Probleem met remklauw hydraulische schijfrem Shimano Ultegra BR-R8070
Laatst wilde ik onderhoud plegen aan de hydraulische schijfrem Shimano Ultegra BR-R8070. Deze zit op mijn Canyon Endurace, die ik einde 2018 had gekocht. Helaas lukte het me niet om de bout waarmee de remblokken in de remklauw worden gefixieerd eraf te halen; ze zit bomvast en is niet los te krijgen. Na de tweede poging begon de kop van de schroef al te bezwijgen. Een locale dealer wilde niet eens beginnen om de bout uit te boren en adviseerde de remklauw te vervangen. Dat is een dure grap.
Op een Americaans forum ben ik meerdere berichten tegengekomen van mensen met hetzelfde probleem. Daar is sprake van een ontwerpsfout van Shimano. Bovendien gebruikt Shimano voor dezelfde bout op de hydraulische remmen voor MTBs een zeskant bout, waardoor je veel meer kracht kunt zetten mocht die vast te komen zitten (wat op mijn MTBs na 15 jaar nog niet eens is gebeurd).
Is iemand bekend met dit probleem?
Op een Americaans forum ben ik meerdere berichten tegengekomen van mensen met hetzelfde probleem. Daar is sprake van een ontwerpsfout van Shimano. Bovendien gebruikt Shimano voor dezelfde bout op de hydraulische remmen voor MTBs een zeskant bout, waardoor je veel meer kracht kunt zetten mocht die vast te komen zitten (wat op mijn MTBs na 15 jaar nog niet eens is gebeurd).
Is iemand bekend met dit probleem?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Zonder dit boutje blijven de remblokken ook zitten ( totdat je de fiets op de kop zet ). Het boutje hoeft niet strak te zitten. Tja de imbusbout is misschien iets beter, maar die kan je ook makkelijk rond maken. Een niet aangedraaid boutje wordt nog altijd gefixeerd door het retainer clipje.
Klein beetje penetratie spray en met een tang tussen de remblokken of aan de achterkant vastpakken. Kan me niet voorstellen dat dat boutje heel vast zit. Anders zelf uitboren. Als je het schroefdraad sloopt dan houdt alleen de retaining pin het nieuwe boutje nog op de plek. Dat zou ook geen probleem moeten zijn.
Fietsenmakers repareren geen fietsen. Die schroeven onderdelen. En ze zijn al helemaal onwillend als je met een Canyon binnenkomt
Klein beetje penetratie spray en met een tang tussen de remblokken of aan de achterkant vastpakken. Kan me niet voorstellen dat dat boutje heel vast zit. Anders zelf uitboren. Als je het schroefdraad sloopt dan houdt alleen de retaining pin het nieuwe boutje nog op de plek. Dat zou ook geen probleem moeten zijn.
Fietsenmakers repareren geen fietsen. Die schroeven onderdelen. En ze zijn al helemaal onwillend als je met een Canyon binnenkomt
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Remklauw eraf halen, blokken eruit, klauw schoonmaken, zuigers terugdrukken.
Mett föhn/ verfstripper remklauw op plek van de schroefdraad warm maken ( Niet zo heet dat verf gaat smeulen.)
Boutje losdraaien
Klauw af laten koelen, met tap.in de juiste maat schroefdraad schoon maken .
Nieuw boutje met wat vettigheid monteren.
Succes
Mett föhn/ verfstripper remklauw op plek van de schroefdraad warm maken ( Niet zo heet dat verf gaat smeulen.)
Boutje losdraaien
Klauw af laten koelen, met tap.in de juiste maat schroefdraad schoon maken .
Nieuw boutje met wat vettigheid monteren.
Succes
Remklauw vervangen valt ook wel weer mee kwa kosten.
50 euro en je krijgt er meteen gratis setje remblokken bij die los ook richting de 20 euro gaan.
(ok je moet wel bleeden)
En idd tip om boutjes niet te strak aan te draaien en ik heb ze vervangen door inbus versie zodat je niet onhandig met een schroevendraaier ze los hoeft te draaien.
