Ik heb deze winter een nieuwe fiets aangeschaft (Trek Madone 5.5), en kan natuurlijk niet wachten tot de sneeuw en het zout van de weg is verdwenen. Nu moet ik alleen nog een keuze maken voor pedalen. Zoek niet te zware pedalen, liefst zwart.
Iemand tips/ervaringen voor mij?
Keuze van pedalen
Time RXS Carbon
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
- joostvanbezooijen
- Forum-lid
Ik denk dat je op deze vraag een compleet lijstje krijgt met alle bekende merken (Shimano zal ook nog wel volgen).
Ikzelf rij heel mijn wielerleven al op Look pedalen. Op dit moment op Look Keo Carbon. Zijn mat zwart en bevallen mij prima. Het model van vorig jaar vind je al voor iets van 80 euro. Gewicht: 115 gram pp.
Ikzelf rij heel mijn wielerleven al op Look pedalen. Op dit moment op Look Keo Carbon. Zijn mat zwart en bevallen mij prima. Het model van vorig jaar vind je al voor iets van 80 euro. Gewicht: 115 gram pp.
Ik denk dat je gewoon eens moet kijken waar je al mee gereden hebt en of je dat prettig vond, van de meeste pedalen zijn ook lichtere versies beschikbaar dus dat hoeft geen probleem te zijn. Shimano, look en Time zijn allemaal op delta plaatjes gebaseerd, op zich niet mis mee. Ik heb zelf de time RXS ook nog gehad en vond dat die dingen zo licht waren dat ze niet netjes naar beneden gingen hangen waardoor ik heel veel heb zitten hannessen om weer in te klikken na een stoplicht. Daarnaast heb ik altijd zitten knoeien om de plaatjes weer netjes af te stellen. Ook shimano pedalen gehad, op zich ook niets mis mee maar hetzelfde verhaal met afstellen, inklikken was trouwens bij de shimano's vaak geen probleem, die hadden voldoende gewicht om met hun kont naar beneden te gaan hangen. Ik ben toen Speedplay eens gaan proberen en was na een half uur verkocht, ik neem zelf nooit weer wat anders (denk ik ). Sommige mensen vinden het helemaal niets en sleutelen ze er direct weer af om ze heeeel snel op marktplaats te zetten, andere mensen vallen er volledig voor. De free float van deze pedalen is iets waar je echt aan moet wennen, het voelt namelijk of je helemaal niet vast zit, zo vrij kun je je bewegen.
Als je zoekt op onderwerp speedplay vind je een paar topics waar mensen hun pro en contra delen, datzelfde geld voor time, look etc...
Als je zoekt op onderwerp speedplay vind je een paar topics waar mensen hun pro en contra delen, datzelfde geld voor time, look etc...
Ik ben net overgeschakeld van SPD naar Speedplay Zero, gezien het weer kan ik enkel nog maar Tacx ervaring delen Mijn gedachten tot nu toe:
- Gelukkig dat mijn fiets nog vast staat, anders was ik al enkele keren omgevallen denk ik Van mij mag het nog even winteren, dan heb ik nog wat tijd om te oefenen!!
- Bewegingsvrijheid is echt perfect, vergelijkbaar gevoel als de speling bij SPD
- Daar waar ik SPD soms per ongeluk lostrapte zal dit met deze pedalen niet gebeuren, veel betrouwbaarder vast
- Gelukkig dat mijn fiets nog vast staat, anders was ik al enkele keren omgevallen denk ik Van mij mag het nog even winteren, dan heb ik nog wat tijd om te oefenen!!
