Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
08 jan 2021 13:20
Enzzo schreef: ↑08 jan 2021 12:09
Jans schreef: ↑08 jan 2021 10:59
Ik denk dat het verhaal toch iets anders is. Nederland heeft de vaccins samen met de EU gekocht, dus de Nederlandse overheid zal het ook moeten doen met de info die ze daar vandaan krijgen. Ik vraag me ook af hoe fijn de farmaceutische industrie het vindt als uit ieder land allerlei organisaties info komt opvragen.
NOS schreef:....Het Duitse bedrijf Curevac bijvoorbeeld stelt dat zijn vaccin pas in april kan worden goedgekeurd door Europese medicijnautoriteit EMA. De Jonge verwachtte daarvan 600.000 doses in het eerste kwartaal, maar die komen dus sowieso later. Dat was maandag, toen De Jonge zijn brief verstuurde, al bekend.
....
Ook de extra bestelde vaccins van Pfizer-BioNTech zullen niet voor april komen. De Europese Commissie bestelde eind december 100 miljoen vaccins extra. De Jonge meldde de Kamer dat er daarvan 500.000 al in maart in Nederland terecht zouden komen. Pfizer spreekt dat tegen en zegt op zijn vroegst in april te kunnen leveren. Een woordvoerder van de Europese Commissie gaat zelfs uit van juli.....
Dus ieder land moet iedere dag bij de farmaceuten gaan vragen of alles nog wel klopt?
Maar even iets anders. Je hebt inmiddels gezien dat het vaccineren in Frankrijk ook nog niet zo soepel gaat? Terwijl jij in dit topic vertelde dat het in Frankrijk prima geregeld was.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
08 jan 2021 13:49
Ik geloof echt niet dat het in de EU heel erg veel scheelt per land, in elke fase zijn er wel een paar de pineut geweest. Oh wat deed zweden het in het begin goed en wat was Italië slecht, Wat zijn die Engelse lekker vlot begonnen met vaccineren maar wel twee keer zoveel doden. Om een keiharde landsgrens te trekken slaat helemaal nergens op.
Duitsland doet natuurlijk stoer zoals altijd, maar waar was die economie toen het overal al lang beter ging, natuurlijk zijn daar goede redenen voor, maar zo wordt er nu ook geoordeeld over de vaccinatie.
Ik had sowieso ietwat gepaste euforie getoond. Straks valt de werking ervan een beetje tegen en hebben we weer ellende.
Misschien is iets meer acceptatie en daarop handelen en de communicatie afstemmen wat handiger.
Nogmaals ik vind Hugo echt niet zo slecht en ik ben een van de weinige. Hij is minister en verantwoordelijk. Maar er zit een heel apparaat met topmensen achter. Als Barcelone van de Graafschap verliest met 1-0 door een blunder van de keeper, kan je die wel de schuld geven, maar dat vind ik echt veel te makkelijk, want aan de andere kant hadden er 10 in gemoeten.
Hij Houd het wel aardig bij zichzelf vind ik, hij kan ook de hele wereld de schuld gaan geven.
-
Joseba
- Forum-lid
Joseba
08 jan 2021 13:50
JoostG schreef: ↑08 jan 2021 08:44
Aha, ben dan wel benieuwd wat hij wenst te bereiken met zo’n reactie.
Grappig, datzelfde heb ik bij de onaflatende stroom negativiteit die hier over beleid en beleidsmakers wordt uitgekotst.... (en ook bij Geert inderdaad). Schieten we daar een steek mee op? Uiteindelijk zullen we samen de gifbeker leeg mogen drinken en tot die tijd heeft al het getoeter niet zo veel zin (behalve wellicht even je hart luchten).
-
Joseba
- Forum-lid
Joseba
08 jan 2021 14:08
Op die kaart staat ook iets als "vermijd drukke plekken" en "draag een mondkapje". Kan me ook nog herinneren dat er mensen waren die het met Hemelvaartsdag prima vonden om met nog tig-duizend andere mensen even het strand te bezoeken. Was dat dan ook op z'n minst "niet zo handig"? Of is het enkel eenrichtingsverkeer?
