Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

hopjes
Forum-lid

hopjes 13 jan 2021 14:39

kappa-man schreef: 13 jan 2021 13:41 Mark, ik heb vaker van je gelezen dat je de groep kwetsbaren wilt isoleren.
In de praktijk blijkt dat (haast) onmogelijk (zie volkskrant van vandaag) want:
- kwetsbaren hebben ook familie
- Kwetsbaren ontvangen regelmatig zorg
- Kwetsbaren moeten ook eten/drinken dus boodschappen doen
- Kwetsbaren moeten ook bewegen, anders worden ze nog meer kwetsbaar

Kwetsbaren zijn verweven in onze samenleving, en dat is heel goed denk ik. Maar daarmee ook onmogelijk ze te isoleren.
Wat 'we' nu doen is jongeren isoleren, reeds lange tijd al. Is dat dan de oplossing?

Accepteren dat die kwetsbaren doodgaan... boven de 75 of ernstig onderliggend lijden dan geen IC. Zeer onmenselijk maar dat is het nu ook al...

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jan 2021 14:39

kappa-man schreef: 13 jan 2021 13:41 Mark, ik heb vaker van je gelezen dat je de groep kwetsbaren wilt isoleren.
In de praktijk blijkt dat (haast) onmogelijk (zie volkskrant van vandaag) want:
- kwetsbaren hebben ook familie
- Kwetsbaren ontvangen regelmatig zorg
- Kwetsbaren moeten ook eten/drinken dus boodschappen doen
- Kwetsbaren moeten ook bewegen, anders worden ze nog meer kwetsbaar

Kwetsbaren zijn verweven in onze samenleving, en dat is heel goed denk ik. Maar daarmee ook onmogelijk ze te isoleren.
In het voorjaar zijn ze zonder pardon en wedervraag langere tijd opgehokt. Nuja, de groep in bejaardentehuizen. Ik weet de groep kwetsbaren is groter dan dat. In feite is diabetes al direct kwetsbaar. En dat kunnen net zo gezonde, actieve mensen zijn als mensen zonder onderliggend lijden.

Het zorg ontvangen is evident. Daarom zou je qua vaccinatie ook als eerste moeten beginnen met die mensen die de zorg verlenen - wat nu dus ook gebeurd. Dat vind ik nog logischer dan de groep 65+ te gaan vaccineren, omdat 1 zorgmedewerker meerdere patiëntcontacten heeft.

Daarna zou ik juist de minder kwetsbaren eens oppakken. Want dat zijn de families van die kwetsbare mensen, maar ook degene die via werk, sport, sociaal netwerk, etc normaliter veel andere contacten onderhouden. Dus ze vormen een risico ergens anders een besmetting op te lopen en dan de kwetsbare familieleden te besmetten.

Eten en drinken en boodschappen kan allemaal geregeld worden.

Kijk, ik denk dat het heel normaal is dat we oog hebben voor de kwetsbaren in de samenleving. En het is heel bot om te zeggen, dat diegene die bang is voor corona maar binnen moet blijven. Dat kan je niet maken.
Maar we creeen nu ook een hele andere groep kwetsbaren (kinderen in onveilige thuissituaties, gezinnen wiens inkomens wegvallen, mensen wiens zorg uitgesteld worden etc). Is de corona kwetsbare belangrijker dan welke andere kwetsbare dan ook?

Kijk, ik ben niet degene die "aan het roer staat", en zou zeker niet graag in hun schoenen staan. Maar zo af en toe mag er wel een klein beetje verder gedacht worden dan alleen corona. En al blijft het bij overwegen, en met argumenten voor de huidige keuzes blijven gaan. Ok, prima, dan laat je in ieder geval zien dat je erover nagedacht hebt. Dat je oog hebt voor verloren levensjaren op andere gebieden dan corona.
Alleen die geluiden hoor je niet vanuit het OMT of het kabinet.

