Lager wielhub Vision Team 35 Comp SL
Beste forumleden,
Graag zou ik de lagers in de body van mijn vorig jaar aangeschafte Vision Team 35 Comp SL wielset willen vervangen. Het wiel heeft zo'n 3500 km gelopen en ik merkte vandaag op dat deze lagers korrelig beginnen te worden. Ik denk dat de dustcap niet goed aangedraaid zat, waardoor vocht&vuil naar binnen kon.
Ik zou het graag zelf willen doen, maar heb hier geen ervaring mee. Is dit mogelijk zonder een dure lagerpers aan te schaffen?
Ik hoor graag of mijn stappenplan klopt. Als ik het goed begrijp zitten er in de body twee lagers met een spacer ertussen:
1: Doppenset erbij pakken en met een passende dop de twee lagers + spacer er gezamenlijk van de binnenkant uit tikken
2: Aan de hand van wat er op de oude lagers staat nieuwe lagers bestellen bij de lagerboer.
3: Nieuwe lagers in de vriezer leggen, body in een zakje in warm water leggen. Met een passende dop de nieuwe lagers en spacer een voor een terug in de body tikken.
https://shop.visiontechusa.com/type/whe ... 35-comp-sl
Onder documentation heb ik het pdf-bestand genaamd "Service parts TEAM 35 COMP SL" gevonden. Op de tweede pagina staat de spec-sheet van het achterwiel. Zit nummer 11 (752-0077000000 MR028 Steel Bearings - Drive Side) ook in de body?
Ik hoor het graag.
Chefske
Graag zou ik de lagers in de body van mijn vorig jaar aangeschafte Vision Team 35 Comp SL wielset willen vervangen. Het wiel heeft zo'n 3500 km gelopen en ik merkte vandaag op dat deze lagers korrelig beginnen te worden. Ik denk dat de dustcap niet goed aangedraaid zat, waardoor vocht&vuil naar binnen kon.
Ik zou het graag zelf willen doen, maar heb hier geen ervaring mee. Is dit mogelijk zonder een dure lagerpers aan te schaffen?
Ik hoor graag of mijn stappenplan klopt. Als ik het goed begrijp zitten er in de body twee lagers met een spacer ertussen:
1: Doppenset erbij pakken en met een passende dop de twee lagers + spacer er gezamenlijk van de binnenkant uit tikken
2: Aan de hand van wat er op de oude lagers staat nieuwe lagers bestellen bij de lagerboer.
3: Nieuwe lagers in de vriezer leggen, body in een zakje in warm water leggen. Met een passende dop de nieuwe lagers en spacer een voor een terug in de body tikken.
https://shop.visiontechusa.com/type/whe ... 35-comp-sl
Onder documentation heb ik het pdf-bestand genaamd "Service parts TEAM 35 COMP SL" gevonden. Op de tweede pagina staat de spec-sheet van het achterwiel. Zit nummer 11 (752-0077000000 MR028 Steel Bearings - Drive Side) ook in de body?
Ik hoor het graag.
Chefske
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Mijn voorstel is Lagertype 17287 2 RS (17 mm inwendig, 28 mm uitwendig en 7 mm dik, met 2x plastic afdichtingen.)
Verrek, dat staat er gewoon op....
Buitenste lager eruit kloppen van binnenuit (ratelzijde) met punch of schroevendraaier, eventueel de bus tussen de lagers opzij drukken.
Erin kloppen met dop+hamertje.
Als het buitenste lager eruit is, even voelen hoe het binnenste lager draait.
Verrek, dat staat er gewoon op....
Buitenste lager eruit kloppen van binnenuit (ratelzijde) met punch of schroevendraaier, eventueel de bus tussen de lagers opzij drukken.
Erin kloppen met dop+hamertje.
Als het buitenste lager eruit is, even voelen hoe het binnenste lager draait.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dank Keezx. Buitenste lager is eruit, binnenste lager zat nog met een borgringetje vast. Met een tangetje was dat zo gepiept. Nieuwe lagers zijn besteld!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Vanmiddag de achternaaf van het Vision Team 35 wiel uit elkaar gehaald en alle lagers nagelopen, omdat het wiel weer wat korrelig loopt. Achter de end-cap en het buitenste lager van de body was wat zand en prut gekomen, maar heb het even goed schoongemaakt. Lagers lijken allemaal ok en het wiel draait soepel, totdat ik de end-cap van de body vast zet. Kan toch niet al weer zo snel versleten zijn? Heb sinds september ongeveer 1500 km gefietst. Of hoor ik de end-caps helemaal niet "strak" vast te draaien?
En hoe lang gaan wiellagers gemiddeld mee? Ik heb mijn meeste kilometers gemaakt in droge omstandigheden.
En hoe lang gaan wiellagers gemiddeld mee? Ik heb mijn meeste kilometers gemaakt in droge omstandigheden.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Waarschijnlijk wordt er ergens lateraal kracht op een lager gezet, wat je niet wil.
Soms is dat op te lossen met ergens een vulringetje te plaatsen (shim) of een vulbus iets korter te maken, je moet de constructie doorzien en aanpassen waar dat nodig is.
Zulke wiellagers gaan doorgaans tienduizenden kms mee, als de constructie enigszins in orde is.
