timo2.0 schreef: ↑09 jan 2021 14:28
Gelukkig is het in Nederland nog altijd niet zo dat je persoonlijke bubbel bepaald wat "het volk" wil. Dat is ook zo grappig aan al die voorstanders van referenda: ze hebben een heilige overtuiging dat de uitkomst naadloos zal aansluiten bij wat hun bubbel vindt.
Je kan ook gewoon oprecht geloven dat een referendum kan bijdragen aan de democratie.
Je hoeft niet altijd van het negatieve uit te gaan.
Zo stem ik eigenlijk mijn hele leven al tegen mijn eigen portemonnee, gewoon omdat ik denk dat ik het juiste moet doen en dat dat primeert.
In analogie daarmee kan ik ook voorstander zijn van een referendum waarvan de uitkomst niet overeenkomt met mijn voorkeur.
Ik vind het wel fijn dat je in deze context het woord bubbel gebruikt. Het is precies op die manier dat Peter Sloterdijk in de jaren negentig in één van zijn Spheres stelde dat door de beperkte (sociale) mobiliteit mensen de realiteit beleven en voor waar aannemen van uit hun eigen kleine bubbel.
Hier valt natuurlijk wel wat aan te doen, bijvoorbeeld; reizen, praten met mensen uit andere culturen, andere gewoontes, andere overtuigingen, etc.... en aanvaarden dat het ok is dat mensen verschillen en van mening verschillen zonder dat je daarvoor negatief tegenover mekaar hoeft te staan.