En er zitten natuurlijk vele agenda's aan tafel. Of het nou gaat om een financieel belang (wie van het OMT hebben niet getekend dat ze geen financieel belang hadden? van Dissel en 1 andere). Politiek met de aankomende verkiezingen, maar ook met de verhoudingen binnen Europa en relaties met de landen om ons heen. Positie binnen eigen partij. Druk vanuit zo'n beetje elke beroepsgroep.
Dus het is logisch dat maatregelen en argumenten niet altijd 100% transparant zijn, eenduidige zijn, logisch zijn, of juist een bepaalde willekeur lijken te hebben. Maar dat maakt het wel dat er mensen klagen (en bij andere keuzes heb je andere mensen die wat te klagen hebben).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

SiO2
Forum-lid

SiO2 13 jan 2021 14:42

53x11 schreef: 13 jan 2021 14:31 Klein beetje goed nieuws:
Van Dissel: Kind lijkt toch niet bevattelijker voor Britse variant

Niet dat ik momenteel nog erg veel directe waarde hecht aan wat deze meneer vindt of hoe hij tot die bevindingen is gekozen, maar de regering doet dat wel, en die bepaalt, in tegenstelling tot ikzelf, wel wat er gaat gebeuren.
Basisscholen morgen open! Scholen sluiten om 60+ ers met overgewicht te redden is gewoon een schending van het VN-Kinderrechtenverdrag. Echt, ik ben het zo extreem spuugzat dat kinderen en jongvolwassenen zo de dupe worden. De effecten van een virus waar voornamelijk ouderen last van hebben schuiven we op deze manier af op de jongste generatie. En 80% van de Nederlanders is het ook nog eens met de verlenging van de lockdown. Er zaten vast veel mensen onder de 20 in de steekproef...

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 14:46

Er zijn lichtpuntjes, Johnson & Johnson doet op 4-2 aanvraag voor goedkeuring vaccin. In tegenstelling tot de andere vaccins is hierbij slechts één dosis nodig.

Dit geeft ons nog een paar weken om de vaccinatiecapaciteit fors te verhogen.
Laatst gewijzigd door havana op 13 jan 2021 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 jan 2021 14:48

havana schreef: 13 jan 2021 14:38 Ziet er positief voor de scholen op 25-1.

Wel vrees ik voor zowel een avondklok als max. 1 persoon bij je thuis.
Max 1 is niet te controleren en avondklok niet te vroeg in laten gaan ivm handhaafbaarheid; opgelost en basisschool weer open.
We komen er wel :mrgreen:
Less is bore

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 14:51

Ik snap dat het geen koehandel is maar als dat het is kan ik er wel mee leven.

SiO2
Forum-lid

SiO2 13 jan 2021 14:56

havana schreef: 13 jan 2021 14:46 Er zijn lichtpuntjes, Johnson & Johnson doet op 4-2 aanvraag voor goedkeuring vaccin. In tegenstelling tot de andere vaccins is hierbij slechts één dosis nodig.

Dit geeft ons nog een paar weken om de vaccinatiecapaciteit fors te verhogen.
Ja, misschien kunnen ze ipv 5000 per dag nu 5200 per dag doen. :lol: :lol: :lol: Dan zijn we in 2060 allemaal wel gevaccineerd. Administratie is ook belangrijk. :roll:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 14:58

Laten we een voorbeeld nemen aan de Amerikanen. Die hebben in no time hun vaccinatiesnelheid verhoogd van 60k per dag naar 600k per dag.

In Nederland beginnen dingen altijd vrij stroef, maar ook wij kunnen echt wel opschalen. Kijk naar het testbeleid, dat was lange tijd een grote ramp, maar toen de bocht eenmaal genomen was werkte het wel goed.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 13 jan 2021 15:07

RVV schreef: 13 jan 2021 00:08
NuitKor schreef: 12 jan 2021 23:15

Vanochtend in het nieuws. Nog nooit zo weinig faillissementen als dit jaar. We houden dus met elkaar ondernemers in leven die anders door marktwerking allang waren omgevallen. Als ik alle ondernemers mag geloven is de regeling waardeloos. Dat spreekt elkaar nogal tegen.
Uhm... deze ondernemers hangen aan het financiële infuus van oplopende en uitgestelde schulden.