- Bewegingsvrijheid is echt perfect, vergelijkbaar gevoel als de speling bij SPD
- Daar waar ik SPD soms per ongeluk lostrapte zal dit met deze pedalen niet gebeuren, veel betrouwbaarder vast
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Jij bedoelt van de gewone SPD naar Speedplay, dus niet de SL versie? Dan is het verschil wel groot. Uit een sommige spd pedalen kan ik m'n voet eruit trekken, vorige week nog bij de spinning gedaan, stond ik op eens met beide voetjes op de grond
Als ik iets een drama vond met afstellen dan is het wel Speedplay, om het plaatje in de lengte richting te verschuiven moet je 7 schroeven losdraaien. Ik ben er meer dan een week mee aan 't klooien geweest. Toen ik geen verplichtingen had van de ploeg meteen niet meer mee gereden en verkocht met de fiets. Op de plaatjes valt niet te lopen, je staat op een metalen plaat, daardoor is 't spekglad en gewoon gevaarlijk. Loop je een beetje op de pedalen dan moet je de plaatjes vervangen (die peperduur zijn), omdat de schroeven anders niet meer losgedraaid kunnen worden. Maar 't grootste probleem van de Speedplay pedalen vond ik het gebrek aan stabiliteit. Het pedaal slijt en dan kan je voet kantelen om het pedaal heen. Dat ik ook nog 1 pedaal kapot getrapt heb (lager ging verrot, plastic scheurde), houd ik maar op een productie foutje.
Daarna weer terug gegaan naar Time RXS en geen seconde spijt van gehad. De lagers van de Time pedalen zijn veel beter dan die van Look Keo's. De plaatjes lopen voortreffelijk en gaan lang mee. De Q-factor is erg laag. Gewoon top pedalen.
Nu moet ik met SPD-SL gaan rijden, ik hoop dat het verschil in Q meevalt.
Als ik iets een drama vond met afstellen dan is het wel Speedplay, om het plaatje in de lengte richting te verschuiven moet je 7 schroeven losdraaien. Ik ben er meer dan een week mee aan 't klooien geweest. Toen ik geen verplichtingen had van de ploeg meteen niet meer mee gereden en verkocht met de fiets. Op de plaatjes valt niet te lopen, je staat op een metalen plaat, daardoor is 't spekglad en gewoon gevaarlijk. Loop je een beetje op de pedalen dan moet je de plaatjes vervangen (die peperduur zijn), omdat de schroeven anders niet meer losgedraaid kunnen worden. Maar 't grootste probleem van de Speedplay pedalen vond ik het gebrek aan stabiliteit. Het pedaal slijt en dan kan je voet kantelen om het pedaal heen. Dat ik ook nog 1 pedaal kapot getrapt heb (lager ging verrot, plastic scheurde), houd ik maar op een productie foutje.
Daarna weer terug gegaan naar Time RXS en geen seconde spijt van gehad. De lagers van de Time pedalen zijn veel beter dan die van Look Keo's. De plaatjes lopen voortreffelijk en gaan lang mee. De Q-factor is erg laag. Gewoon top pedalen.
Nu moet ik met SPD-SL gaan rijden, ik hoop dat het verschil in Q meevalt.
Dank voor de reacties
Ik heb tot nu toe alleen op shimano 105 gereden, deze bevielen mij op zich prima. Nu ik een spapje hoger doe qua fiets wil ik alles eigenlijk upgraden, dus ook de pedalen. Zat zelf te twijfelen over Look Keo Carbon, of de Speedplay. Als ik de berichten zo lees is een overstap naar de Keo's minder groot dan naar de Speedplay?
Ik heb tot nu toe alleen op shimano 105 gereden, deze bevielen mij op zich prima. Nu ik een spapje hoger doe qua fiets wil ik alles eigenlijk upgraden, dus ook de pedalen. Zat zelf te twijfelen over Look Keo Carbon, of de Speedplay. Als ik de berichten zo lees is een overstap naar de Keo's minder groot dan naar de Speedplay?
RVW
- joostvanbezooijen
- Forum-lid
Lijkt me een logische suggestie van Danny. Hoef je ook geen andere plaatjes te monteren en af te stellen en is de overstap het minst groot.