Heb er niet zoveel moeite mee dat de overheid zich niet "houdt" aan dit soort routekaarten als de bevolking klaarblijkelijk ook schijt heeft aan wat er van hen wordt verwacht en gewoon lekker een eigen plan trekt wanneer dat zo uitkomt. Die irritatie heb ik ook meermaals bij Rutte gezien en snap ik heel goed.
Los daarvan begrijp ik ook niet zo goed waarom met het vaccineren niet iets meer de "underpromise, overdeliver" route is gekozen. Zie een dame van de GGD op TV druk tetterend dat het geen enkele uitdaging is, we zijn er helemaal klaar voor, dit is een van onze kerntaken etc..... Dan denk ik ook "dat gaan ze dus niet redden".
Maar als ze direct hadden gezegd dat het nog wel eens 2022 kon worden dan waren Geert c.s. ook alweer naar de microfoon gerend vermoed ik...
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
08 jan 2021 15:03
Joseba schreef: ↑08 jan 2021 14:08
(...)
Op die kaart staat ook iets als "vermijd drukke plekken" en "draag een mondkapje". Kan me ook nog herinneren dat er mensen waren die het met Hemelvaartsdag prima vonden om met nog tig-duizend andere mensen even het strand te bezoeken. Was dat dan ook op z'n minst "niet zo handig"? Of is het enkel eenrichtingsverkeer?
(...)
Slecht voorbeeld. Die "tig-duizend" mensen konden allemaal prima afstand van elkaar houden. Daarnaast zijn besmettingen tot nu toe nooit terug te leiden tot buiten-situaties; ook niet toen "tig-duizend" mensen op de dam stonden te schreeuwen dat Black Lives Matter of toen "tig-duizend" mensen uit Tilburg voor hun voetbalkluppie stonden te schreeuwen (en die mensen stonden een stuk dichter bij elkaar dan die luitjes op het strand).
De regering zou het
juist nog steeds helemaal prima moeten vinden als mensen naar buitengebieden gaan om daar te bewegen. Het bemoeilijken van actief zijn is één van de grote fouten van het huidige beleid
IMHO (
); immers, het aantal verloren levensjaren als gevolg van te weinig bewegen is nog steeds een factor "tig" hoger dan dat direct gerelateerd aan COVID-19 (mijn stokpaardje, dat realiseer ik me)
Joseba schreef: ↑08 jan 2021 14:08
Heb er niet zoveel moeite mee dat de overheid zich niet "houdt" aan dit soort routekaarten als de bevolking klaarblijkelijk ook schijt heeft aan wat er van hen wordt verwacht en gewoon lekker een eigen plan trekt wanneer dat zo uitkomt. Die irritatie heb ik ook meermaals bij Rutte gezien en snap ik heel goed.
(...)
Dus omdat "een deel van de bevolking er schijt aan heeft" (jij gaf een slecht voorbeeld, het deel dat er echt schijt aan heeft is echt maar heel erg klein), mag de regering er ook maar een potje van maken? Dat meen je toch niet echt hoop ik?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
RVV
- Forum-lid
RVV
08 jan 2021 15:09
De dominees in dit topic toch....
-
Joseba
- Forum-lid
Joseba
08 jan 2021 16:34
Die dag naar het strand is helemaal niet zo'n verkeerd voorbeeld. Volgens mij was er een verkeersinfarct, zaten de treinen bomvol en liep men in colonne richting strand. Het commentaar hier heeft een bijzonder hoog "ja, maar" gehalte waarna er dan iets volgt wat (eigen) gedrag rechtvaardigt. Basisregel is "vermijd drukte", niet "vermijdt drukte tenzij u zelf inschat dat het veilig druk kan zijn" ofzo. Mag je me gelijk lekker makkelijk als dominee wegzetten, vind ik prima, kan ik wel op waarde schatten.
Ik vind "een potje" trouwens sterk overdreven. We leven in een prima land met een goede gezondheidszorg, er vergaan niet al teveel mensen van de honger. Er is redelijk snel steun verleend aan werkgevers/ondernemers/zzp-ers waar en voor zover mogelijk. Zoals hierboven ook al door andere mensen aangegeven, het is een crisis situatie, veel is nieuw. Dan kan je van zijlijn erg makkelijk kritiek blijven spuien maar ik vind de aanpak zo slecht nog niet.
