FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
nu ik wat meer hoogte meters maak, ~1000hm per rit. kom ik natuurlijk tegen limiten aan.
lichaamlijk begint al weer te wennen aan de intervallen van het Z-Limburgse heuvelland.
de cassettes van de crosser zijn nu geschikter voor de koersfiets en de crosser krijgt nieuwe met een iets grotere range.
maar die koersfiets heeft een nadeel, trage FD werking(klein naar groot) wanneer je na de klim wil doortrekken/nog wat klim in je benen zit maar er is geen heuvel meer.
ik gebruik Force22 met een 50/34 met een 11-28
terwijl de crosser met 6800 en een 46/36 heel soepel en snel op schakelt.
sowiezo vind ik de 50/34 een draak, het verschil is me te groot.
enkele opties die ik bedacht, welke zou het meest effectieve zijn?
1)een 48/36 gaan rijden, met een 11-30 deze combi heb ik wel vaker gereden en beviel altijd goed.
2)een 50/38 gaan rijden, met een 11-32, bekende formule voor velen.
3a) mijn force22 crank behouden (vanwege de powermeter P2M) en de groep ombouwen naar R8000
3b) zelfde als 3a maar dan met R9100 shifters.
4) een combi van 1/2 en 3.
5) iets anders,
note: de fd is best goed afgesteld het loopt goed, ik heb deze groep al sinds hij uitkwam, enkel de RD ooit vervangen ivm een bekende zwakke veer die de kooi niet in de 11 legt. kettingbladen zijn red22.
lichaamlijk begint al weer te wennen aan de intervallen van het Z-Limburgse heuvelland.
de cassettes van de crosser zijn nu geschikter voor de koersfiets en de crosser krijgt nieuwe met een iets grotere range.
maar die koersfiets heeft een nadeel, trage FD werking(klein naar groot) wanneer je na de klim wil doortrekken/nog wat klim in je benen zit maar er is geen heuvel meer.
ik gebruik Force22 met een 50/34 met een 11-28
terwijl de crosser met 6800 en een 46/36 heel soepel en snel op schakelt.
sowiezo vind ik de 50/34 een draak, het verschil is me te groot.
enkele opties die ik bedacht, welke zou het meest effectieve zijn?
1)een 48/36 gaan rijden, met een 11-30 deze combi heb ik wel vaker gereden en beviel altijd goed.
2)een 50/38 gaan rijden, met een 11-32, bekende formule voor velen.
3a) mijn force22 crank behouden (vanwege de powermeter P2M) en de groep ombouwen naar R8000
3b) zelfde als 3a maar dan met R9100 shifters.
4) een combi van 1/2 en 3.
5) iets anders,
note: de fd is best goed afgesteld het loopt goed, ik heb deze groep al sinds hij uitkwam, enkel de RD ooit vervangen ivm een bekende zwakke veer die de kooi niet in de 11 legt. kettingbladen zijn red22.
in mijn ervaring schakelt de Force voorderailleur wel voldoende snel (even goed als een Red bv). Misschien wat beter bijregelen zodat bv de kooi iets meer naar buiten komt en sneller pakt?
Wat wel is in mijn ervaring: hoe kleiner het verschil tss klein en groot blad, hoe sneller hij schakelt. Dus 46/36 zal sneller schakelen. En ik kan me voorstellen dat snel schakelen aanstekelijk werkt .
Misschien verwacht te veel?
Walter
Wat wel is in mijn ervaring: hoe kleiner het verschil tss klein en groot blad, hoe sneller hij schakelt. Dus 46/36 zal sneller schakelen. En ik kan me voorstellen dat snel schakelen aanstekelijk werkt .
Misschien verwacht te veel?
Walter
thanks voor je reactie.
tijdens de shift beweging duwt de kooi de ketting iets verder naar buiten en de ketting wordt ook gelijk gepakt.
na de shift actie, komt de kooi weer iets terug, zodat de ketting niet buiten het blad valt.
ik heb altijd met 53/39 of met 48/36 gereden, wat ik kon heugen heel vlot en zelfs onder belasting goed schakelbaar.
nu voor het eerst met een compact 50/34 wat dus een beetje tegenvalt, schakelen aan de voorzijde kost meer aandacht.
nu ik het schrijf.....ik neem toch eens een imbusje en shimmetje,mee tijdens een ritje en zal eens kijken of ik met Hsetting iets kan bereiken.
tijdens de shift beweging duwt de kooi de ketting iets verder naar buiten en de ketting wordt ook gelijk gepakt.
na de shift actie, komt de kooi weer iets terug, zodat de ketting niet buiten het blad valt.
ik heb altijd met 53/39 of met 48/36 gereden, wat ik kon heugen heel vlot en zelfs onder belasting goed schakelbaar.
nu voor het eerst met een compact 50/34 wat dus een beetje tegenvalt, schakelen aan de voorzijde kost meer aandacht.
nu ik het schrijf.....ik neem toch eens een imbusje en shimmetje,mee tijdens een ritje en zal eens kijken of ik met Hsetting iets kan bereiken.
Mijn MTB Cube REACTION C:62 is met Sram afgemonteerd en heeft een cassette van SRAM XG-1275 GX Eagle. Past een wiel met een Shimano cassette op een Sram achter derailleur?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Uit de vraagstelling blijkt dat er sprake is van verwarring. De cassette past op de naaf (of niet). En indien het een GX Eagle afmontage betreft, dan is daarvoor een XD body nodig. Daar past uiteraard geen Shimano op.
