nu wil ik deze crank nu hij nog nieuw is verkopen, ook omdat ik een andere verhouding wil gaan rijden 50-34 of 50-39
50-39 is niet een standaard door Shimano aanbevolen combinatie, maar ik wil het toch gaan proberen. Als er merken tandwielen zijn die dit beter kunnen dan Shimano houd ik mij aanbevolen.
Ik heb de volgende 2 meters op het oog:
P2M NGECO ROAD
Voordeel: past in standaard lagers, makkelijk zelf te monteren
Nadeel: geen idee welke versie ik moet hebben (welke van de 3 in bovenste link). En kunnen hier standaard Shimano bladen op, of zit je altijd aan andere merken bladen vast?
Quarq Dub DFOUR
“Voordeel”: standaard Shimano bladen
Nadeel: ander bottom bracket (lagers) nodig (ga ik zelf niet aan beginnen).
De fiets is voorzien van:
Een bbright bottom bracket (welke niet bekend staat om zijn kraak vrijheid).
Shimano Ultegra crank met 52/36. Nu wil ik deze crank nu hij nog nieuw is verkopen, ook omdat ik een andere verhouding wil gaan rijden 50-34 of 50-39
50-39 is niet een standaard door Shimano aanbevolen combinatie, maar ik wil het toch gaan proberen. Als er merken tandwielen zijn die dit beter kunnen dan Shimano houd ik mij aanbevolen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Zelf fiets ik al geruime tijd met een p2m vermogensmeter (type S, voorloper van die ngeco). Ben er zeer tevreden over, maar zo te zien zijn ze alleen leverbaar met standaard 110 of 130 bcd 5-bouts passing. Zou ik geen probleem vinden (crankstellen zijn prima uitwisselbaar onderling, en jouw gewenste combinaties van tandbladen zijn gegarandeerd geen probleem), maar als je al bladen hebt, en dat zijn de modernere 4-bouts varianten, dan kun je die dus niet hergebruiken. Zo te zien (maar pin me er niet op vast) kan dat met de quarq wel.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb een P2M ngeco die geschikt is voor shimano lagers én bladen. Op onderstaande pagina, optie 2.
Onderaan vind je een link naar de helpdesk. Als je ze daar een bericht stuurt met wat je zoekt, krijg je binnen 1 a 2 dagen reactie.
Zo heb ik het ook gedaan en binnen 2 dagen had ik kunnen bestellen wat ik nodig had.
https://www.power2max.com/en/p2m-road-powermeter/
Onderaan vind je een link naar de helpdesk. Als je ze daar een bericht stuurt met wat je zoekt, krijg je binnen 1 a 2 dagen reactie.
Zo heb ik het ook gedaan en binnen 2 dagen had ik kunnen bestellen wat ik nodig had.
https://www.power2max.com/en/p2m-road-powermeter/
heel goed idee,
volgens mij zijn alle P2M meters nu ook met een 4bolt Shimano patroon te krijgen(naast de standaard 130 5bolt en de 110mm 5bolt).
nu lees je ook veel dat de Shimano bladen 50-39, niet lekker aansluiten, of dat de ketting tussen de bladen kan komen. dit lijkt te maken hebben met de ronding van het grote kettingblad(niet-zichtbare zijde), ik heb dit nooit gelezen over dezelfde sram bladen of 3suppliers als TAspecialites.
P2M worden ook vaak gebruikt als spider oplossingen,
zoals ik met mijn force crank heb gedaan, de kunststof spider wordt dan vervangen voor een P2M en het blad wordt verdraait zodat het hiddenbolt principe een normale 5bolt wordt.
je kunt dus best voor none brand bladen gaan icm een power meter, of je nu voor 4 of 5 bolt kiest, p2m of quarq.
mijn ervaring met P2M: ze hebben goede online support en reageren super snel en oplossend. hier op het forum hebben velen dezelfde goede ervaring met quarq. ik denk dat je hiermee al een prima voorselectie hebt gemaakt: no nonsens, zelf kalibrerent, geen geklooi met 30sec je trappers stilhouden, L-R balans heb je ook niet nodig. defect? snelle service of vervanging.
ps; ik heb zelf de ng eco en daarbij een extra batterij cover gekocht just in case.
volgens mij zijn alle P2M meters nu ook met een 4bolt Shimano patroon te krijgen(naast de standaard 130 5bolt en de 110mm 5bolt).
nu lees je ook veel dat de Shimano bladen 50-39, niet lekker aansluiten, of dat de ketting tussen de bladen kan komen. dit lijkt te maken hebben met de ronding van het grote kettingblad(niet-zichtbare zijde), ik heb dit nooit gelezen over dezelfde sram bladen of 3suppliers als TAspecialites.
P2M worden ook vaak gebruikt als spider oplossingen,
zoals ik met mijn force crank heb gedaan, de kunststof spider wordt dan vervangen voor een P2M en het blad wordt verdraait zodat het hiddenbolt principe een normale 5bolt wordt.
je kunt dus best voor none brand bladen gaan icm een power meter, of je nu voor 4 of 5 bolt kiest, p2m of quarq.
mijn ervaring met P2M: ze hebben goede online support en reageren super snel en oplossend. hier op het forum hebben velen dezelfde goede ervaring met quarq. ik denk dat je hiermee al een prima voorselectie hebt gemaakt: no nonsens, zelf kalibrerent, geen geklooi met 30sec je trappers stilhouden, L-R balans heb je ook niet nodig. defect? snelle service of vervanging.
ps; ik heb zelf de ng eco en daarbij een extra batterij cover gekocht just in case.
