Balhoofdlager Canyon Ultimate
Hallo,
Ik heb een canyon Ultimate CF SL model 2020. Ik merkte sinds kort op dat er op mijn voorvork wat speling zat. Ik heb de lagers uit het balhoofd gehaald en merkte op dat er enorm veel vuil zat in de bovenste lager. Heb deze dan maar voorlopig eens volledig uitgekuist en van vers vet voorzien. De speling is niet weg dus deze zal vermoedelijk vervangen moeten worden.
Nu vroeg ik mij af of het voldoende is deze lagers terug in de balhoofd buis te drukken met mijn handen of ik dit met een lager pers zou moeten doen?
Daarnaast vroeg ik mij af of er iemand weet waar ik deze lagers aftermarket kan verkrijgen. Het zijn volgens mij acros is44/is44 lagers (ken echter niks van die maten). Maar is op hun site al rap €70 met verzendingskosten
Bedankt
Ik heb een canyon Ultimate CF SL model 2020. Ik merkte sinds kort op dat er op mijn voorvork wat speling zat. Ik heb de lagers uit het balhoofd gehaald en merkte op dat er enorm veel vuil zat in de bovenste lager. Heb deze dan maar voorlopig eens volledig uitgekuist en van vers vet voorzien. De speling is niet weg dus deze zal vermoedelijk vervangen moeten worden.
Nu vroeg ik mij af of het voldoende is deze lagers terug in de balhoofd buis te drukken met mijn handen of ik dit met een lager pers zou moeten doen?
Daarnaast vroeg ik mij af of er iemand weet waar ik deze lagers aftermarket kan verkrijgen. Het zijn volgens mij acros is44/is44 lagers (ken echter niks van die maten). Maar is op hun site al rap €70 met verzendingskosten
Bedankt
Het zijn geintegreerde lagers die los in op de zittingen moeten liggen bij het monteren.
Hoe je de speling afstelt (na correcte montage alle onderdelen) staat vast wel ergens in de handleiding, dat gaat voorzover mij bekend niet via de gebruikelijke bout in de topcap.
Speling wegens slijtage bij een fiets die nog geen jaar oud is lijkt me sterk....
Ik heb zelf FSA balhoofden .die 5/6 jaar oud zijn , geen probleem en nooit iets vervangen.
Voor alternatieven moet je Googelen op acros is44/is44.....
Hoe je de speling afstelt (na correcte montage alle onderdelen) staat vast wel ergens in de handleiding, dat gaat voorzover mij bekend niet via de gebruikelijke bout in de topcap.
Speling wegens slijtage bij een fiets die nog geen jaar oud is lijkt me sterk....
Ik heb zelf FSA balhoofden .die 5/6 jaar oud zijn , geen probleem en nooit iets vervangen.
Voor alternatieven moet je Googelen op acros is44/is44.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De onderste lager was nog in perfecte conditie maar de bovenste liep er bruin spul uit, kraakt wanneer ik deze ronddraai en er zit duidelijk wat speling op. Die plastieken afsluitring zag er ook niet bepaald in perfecte conditie uit.
Ik vermoed dat ik iets teveel carbon grib op mijn stuur heb gedaan en deze is doorgesijpeld bij het afsproeien en zo in de lager terecht is gekomen en de boel volledig heeft opgeschuurd. Heb er wel 12.000 km meer gedaan dit jaar en ook wel vaak in slecht weer. Geen idee hoe lang zo'n lager gemiddeld mee gaat. Heb er tot nu toe geen enkel onderhoud op uitgevoerd
Ik vermoed dat ik iets teveel carbon grib op mijn stuur heb gedaan en deze is doorgesijpeld bij het afsproeien en zo in de lager terecht is gekomen en de boel volledig heeft opgeschuurd. Heb er wel 12.000 km meer gedaan dit jaar en ook wel vaak in slecht weer. Geen idee hoe lang zo'n lager gemiddeld mee gaat. Heb er tot nu toe geen enkel onderhoud op uitgevoerd
Zou de kwaliteit van die alie dingen wat gelijk zijn? De kleur van de sealing is iig gelijk als de across van Canyon.mackersv2.0 schreef: ↑05 jan 2021 07:01 https://www.aliexpress.com/item/32833429617.html
De AC3344 en AC3544 zijn de passende lagers
@TS je kan ze er gewoon in leggen. Geen pers nodig. Bovenste was bij mij nog goed, de onderste was na ongeveer 40.000 versleten.
