Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 11 jan 2021 20:20

Hoeveel zwaarder is fietsen in de winterperiode?

hogere luchtweerstand, dikkere kleren, de kou....etc etc.
We weten allemaal dat fietsen in de winter zwaarder is....maar als je het in procenten zou uitdrukken.
Hoeveel zwaarder is het dan?

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 11 jan 2021 23:39

Een gok; 10% = maximaal?
Laatst gewijzigd door ottorongo op 11 jan 2021 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9223
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 jan 2021 23:56

havana schreef: 11 jan 2021 08:06 Nieuwe patjes moet je volgens de regels van de kunst richten. Ik doe het elke keer braaf maar heb nog nooit gehad dat het nodig was. N=10 o.i.d.

Waarom zou je patjes op fietsen met steekassen niet kunnen richten? Heb ik toch zeker al 5x gedaan...
Bij de MTB's die ik in de schuur heb gehad (n=3) zou richten een slecht idee zijn. Dik, hard materiaal, op het oog niet geschikt om te buigen (maar heb ook geen poging hiertoe gedaan).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28063
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jan 2021 08:45

Sulla schreef: 11 jan 2021 20:20 Hoeveel zwaarder is fietsen in de winterperiode?

hogere luchtweerstand, dikkere kleren, de kou....etc etc.
We weten allemaal dat fietsen in de winter zwaarder is....maar als je het in procenten zou uitdrukken.
Hoeveel zwaarder is het dan?
Ongeveer 10% is mijn ervaring, als ik gemiddelde snelheid als factor neem bij gelijkblijvend vermogen. Wat leesvoer, toevallig vanmorgen nog iets over geschreven: https://www.cycloworld.cc/nieuws-artike ... lheid-/667

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8964
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 jan 2021 09:23

Fijn dat artikel. Vorige week werd ik in een ander topic nog voor niet wijs verklaard. "Je doet gewoon warmere kleding aan, dan is dat temperatuur probleem verdwenen" was de strekking. Dat al die kleding ook weerstand biedt was de schrijver dan ook vergeten.
Maar ook mijn ervaring is dat mijn hartslag flink hoger is.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 12 jan 2021 19:17

Bedankt, en leuk artikel.

Als ik mijn eigen snelheden er momenteel bij pak ben ik wel harder ingekakt dan 10%, maar voel me ook met andere zaken minder fit dan van de zomer.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5327
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 jan 2021 20:35

Je gaat voorzichtiger door bochten dat scheelt een hoop in snelheid.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 12 jan 2021 20:56

havana schreef: 12 jan 2021 08:45 Ongeveer 10% is mijn ervaring, als ik gemiddelde snelheid als factor neem bij gelijkblijvend vermogen. Wat leesvoer, toevallig vanmorgen nog iets over geschreven: https://www.cycloworld.cc/nieuws-artike ... lheid-/667
In je artikel schrijf je dat het grootste deel door de luchtdichtheid komt. Terwijl je hartslag bij gelijk vermogen wel 5 tot 10 slagen hoger is.
Heb je ook bekeken wat je (gemiddelde) vermogen is bij die 5 tot 10 slagen hoger bij je indoorritten? Dan heb je ook een indicatie van kleding en andere zaken.
Of mis ik iets?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 jan 2021 23:25

Daar zijn meerdere toppiks over geweest en er zijn meerdere redenen daarvoor breed uitgemeten.....ik heb er zelf ook wat aangedragen , maar ga dat hier nu niet herhalen.

PS
Ik reed vandaag 60 km met een gemiddelde van 26 en een gemiddelde hartslag van 132, in de zomer was dat 29 a 30 geweest.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jan 2021 07:17

Dat is ook mijn ervaring, in de winter moet je al een goede dag hebben en stevig doorrijden om boven de 30km/u gemiddeld uit te komen, in de zomer gaat dat vanzelf (mijn conditie is vrij constant, heel het jaar door)
Afbeelding

senior
Forum-lid
Berichten: 2333
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 13 jan 2021 11:56

TL@ schreef: 13 jan 2021 07:17 Dat is ook mijn ervaring, in de winter moet je al een goede dag hebben en stevig doorrijden om boven de 30km/u gemiddeld uit te komen, in de zomer gaat dat vanzelf (mijn conditie is vrij constant, heel het jaar door)
Vreemd, ik moet er 's zomers ook wel degelijk wat voor doen :oops:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28063
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 12:18

dickw schreef: 12 jan 2021 20:56
havana schreef: 12 jan 2021 08:45 Ongeveer 10% is mijn ervaring, als ik gemiddelde snelheid als factor neem bij gelijkblijvend vermogen. Wat leesvoer, toevallig vanmorgen nog iets over geschreven: https://www.cycloworld.cc/nieuws-artike ... lheid-/667
In je artikel schrijf je dat het grootste deel door de luchtdichtheid komt. Terwijl je hartslag bij gelijk vermogen wel 5 tot 10 slagen hoger is.
Heb je ook bekeken wat je (gemiddelde) vermogen is bij die 5 tot 10 slagen hoger bij je indoorritten? Dan heb je ook een indicatie van kleding en andere zaken.
Of mis ik iets?
Dat zou ik kunnen doen, al heb ik denk ik niet genoeg data om dat goed te kunnen doen. Ik train indoor wel veel, maar het zijn bijna altijd intervaltrainingen of herstelritten. Ik zal eens kijken of ik een paar duurritten kan vinden (ik heb er wel een aantal gemaakt).

Plaats reactie