Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 08 jan 2021 18:44

RVV schreef: 08 jan 2021 18:22
Vraag me trouwens af waarom ik me niet zo opwindt over het in jullie ogen falende beleid, worden jullie dan zoveel harder geraakt dan andere mensen? Jeuken jullie handen om het beter te doen? Wat is het dat er toe leidt dat het van jullie kant allemaal zo negatief is? Vanwaar het gekanker en geklaag?
Ik word word als zelfstandige in iedere geval veel harder geraakt dan anderen die gewoon kunnen doorwerken en hun salaris krijgen betaald. Mijn omzetderving in December en Januari is ongeveer 25 jaar hetzelfde. Deze omzet ben ik nu compleet kwijt. Ik durf wel te stellen dat de gemiste omzet minimaal jouw bruto jaarsalaris is.

Die omzet word niet gecompenseerd. En kan ik ook op geen andere manier compenseren. Er zijn wat steun maatregelingen. Maar zoals mijn opa altijd zei.. “het is als een sissende roggel op de kachel”.... niks dus.

Nee mijn handen jeuken niet om het anders te doen. En ben geen politicus en ambieer het ook niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het er allemaal maar mee eens moet zijn.

ik voel mij letterlijk gegijzeld door de overheid. Zakelijk en privé, Van dagelijkse werkbij naar niks doen. Ja dat is mega frustrerend. als jij dat niet begrijpt dan ontbreekt het je aan het nodige empathisch vermogen.
Ik begrijp heel goed dat het voor veel ondernemers (m.n. detailhandel) natuurlijk zwaar weer is. Wil hier ook niet opnieuw de discussie over ondernemersrisico voeren en waarom er na 25 jaar klaarblijkelijk onvoldoende reserve is opgebouwd, die hebben we al gehad. Ik zie wel veel detailhandel die ook zonder crisis al "achter" liep en ook daarom nu niet kunnen schakelen naar een online model bijvoorbeeld.

Weet niet waarom jij durft te stellen dat jouw derving gelijk is aan mijn jaarsalaris maar lijkt me ook niet relevant.

Nogmaals, ik ken jouw specifieke situatie niet maar als de omzetderving zo hoog is neem ik aan dat via de NOW regeling wel compensatie hebt ontvangen om (jouw eigen?) salaris door te kunnen betalen? Want zakelijk zie ik je uitdaging, maar hoe wordt jij privé "gegijzeld"? Of doel je dan op de maatregelen waar iedere Nederlander mee te dealen heeft?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 jan 2021 18:50

Die opmerking dat twee maanden omzetderving hoger zou zijn dan het jaarsalaris van Joseba. Waar klaag je dan over in je eenmanszaak.
Ja, ik weet dat omzet geen inkomen is.

Edit inzet moest omzet zijn
Laatst gewijzigd door Jans op 08 jan 2021 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 08 jan 2021 19:06

Volgens mij blijft er in de branche waar RVV actief is niet zo heel veel over van de omzet. Brutomarge rond de 25% en na alle opex nog iets van 5% over? Hard werken, weinig overhouden. Als je dan ook nog maanden moet missen terwijl je wel kosten hebt dan ben je natuurlijk snel weg.

Maar dat is dan ook gelijk mijn punt, dat verdienmodel was er voor Corona ook al. Ook toen wist je dat je niet veel wind tegen kan hebben zonder in de problemen te komen.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 jan 2021 19:11

RVV schreef: 08 jan 2021 18:22 KNIP
ik voel mij letterlijk gegijzeld door de overheid. Zakelijk en privé, Van dagelijkse werkbij naar niks doen. Ja dat is mega frustrerend. als jij dat niet begrijpt dan ontbreekt het je aan het nodige empathisch vermogen.
Je bent niet gegijzeld door de overheid , maar door een besmettelijke ziekte, die , als daar niks aan gedaan wordt, de zorg overbelast met toestanden die je zelf ook kan uittekenen.....
Ik heb verder alle begrip voor frustraties daaromtrent, maar het gehak op de overheid (dat zijn gewoon mensen die ook maar wat proberen en doen) geeft je misschien zelf wat lucht, maar heeft verder geen zin.
Er zitten vermoedelijk meerdere miljoenen in dat schuitje.....en er gaan er nog meer komen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 08 jan 2021 19:26

Voor alle duidelijkheid ik heb die reserves gelukkig wel. Dat neemt niet weg dat die nu gewoon verdampen. Dat heeft niks meer met ondernemers risico te maken. Ik maak het vergelijk tussen salaris en gemiste omzet om de schade in perspectief te plaatsen. Dan kun je misschien beter voorstellen hoe groot die schade is.