Ik weet niet of de groep die basisregels aan de laars lapt heel klein is, dat is ook maar een aanname. Mijn indruk is dat een veel groter deel van de bevolking "er wel klaar mee is". En daar ook steeds meer naar handelt. Los daarvan kan het inderdaad nog steeds zo zijn dat een kleine groep het verpest inderdaad. Niet leuk, maar het gebeurt wel vaker.
Waar het mij om ging is dat de routekaart (openhouden basisscholen "no matter what") als een soort contract wordt geïnterpreteerd. Dat is het natuurlijk niet en als je het dan wel zo wil zien dan zou je je ook aan de andere elementen moeten houden en niet op punten waar het je niet uitkomt een "ja, maar" mentaliteit moeten hebben. Ik heb dus niet gezegd dat daarom de overheid er een potje van mag maken (als dat al het geval is). Wel dat men de routekaart op punten mag heroverwegen als dat nodig wordt geacht en zeker als punten op de routekaart door "de andere kant" niet zo nauw genomen worden.
Vraag me trouwens af waarom ik me niet zo opwindt over het in jullie ogen falende beleid, worden jullie dan zoveel harder geraakt dan andere mensen? Jeuken jullie handen om het beter te doen? Wat is het dat er toe leidt dat het van jullie kant allemaal zo negatief is? Vanwaar het gekanker en geklaag?
Volgens mij hebben we er bijzonder weinig invloed op (gaf Daniel ook al aan), waarom zou je je er dan zo druk om maken?
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
08 jan 2021 17:09
Joseba schreef: ↑08 jan 2021 16:34
(...)
Waar het mij om ging is dat de routekaart (openhouden basisscholen "no matter what") als een soort contract wordt geïnterpreteerd. Dat is het natuurlijk niet en als je het dan wel zo wil zien dan zou je je ook aan de andere elementen moeten houden en niet op punten waar het je niet uitkomt een "ja, maar" mentaliteit moeten hebben. Ik heb dus niet gezegd dat daarom de overheid er een potje van mag maken (als dat al het geval is). Wel dat men de routekaart op punten mag heroverwegen als dat nodig wordt geacht en zeker als punten op de routekaart door "de andere kant" niet zo nauw genomen worden.
(...)
Ik ga niet op alles reageren wat je schrijft, want ik merk dat we er fundamenteel anders instaan. Dat respecteer ik (hopelijk is dat wederzijds, al blijkt dat niet in al jouw reacties vind ik), maar ik wil een wellus-nietus discussie voorkomen (voor je het weet noem jij mij een wappie en ik jou een schaap...)
Maar op bovenstaande quote wel een reactie: ik ben uitermate verbaasd dat er geen enkele grens is aangegeven aan wat de overheid haar burgers "mag aan doen". Het lijkt alsof alles geoorloofd is, om de druk op de zorg maar binnen de perken te houden.
Het is helemaal niet ondenkbaar dat er een situatie komt dat het beperken van vrijheden veel meer schade (in welke metric uitgedrukt dan ook) gaat kosten dan dat het winst oplevert (ik ben zelf in de overtuiging dat we al lang in die situatie zitten).
Er worden op grote schaal mensen- en grondrechten beperkt. Ik begrijp niet dat er niet aangegeven wordt tot hoe ver die schending mag gaan. Ik maak me daar zeer veel zorgen over. Ik begrijp ook niet dat er maar zo weinig mensen zijn die die zorgen lijken te delen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
Joseba
- Forum-lid
Joseba
08 jan 2021 17:26
Respect is wederzijds. Ik ben het overigens met je eens dat de maatregelen meer schade toebrengen dan ze opleveren maar kan daar niet veel verandering in brengen. Dus ga me daar ook niet druk over maken. De discussie over mensen- en grondrechten is een vrij principiële. Toch heb ik momenteel nergens het gevoel dat ik in mijn rechten enorm beperkt worden en als dat zo is zie ik als iets tijdelijks. Heb geen complotgedachte dat corona een soort experiment of voorstadium is voor een Chinese centrale overheid in Europa. Ik koester juist de dingen die momenteel nog wel kunnen en kijk uit naar komend jaar als er steeds meer kan. Daar zullen we ook fundamenteel anders naar kijken. Welke schade ervaar jij momenteel als gevolg van de maatregelen die niet opweegt tussen het ontlasten van de zorg? Oftewel, welk offer is je te groot?