Ik ben er even snel ingedoken maar ik zie een klein verschil in de afmeting, maar ik heb geen idee of dat op termijn problemen gaat geven:
Ali:
Bovenste Lager-AC3544 (35x44x5.5 - 36/45)
Onderste Lager-AC3344 (33x44x6 - 36/45)
Origineel Acros
Bovenste Lager-AC3544 (35x44x5.5 - 36/45)
Onderste Lager-AC3344 (33x44x7 - 36/45)
Die 6 en 7mm is de lagerhoogte. Nu gaat het maar om 1mm, maar het ontbreekt mij aan technische kennis om dit te beoordelen.
Bron: https://acros-components.com/en/product ... zcQAvD_BwE
Edit: ik heb hier een origineel onderlager van Acros liggen en die meet ook een hoogte van 6mm (gelijk aan die van Ali)
Ali:
Bovenste Lager-AC3544 (35x44x5.5 - 36/45)
Onderste Lager-AC3344 (33x44x6 - 36/45)
Origineel Acros
Bovenste Lager-AC3544 (35x44x5.5 - 36/45)
Onderste Lager-AC3344 (33x44x7 - 36/45)
Die 6 en 7mm is de lagerhoogte. Nu gaat het maar om 1mm, maar het ontbreekt mij aan technische kennis om dit te beoordelen.
Bron: https://acros-components.com/en/product ... zcQAvD_BwE
Edit: ik heb hier een origineel onderlager van Acros liggen en die meet ook een hoogte van 6mm (gelijk aan die van Ali)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Vaak is juist het onderste lager aan vervanging toe en is de toestand van het bovenste lager meestal nog goed.RubenDH schreef: ↑04 jan 2021 23:35 De onderste lager was nog in perfecte conditie maar de bovenste liep er bruin spul uit, kraakt wanneer ik deze ronddraai en er zit duidelijk wat speling op. Die plastieken afsluitring zag er ook niet bepaald in perfecte conditie uit.
Ik vermoed dat ik iets teveel carbon grib op mijn stuur heb gedaan en deze is doorgesijpeld bij het afsproeien en zo in de lager terecht is gekomen en de boel volledig heeft opgeschuurd. Heb er wel 12.000 km meer gedaan dit jaar en ook wel vaak in slecht weer. Geen idee hoe lang zo'n lager gemiddeld mee gaat. Heb er tot nu toe geen enkel onderhoud op uitgevoerd
Mijn balhoofdlager was blijkbaar al stuk na 3 maand toen ik voor het eerste gratis onderhoud mocht gaan met mijn BMC. Natuurlijk was dit geen garantie.
Hebben ze wel een kapot lager getoond, maar kan even goed ergens uit een container gevist zijn, wist ik veel. Maar ik geloof er nog steeds niks van.
Tja, dat hoort tegenwoordig bij het "verdienmodel"dat sommige kleine ondernemers erop na houden..
Overigens zou ik niet zomaar willen beweren dat , als ik zelf kleine ondernemer zou zijn, dat helemaal nooit zou doen.
Mede daarom doe ik alles 100% zelf, ik pas in heel weinig "verdienmodellen"
Overigens zou ik niet zomaar willen beweren dat , als ik zelf kleine ondernemer zou zijn, dat helemaal nooit zou doen.
Mede daarom doe ik alles 100% zelf, ik pas in heel weinig "verdienmodellen"
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Heb ik ook eens gehad met mijn Eddy Merckx jaren geleden. Ik had een paar weken eerder de ketting vervangen en na een bezoekje aan de winkel (ik weet al niet niet meer wat er juist kapot was) kreeg ik de melding dat naast het euvel waarvoor ik de fiets had binnen gedaan (dat was echt iets klein) dat ook de ketting vervangen was want dat was al lang geleden en ze was 'op'. Kwam ie ook met een ketting uit de werkplaats af, kijk: helemaal versleten.
Was ineens de laatste keer dat ik een voet binnen zette in die winkel.
Was ineens de laatste keer dat ik een voet binnen zette in die winkel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
De bovenste lager van mijn ultimate was ook vrij snel aan vervanging toe. Oorzaak was zweet. De onderste was nog perfect, terwijl de bovenste totaal rot was. Lagers bestellen bij canyon verliep vlot. In mijn herinnering was ik maar een paar tientjes kwijt.