De zogenaamde gemiste omschakeling naar online verkoop is een beetje een dooddoener. Online verkopen van bedden en matrassen is een ander verdienmodel. Of eerder gezegd een ander verliesmodel. 40 procent van de online verkochte matrassen worden terug gestuurd en zijn onverkoopbaar. Alleen hele grote marktpartijen kunnen deze verliezen pakken. Uit branchecijfers blijkt dat Swiss sense 1 miljoen euro winst had over tientallen winkels. Hun online tak Luxebedden.nl had 1 miljoen euro verlies op de verkoop van online matrassen en boxsprings.

Even online matrassen erbij verkopen met nagenoeg geen marge en veel verlies is echt niet de compensatie om verder te gaan.

NOW steun kan ik niet ontvangen. Ik ben DGA en dan val je buiten de boot. Dan zou ik een bijstand uitkering moeten aanvragen maar daar kom in niet voor in aanmerking omdat mijn vrouw een full time baan heeft. Kortom ik heb letterlijk geen inkomen.

Dat ik wel een tijdje zonder inkomen kan uitzingen maakt het nog niet rechtvaardig dat ik niet kan werken en gewoon een inkomen kan vergaren.

En nee even een uitzendbaantje opzoeken gaat niet werken. Want ik heb nog wel wat werkzaamheden te doen, vooral dingetjes die anders wat blijven liggen. Maar daar staat ook geen geld tegen over.
Laatst gewijzigd door RVV op 08 jan 2021 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 08 jan 2021 19:31

Keezx schreef: 08 jan 2021 19:11
RVV schreef: 08 jan 2021 18:22 KNIP
Je bent niet gegijzeld door de overheid , maar door een besmettelijke ziekte, die , als daar niks aan gedaan wordt, de zorg overbelast met toestanden die je zelf ook kan uittekenen.....
Ik heb verder alle begrip voor frustraties daaromtrent, maar het gehak op de overheid (dat zijn gewoon mensen die ook maar wat proberen en doen) geeft je misschien zelf wat lucht, maar heeft verder geen zin.
Er zitten vermoedelijk meerdere miljoenen in dat schuitje.....en er gaan er nog meer komen.
De overheid maakt arbitraire keuzes betreffende de opening/sluiting van winkels en ook horeca. Die keuzes zijn op geen enkel wetenschappelijke basis gemaakt maar voornamelijk op natte vingerwerk van virologen die naar eigen zeggen geen idee hebben welke maatregelen nu echt werken.
Laatst gewijzigd door RVV op 08 jan 2021 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 08 jan 2021 19:34

Maargoed Joseba vroeg wie en hoe mensen hier nou echt geraakt zijn. Denk dat ik dat wel duidelijk heb gemaakt.

Iemand met een vaste baan/inkomen die elke maand netjes zijn salaris krijgt betaald en zich niet druk hoeft te maken of die ontslagen word. Die merkt het allemaal wat minder... logisch

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 08 jan 2021 19:50

RVV schreef: 08 jan 2021 19:26 De zogenaamde gemiste omschakeling naar online verkoop is een beetje een dooddoener. Online verkopen van bedden en matrassen is een ander verdienmodel. Of eerder gezegd een ander verliesmodel. 40 procent van de online verkochte matrassen worden terug gestuurd en zijn onverkoopbaar. Alleen hele grote marktpartijen kunnen deze verliezen pakken. Uit branchecijfers blijkt dat Swiss sense 1 miljoen euro winst had over tientallen winkels. Hun online tak Luxebedden.nl had 1 miljoen euro verlies op de verkoop van online matrassen en boxsprings.

Even online matrassen erbij verkopen met nagenoeg geen marge en veel verlies is echt niet de compensatie om verder te gaan.
Begrijp me niet verkeerd, een online model is zeker niet de heilige graal. Maar volgens mij zit je in dezelfde hoek als de Local Bike Shops. Je probeert veel waarde toe te voegen en persoonlijk advies te geven maar hebt wel te maken met prijs- en margedruk van de door jou genoemde grote (online) partijen met diepe(re) zakken. Of voor de LBS de Mantels, Saldens, Hopmans, Futurums van deze wereld.

Ook zonder Corona is mijn verwachting dat je naar de kloten gaat als je je verdienmodel niet op de een of andere manier herziet (of een andere keuze maakt). Dat zie ik wel als het managen van ondernemersrisico waarbij Corona sommige risico's versneld blootlegt. Maar goed, ik moet wat oppassen dat het niet teveel op de man wordt...

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 08 jan 2021 19:55

RVV schreef: 08 jan 2021 19:34 Maargoed Joseba vroeg wie en hoe mensen hier nou echt geraakt zijn. Denk dat ik dat wel duidelijk heb gemaakt.