Soms is dat op te lossen met ergens een vulringetje te plaatsen (shim) of een vulbus iets korter te maken, je moet de constructie doorzien en aanpassen waar dat nodig is.
Zulke wiellagers gaan doorgaans tienduizenden kms mee, als de constructie enigszins in orde is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
https://www.mantel.com/enduro-bearings-abec-5-lager
Deze past der dan ook wel in zeker ?
De 17287 versie ervan.
Heb ook deze set wielen al 2 keer gehad. Vorige set waren de lagers ook vast gelopen en heb en een nieuwe body gekocht wat wel redelijk duur was 74e en kon weer verder.
Heb der ongeveer 8000km mee gedaan met men set nu.
Van de week 3keer gaan fietsen en mijn fiets niet echt gekuist en de lagers zijn vastgelopen .
Gisteren alles proper gemaakt en opnieuw gesmeerd maar kwam veel vuiligheid uit en nu wil ik ook wel nieuwe lagers steken voor de zekerheid.
Deze past der dan ook wel in zeker ?
De 17287 versie ervan.
Heb ook deze set wielen al 2 keer gehad. Vorige set waren de lagers ook vast gelopen en heb en een nieuwe body gekocht wat wel redelijk duur was 74e en kon weer verder.
Heb der ongeveer 8000km mee gedaan met men set nu.
Van de week 3keer gaan fietsen en mijn fiets niet echt gekuist en de lagers zijn vastgelopen .
Gisteren alles proper gemaakt en opnieuw gesmeerd maar kwam veel vuiligheid uit en nu wil ik ook wel nieuwe lagers steken voor de zekerheid.
Kennelijk is de afdichting niet erg effectief.....misschien tijd om na het plaatsen van de nieuwe lagers de spleten waar water binnen kan dringen vol te smeren met marine grease o.i.d.
Het gaat dan w.s. iets zwaarder lopen, maar de lagers blijven langer heel.
Het gaat dan w.s. iets zwaarder lopen, maar de lagers blijven langer heel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Heb nu anti seize op de afdichting en schroefdraad gedaan . En ook als de cassette en cassette schroef ook met anti seize gevuld.
Maar de lagers hebben ook hun tijd gehad.
Welke lagers heb jij als vervanging genomen als ik vragen mag ?
Maar de lagers hebben ook hun tijd gehad.
Welke lagers heb jij als vervanging genomen als ik vragen mag ?
This ook gelukt om het te demonteren. Ging redelijk makkelijk met de schroevendraaier en dan een 14mm dop en enkele inbus bouten ging de 2 der makkelijk uit. Enkel is die schim die tussen de lagers zit wel beetje vervormd. Dacht dat ik ze van de week redelijk goed had gekuisd maar zat nog veel vuiligheid tussen de lagers en in de 2de lager ook.
Moet nu enkel nog wachten op de nieuwe lagers heb abec 5 lagers gekozen en ga alle lagers vervangen op het achterwiel voor de gemoedsrust.
Moet nu enkel nog wachten op de nieuwe lagers heb abec 5 lagers gekozen en ga alle lagers vervangen op het achterwiel voor de gemoedsrust.
Ik had eerst lagers van Elvedes in de body gestopt, maar de buitenste in de body liep al snel korrelig. Kan ook komen doordat ik er niet genoeg vet omheen had gesmeerd, maar voor de zekerheid ook maar de Enduro gekocht en die doen het tot op heden prima.
PS: Als je er zo veel vet in de body stopt als op de foto hierboven, krijg je het binnenste lager dan nog wel op z'n plek? Ik zou vooral veel vet aan de buitenkant van het buitenste lager smeren voordat je de end-cap op de as schroeft, daar komt het water namelijk naar binnen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Zó veel vet in de body lijkt min ook niet goed want dat gaat waarschijnlijk geen goede passing van het lager geven.
Spuit vet in het lager, achter de afdichtingsplaatjes, bijvoorbeeld met een spuitje. Daar wil je het vet hebben. En het lager dat met de buitenlucht in aanraking kont na montage volledig afdichten met vet.
Als je na montage een korrelige loop krijgt staat er teveel axiale kracht op de lagers. Op zich is dat wel vreemd bij industrielagers want de kogels en kogelbanen staan niet onder axiale krachten.
Dat kon vroeger wel met de losse cup en conus lagers die je met fingerspitzengefühl moest afstellen. (Maar die wel 50000 km meegingen in weer en wind en met elke 10000 km reinigen en afstellen, althans met Campagnolo naven).
Spuit vet in het lager, achter de afdichtingsplaatjes, bijvoorbeeld met een spuitje. Daar wil je het vet hebben. En het lager dat met de buitenlucht in aanraking kont na montage volledig afdichten met vet.
Als je na montage een korrelige loop krijgt staat er teveel axiale kracht op de lagers. Op zich is dat wel vreemd bij industrielagers want de kogels en kogelbanen staan niet onder axiale krachten.
Dat kon vroeger wel met de losse cup en conus lagers die je met fingerspitzengefühl moest afstellen. (Maar die wel 50000 km meegingen in weer en wind en met elke 10000 km reinigen en afstellen, althans met Campagnolo naven).
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6