Andere insteek: schakelt de SRAM Eagle derailleur/shifter wel de Shimano 12v cassette? Shimano en SRAM hanteren andere schakelratios. Ook de cog pitch, de afstand tussen de kransjes, (kan) verschillen. De schakelratio's e.d. van Shimano 12v zijn mij, of uberhaupt, niet bekend. Shimano publiceert ze niet (ook niet van 11v). Dus of het schakelen werkt, is zo niet te bepalen.
SRAM Eagle heeft schakelratio 1.12:1.
Andere insteek: schakelt de SRAM Eagle derailleur/shifter wel de Shimano 12v cassette? Shimano en SRAM hanteren andere schakelratios. Ook de cog pitch, de afstand tussen de kransjes, (kan) verschillen. De schakelratio's e.d. van Shimano 12v zijn mij, of uberhaupt, niet bekend. Shimano publiceert ze niet (ook niet van 11v). Dus of het schakelen werkt, is zo niet te bepalen.
SRAM Eagle heeft schakelratio 1.12:1.
Een Campa 12spd dilemma waar ik mee zit. De ketting moet van Campa altijd geponst worden. Snelsluitingen zijn er niet. Nu heb ik wat informatie proberen te vergaren over een passende snelsluiting voor de 12spd ketting. Een Sram Eagle zou passen. Andere (Sram road 12spd of KMC) zouden niet passen.
Zijn er hier gebruikers van de 12spd Campa ketting die een snelsluiting gebruiken? En welke? Of raden jullie aan de ketting toch maar te ponsen?
Ik rijd al jaren met een 11spd Campa met KMC missing links trouwens. Normaal wissel ik regelmatig van ketting nl. Als ik ga ponsen wordt dat moeilijker. Campa zegt zelf dat je een ketting max twee keer mag ponsen. Wisselen zou dus dan ook kunnen maar is wel wat onhandiger. Wat vinden jullie van het meerdere malen sluiten van een ketting via een pons? Uiteraard wel met een nieuwe stift.
Het gaat mij niet om de kosten trouwens. Als ik wel ga ponsen dan koop ik ook gewoon de tool van Campa zelf. Duur maar schijnbaar ook erg goed.
Zijn er hier gebruikers van de 12spd Campa ketting die een snelsluiting gebruiken? En welke? Of raden jullie aan de ketting toch maar te ponsen?
Ik rijd al jaren met een 11spd Campa met KMC missing links trouwens. Normaal wissel ik regelmatig van ketting nl. Als ik ga ponsen wordt dat moeilijker. Campa zegt zelf dat je een ketting max twee keer mag ponsen. Wisselen zou dus dan ook kunnen maar is wel wat onhandiger. Wat vinden jullie van het meerdere malen sluiten van een ketting via een pons? Uiteraard wel met een nieuwe stift.
Het gaat mij niet om de kosten trouwens. Als ik wel ga ponsen dan koop ik ook gewoon de tool van Campa zelf. Duur maar schijnbaar ook erg goed.
Ride bikes, not tanks!
Helaas geen reactie. Weinig tot geen Campa 12spd rijders die ook nog zelf de hand eraan leggen vermoed ik.
Ik heb ondertussen toch de Campa kettingpons besteld. Ik ga maar de officiële route en ga de ketting ponsen. Geen zin om straks een keer op mijn snuit te gaan omdat ik een shortcut wilde nemen.
In een duurtest van Roadbike hebben ze trouwens 11.000km op de Record gereden waarbij 5000km met de eerste ketting en daarna geloof ik iets van 3500km en 2500km met elk 1 ketting. Misschien is dat de weg die ik ook maar ga bewandelen (of fietsen....). De cassette zag er volgens Roadbike nog keurig uit na 11.000km.
Ik heb ondertussen toch de Campa kettingpons besteld. Ik ga maar de officiële route en ga de ketting ponsen. Geen zin om straks een keer op mijn snuit te gaan omdat ik een shortcut wilde nemen.
In een duurtest van Roadbike hebben ze trouwens 11.000km op de Record gereden waarbij 5000km met de eerste ketting en daarna geloof ik iets van 3500km en 2500km met elk 1 ketting. Misschien is dat de weg die ik ook maar ga bewandelen (of fietsen....). De cassette zag er volgens Roadbike nog keurig uit na 11.000km.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
Ik zou graag willen weten of een Potenza 11 speed voorderailleur werkt op een Chorus 11 speed groep uit 2011.
Voor een nieuw project heb ik een aanlas nodig en nu heb ik een klembandversie.
Voor een nieuw project heb ik een aanlas nodig en nu heb ik een klembandversie.
Als ik zo in het WWW zit te graven dan kom ik verschillende berichten tegen dat een 2015 FD wel werkt op oudere shifters. Al heb ik het met de paplepel ingegoten gekregen dat dat niet kan. Ik lees wel dat de kooi van de na-2015 FD's wat breder is. Dus mogelijk dat daar de crux zit met de hoeveelheid kabeltrek bij een shift.
Ga er anders zelf even op uit als je googled op 'compability campagnolo groupsets' en je zou ook nog 2015 erbij kunnen zetten.
Ga er anders zelf even op uit als je googled op 'compability campagnolo groupsets' en je zou ook nog 2015 erbij kunnen zetten.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
Bedankt voor je reactie. Het is idd een “rommetje” de laatste jaren met de mix mogelijkheden van Campagnolo.
Ik hoop dat ze met de 12 groepen en later dat ze de standaarden intact laten.
Ik hoop dat ze met de 12 groepen en later dat ze de standaarden intact laten.