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
08 jan 2021 18:19
Joseba schreef: ↑08 jan 2021 17:26
Toch heb ik momenteel nergens het gevoel dat ik in mijn rechten enorm beperkt worden en als dat zo is zie ik als iets tijdelijks. Heb geen complotgedachte dat corona een soort experiment of voorstadium is voor een Chinese centrale overheid in Europa. Ik koester juist de dingen die momenteel nog wel kunnen en kijk uit naar komend jaar als er steeds meer kan.
Wat is tijdelijk?
Ik ben zeker geen complotdenker en voorzie ook geen chinese toestanden. Zou wel heel knap zijn als heel europa dat wél geregeld zou krijgen.
Maar wanneer gaat de kapjesplicht eraf? In de zomer? Als we allemaal een vaccin hebben? Als er nul corona gevallen meer zijn? Oftewel, wat accepteer jij als tijdelijk?
Met het laatste deel ondanks onze tegenstellingen wel helemaal eens; wij koesteren ook wat nog wel kan (nu een weekend op de Veluwe), alleen is het wel heel beperkt.
En ook ik kijk uit naar wat er wel kan. Maar ik durf eigenlijk voor 1 juli amper op échte vrijheid te hopen.
Less is bore
-
RVV
- Forum-lid
RVV
08 jan 2021 18:22
Vraag me trouwens af waarom ik me niet zo opwindt over het in jullie ogen falende beleid, worden jullie dan zoveel harder geraakt dan andere mensen? Jeuken jullie handen om het beter te doen? Wat is het dat er toe leidt dat het van jullie kant allemaal zo negatief is? Vanwaar het gekanker en geklaag?
Ik word word als zelfstandige in iedere geval veel harder geraakt dan anderen die gewoon kunnen doorwerken en hun salaris krijgen betaald. Mijn omzetderving in December en Januari is ongeveer 25 jaar hetzelfde. Deze omzet ben ik nu compleet kwijt. Ik durf wel te stellen dat de gemiste omzet minimaal jouw bruto jaarsalaris is.
Die omzet word niet gecompenseerd. En kan ik ook op geen andere manier compenseren. Er zijn wat steun maatregelingen. Maar zoals mijn opa altijd zei.. “het is als een sissende roggel op de kachel”.... niks dus.
Nee mijn handen jeuken niet om het anders te doen. En ben geen politicus en ambieer het ook niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het er allemaal maar mee eens moet zijn.
ik voel mij letterlijk gegijzeld door de overheid. Zakelijk en privé, Van dagelijkse werkbij naar niks doen. Ja dat is mega frustrerend. als jij dat niet begrijpt dan ontbreekt het je aan het nodige empathisch vermogen.
-
Joseba
- Forum-lid
Joseba
08 jan 2021 18:27
daniel1975 schreef: ↑08 jan 2021 18:19
Wat is tijdelijk?
Ik ben zeker geen complotdenker en voorzie ook geen chinese toestanden. Zou wel heel knap zijn als heel europa dat wél geregeld zou krijgen.
Maar wanneer gaat de kapjesplicht eraf? In de zomer? Als we allemaal een vaccin hebben? Als er nul corona gevallen meer zijn? Oftewel, wat accepteer jij als tijdelijk?
Met het laatste deel ondanks onze tegenstellingen wel helemaal eens; wij koesteren ook wat nog wel kan (nu een weekend op de Veluwe), alleen is het wel heel beperkt.
En ook ik kijk uit naar wat er wel kan. Maar ik durf eigenlijk voor 1 juli amper op échte vrijheid te hopen.
Tijdelijk is niet permanent
. Ik heb geen idee, rond de zomer zou mooi zijn. Wat zie je in landen die al wat verder zijn? Als het eind 2021 wordt kan ik daar ook wel mee leven. Ik heb ook niet heel veel moeite met een mondkapje in openbare binnenruimte. Dat kwartiertje per dag in de super....