Volgens dit filmpje heb ik met 110 4-s de goede.
Volgens mij passen alle 3 de onderstaande. En zit het verschil vooral in het design en gewicht:
724 gram 540 eurohttps://www.power2max.com/en/product/ngeco-road ... fondo-set/
694 gram 590 euro https://www.power2max.com/en/product/ng ... ition-set/
658 gram 690 euro https://www.power2max.com/en/product/ng ... -set-road/
Is die laatste 100 euro meer waard? Die eerste vind ik lelijk, dus dat is makkelijk.
Volgens mij passen alle 3 de onderstaande. En zit het verschil vooral in het design en gewicht:
724 gram 540 eurohttps://www.power2max.com/en/product/ngeco-road ... fondo-set/
694 gram 590 euro https://www.power2max.com/en/product/ng ... ition-set/
658 gram 690 euro https://www.power2max.com/en/product/ng ... -set-road/
Is die laatste 100 euro meer waard? Die eerste vind ik lelijk, dus dat is makkelijk.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
De eerste wordt speciaal voor P2M gemaakt en is vergelijkbaar met Tiagra, de andere 2 zijn standaard Rotor sets (Vegast resp ALDHU24). De laaste zou dan het meest vergelijkbaar zijn met Dura Ace, laagste gewicht en hoogste stijfheid. Dat is wat P2M erover zegt bij navraag, don't shoot the messenger.
Wat ik las is ipv Tiagra --> 105, maar verder heb je wel gelijk.Woefdram schreef: ↑28 dec 2020 16:14 De eerste wordt speciaal voor P2M gemaakt en is vergelijkbaar met Tiagra, de andere 2 zijn standaard Rotor sets (Vegast resp ALDHU24). De laaste zou dan het meest vergelijkbaar zijn met Dura Ace, laagste gewicht en hoogste stijfheid. Dat is wat P2M erover zegt bij navraag, don't shoot the messenger.
Nu weet ik niet welke irl mooier is, de Vegast resp ALDHU24. Want die paar gram zullen mij wel roesten.
Binnen 2 uur ook goed
Moet de 110 4-s hebben zeggen ze.
Die voorselectie had Ypuh al gedaan (thx nog Ypuh).
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Dammit, die zijn snel....
Ik heb de Vegast versie. Jammer van de P2M reclame erop maar ach. Scheelt weer 100 EU.
Ik heb de Vegast versie. Jammer van de P2M reclame erop maar ach. Scheelt weer 100 EU.
Ik zou eerder 39-50 aandurven dan 34-53.TKMP schreef: ↑28 dec 2020 14:48 heel goed idee,
volgens mij zijn alle P2M meters nu ook met een 4bolt Shimano patroon te krijgen(naast de standaard 130 5bolt en de 110mm 5bolt).
nu lees je ook veel dat de Shimano bladen 50-39, niet lekker aansluiten, of dat de ketting tussen de bladen kan komen. dit lijkt te maken hebben met de ronding van het grote kettingblad(niet-zichtbare zijde), ik heb dit nooit gelezen over dezelfde sram bladen of 3suppliers als TAspecialites.
Maar van al die andere bladen zou ik zo 1-2-3 niet weten wat ik hebben moet.
Je hebt tal van merken, maar wat is goed?
oa
TA Zephyr
Stronglight
Rotor
absoluteBLACK
Wat misschien ook kan is een P2M bestellen, geschikt voor Shimanobladen en er dan vervolgens deze opmonteren (of zit ik er naast)? Dan kan ik altijd terug naar Shimano bladen als ik dat wil.
Maar dan heb ik ook weer dit nodig of niet: https://www.bike-components.de/en/Rotor ... rs-p67491/
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Die doppen heb je niet nodig. Zie mijn crankstel.
Ik rijd met 39-50. Als ik op de 50 rijd schakel ik naar lichter tot de een na laatste verzet achter en dan pas ga ik van 50 naar 39. Gaat dan altijd goed. Probeer je vanaf de 11-12-13-14 achter in een keer van 50 naar 39 kan het inderdaad mis gaan.
Ik rijd met 39-50. Als ik op de 50 rijd schakel ik naar lichter tot de een na laatste verzet achter en dan pas ga ik van 50 naar 39. Gaat dan altijd goed. Probeer je vanaf de 11-12-13-14 achter in een keer van 50 naar 39 kan het inderdaad mis gaan.
TA staat denk ik boven aan kwa levensduur. Miche vond ik zelf ook goed op gebied van schakel prestatie(48/36 was net zo vlot als 53/39, originele 50/34 vind ik vaak traag of kost meer tijd. Alle leveranciers hebben een shimano 4bolt patroon.
Ik zou dus ook voor de p2m 4bolt gaan, het is bijna meer voorkomend dan 5bolt.
De tip van philippos zou ik nooit volgen, voorzijde af schakelen moet altijd kunnen. Anders parkeer je hier in limburg of ardennen iedere rit wel eens of vaker.
Ik zou dus ook voor de p2m 4bolt gaan, het is bijna meer voorkomend dan 5bolt.
De tip van philippos zou ik nooit volgen, voorzijde af schakelen moet altijd kunnen. Anders parkeer je hier in limburg of ardennen iedere rit wel eens of vaker.