50 euro en je krijgt er meteen gratis setje remblokken bij die los ook richting de 20 euro gaan.
(ok je moet wel bleeden)
En idd tip om boutjes niet te strak aan te draaien en ik heb ze vervangen door inbus versie zodat je niet onhandig met een schroevendraaier ze los hoeft te draaien.
Ik heb er eens eentje losgekregen door (rustig!) met schroevendraaier spanning op de kop te houden en met een forse tang tussen de blokjes op de as zelf draaien.
Boutje is verloren (maar dat was het toch al).
Boutje is verloren (maar dat was het toch al).
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Dat gaat dus nu juist niet. De blokken worden vastgehouden door het boutje dat dolgedraaid is.deoudegek schreef: ↑29 dec 2020 17:00 Remklauw eraf halen, blokken eruit, klauw schoonmaken, zuigers terugdrukken.
Mett föhn/ verfstripper remklauw op plek van de schroefdraad warm maken ( Niet zo heet dat verf gaat smeulen.)
Boutje losdraaien
Klauw af laten koelen, met tap.in de juiste maat schroefdraad schoon maken .
Nieuw boutje met wat vettigheid monteren.
Succes
En hydraulisch effe calipers lossen is ook niet 123 gedaan
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Jup die splitpen doet het ook. Dus ook als je het schroefdraad verprutst is de remklauw niet afgeschreven. Splitpen erdoor randje ombuigen en klaar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Sorry, niet goed gelezen.t2300 schreef: ↑29 dec 2020 17:40Dat gaat dus nu juist niet. De blokken worden vastgehouden door het boutje dat dolgedraaid is.deoudegek schreef: ↑29 dec 2020 17:00 Remklauw eraf halen, blokken eruit, klauw schoonmaken, zuigers terugdrukken.
Mett föhn/ verfstripper remklauw op plek van de schroefdraad warm maken ( Niet zo heet dat verf gaat smeulen.)
Boutje losdraaien
Klauw af laten koelen, met tap.in de juiste maat schroefdraad schoon maken .
Nieuw boutje met wat vettigheid monteren.
Succes
En hydraulisch effe calipers lossen is ook niet 123 gedaan
Dan wiel eruit, bandenlichter tussen blokjes en zuig e es terug drukken( als je de klauw warm.maakt zet de remvloeistof uit. Door de zuigers terug te drukken is er meer uitzetting mogelijk voordat de zuiger uit de klauw komt)
Klauw warm maken en zo verder.
Als je de kop al afgedraaid hebt wordt het wat lastiger.
Geen paniek, heb hetzelfde gehad.
Wiel eruit, met een zijkniptang vanaf bovenkant tussen de blokken,
het boutje stevig pakken en losdraaien, het boutje is dan wel verloren maar verder niets. Heb daarna nieuwe boutjes, met inbuskop besteld, een paar extra, kosten niets.
Wiel eruit, met een zijkniptang vanaf bovenkant tussen de blokken,
het boutje stevig pakken en losdraaien, het boutje is dan wel verloren maar verder niets. Heb daarna nieuwe boutjes, met inbuskop besteld, een paar extra, kosten niets.
Inmiddels en na een wat langere discussies met Canyon van hen een aanbod ontvangen dat ze bereid zijn om de remklauw naar Shimano te sturen. Mocht Shimano akkoord gaan, krijg ik een waardebon t.w.v. een nieuwe remklauw (handig, want net vandaag een nieuwe remklauw binnen gekregen). Ook moeten leren dat de ontluchtingstrichter van Shimano die ik ooit voor mijn MTB bikes had gekocht niet past op de opening van de Ultegra BR-R8070 en dat ik een aparte adapter moet kopen (kost 2.- Euro + 6.- Euro verzendkosten). Te gek voor woorden dat Shimano verschillende standaards gebruikt. Te weinig concurrentie op de markt creert ruimte voor dit soort klantenvijandelijk gedrag.