Iemand met een vaste baan/inkomen die elke maand netjes zijn salaris krijgt betaald en zich niet druk hoeft te maken of die ontslagen word. Die merkt het allemaal wat minder... logisch
Dat is inderdaad wel duidelijk, loonslaven met baangarantie hebben minder last. Dat bestaan heeft weer andere nadelen waarom jij daar niet voor gekozen hebt verwacht ik...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jan 2021 19:58

RVV schreef: 08 jan 2021 19:31
De overheid maakt arbitraire keuzes betreffende de opening/sluiting van winkels en ook horeca. Die keuzes zijn op geen enkel wetenschappelijke basis gemaakt maar voornamelijk op natte vingerwerk van virologen die naar eigen zeggen geen idee hebben welke maatregelen nu echt werken.
Maar er is ook 0 wetenschappelijk onderzoek dat zegt dat de retail zonder probleem open kan. Niets doen is geen optie, behalve als je iedereen met covid complicaties opgeeft en niet behandeld.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 08 jan 2021 20:08

amclassic-fan schreef: 08 jan 2021 19:58
RVV schreef: 08 jan 2021 19:31
Maar er is ook 0 wetenschappelijk onderzoek dat zegt dat de retail zonder probleem open kan. Niets doen is geen optie, behalve als je iedereen met covid complicaties opgeeft en niet behandeld.
Het vermeende probleem bij de retail is dat de stroom van mensen massa’s de oorzaak zou kunnen zijn van verspreiding van het virus ... oké fair...

Maar waarom niet het onderscheid willen maken tussen funshoppen en noodzakelijk naar een winkel moeten.

Dit had men prima kunnen ondervangen door bezoek aan een winkel alleen op afspraak. Strak gekaderd in tijdsblokken met een maximaal aantal klanten per uur. Bijvoorbeeld 2 mensen.

Winkeldeuren op slot en alleen op afspraak mag je winkelen/aankopen doen.

Voor de grote publiekstrekkers lokt dit concept niet (daar zit genoeg grootkapitaal achter). Maar voor de duizenden kleinere speciaalzaken zou het een uitkomst zijn. En ook voor consumenten die echt hun noodzakelijke aankopen willen doen in een winkel ipv internet.

Nu zie je winkels wel vol met personeel maar zonder klanten. Winkeliers die NOW hebben aangevraagd mogen hun personeel namelijk niet naar huis sturen. Hoe onlogisch toch als diezelfde overheid zegt dat je zoveel moet thuisblijven/thuiswerken.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 08 jan 2021 20:19

Joseba schreef: 08 jan 2021 19:50
RVV schreef: 08 jan 2021 19:26 De zogenaamde gemiste omschakeling naar online verkoop is een beetje een dooddoener. Online verkopen van bedden en matrassen is een ander verdienmodel. Of eerder gezegd een ander verliesmodel. 40 procent van de online verkochte matrassen worden terug gestuurd en zijn onverkoopbaar. Alleen hele grote marktpartijen kunnen deze verliezen pakken. Uit branchecijfers blijkt dat Swiss sense 1 miljoen euro winst had over tientallen winkels. Hun online tak Luxebedden.nl had 1 miljoen euro verlies op de verkoop van online matrassen en boxsprings.

Begrijp me niet verkeerd, een online model is zeker niet de heilige graal. Maar volgens mij zit je in dezelfde hoek als de Local Bike Shops. Je probeert veel waarde toe te voegen en persoonlijk advies te geven maar hebt wel te maken met prijs- en margedruk van de door jou genoemde grote (online) partijen met diepe(re) zakken. Of voor de LBS de Mantels, Saldens, Hopmans, Futurums van deze wereld.

Ook zonder Corona is mijn verwachting dat je naar de kloten gaat als je je verdienmodel niet op de een of andere manier herziet (of een andere keuze maakt). Dat zie ik wel als het managen van ondernemersrisico waarbij Corona sommige risico's versneld blootlegt. Maar goed, ik moet wat oppassen dat het niet teveel op de man wordt...
Raar dat jij verwacht dat mijn winkel ook zonder corona naar de kloten zou gaan??

Wat een aanname zeg. Ik ben een klein bedrijfje maar wel een bedrijf dat nu 26 jaar bestaat en dan weet je echt wel wat het bestaansrecht is. Vanmiddag moest ik bij een oude dame van 83 voor de 3e keer in 26 jaar een nieuwe matras bezorgen.. mijn vaste klantenkring is altijd erg stabiel geweest. Mijn kracht is altijd geweest dat je door klein te blijven groot kunt worden. Ik de stad waar ik zit ben ik samen met Beterbed de langst bestaande beddenzaak. Tot aan mijn pensioen zing ik het met alle plezier nog wel uit. Gewoon niet alles over 1 kam scheren als je geen idee er van hebt.

De term loonslaven vind ik overigens heel denigrerend en zal ik ook nooit in de mond nemen. Alsof je als zelfstandige je dan superieur voelt..

De enige reden dat ik zelfstandig ben is omdat ik mijn leven lang zelfstandig wil zijn geld of inkomen is nooit de drijfveer daarvoor geweest. Wel de vrijheid in mijn hoofd.

Gesloten