Belastingen hoeven niet betaald te worden. Maargoed die kunnen ook niet betaald worden op dit moment. Maar ondernemers kunnen die nog te betalen belastingschulden ook niet terug verdienen door verplichte sluiting. Bankschulden idem dito...

Banken waren welwillend die gingen kredieten verstrekken met 90 procent dekking door de overheid.. maar wel met 100 procent privé garant staan als ondernemer. Ondernemers die vanaf de eerste lockdown maar een dikke financiering hebben afgesloten met het idee “straks kan ik het weer terug verdienen want mijn bedrijf is gezond” die staan met deze lockdown erbij compleet schaakmat.. hele voorraden zijn er mee gefinancierd die voorraden kunnen niet ten gelde worden gemaakt maar de bank gaat binnenkort wel aankloppen.

Die banken liepen al geen risico met 90 procent garantstelling maar straks gaan er heel wat woningen voor executie waarde verkocht worden en de persoonlijke faillissementen gaan er heel hard inhakken.

De reden waarom er op dit moment weinig faillissementen zijn is omdat het totaal not done is om ondernemend Nederland NU de nek om te draaien. Beter rust in de tent en een paar grijpstuivers toewerpen en straks bij de echte sanering al het “dorre hout” weg maaien...

Dor hout wat nooit dor hout was voor alle lockdowns en het stil leggen van bedrijven.
Om RVV even te quoten:
RVV schreef: 12 jan 2021 10:22 Nuitkor... hou even op met je totaal geen weerstand verhaal tegen corona..

Ons eigen immuunsysteem werkt al tig honderdduizenden jaar perfect.. tenzij je als individu geen perfect werkend immuunsysteem hebt. Bad luck..

98 procent van de besmette mensen “fietst” er zonder noemenswaardige problemen, “anders dan een zware verkoudheid of lichte griep” er door heen. Als die weerstand er niet zou zijn liepen de lijkenhuizen over..

Gewoon bang blijven... goeie
Je zal maar ondernemer zijn. Bad luck... :lol:

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 jan 2021 15:13

Het vertrek van 53x11 heeft wel kort geduurd.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 13 jan 2021 16:03

kappa-man schreef: 13 jan 2021 13:09 "tijdens de epidemie in 2018 lagen er op het hoogtepunt 350 patiënten met ademhalingsproblemen op de Nederlandse ic’s." bron: https://www.parool.nl/nieuws/corona-ver ... ~b4e67eb0/

500 is dus geen realistisch getal.

waarbij moet worden opgemerkt dat patienten met griep slecht een aantal dagen op de IC verblijven. Patienten met corona langer.

Ben je het met mij eens dat de druk op de zorg nu groter is dan tijdens de griep in 2018?
In dit deze hele discussie heb ik nog nooit gemeld dat er de druk op de zorg niet of nauwelijks aanwezig was. Corona bestaat dat is een feit.. waar het om gaat is het perspectief waarin we het moeten plaatsen. Het verschil tussen 350 en 700 is dus 250 mensen. Verdeeld over alle ziekenhuizen in NL is dat gemiddeld 2 a 3 personen meer per ziekenhuis.

Daarvoor word dus de hele economie en het sociale leven de nek omgedraaid. Oke duidelijk.

Oja even over de genereuze staatssteun...

Net even de berekening 4e kwartaal 2020 van de boekhouder ontvangen..

U komt in aanmerking voor 0 euro steun voor uw bedrijf.. ik ga nu even niet het omzetverlies vermelden... maar nu ben ik echt even goed flauw :-(

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 13 jan 2021 16:11

NuitKor schreef: 13 jan 2021 15:07
RVV schreef: 13 jan 2021 00:08
NuitKor schreef: 12 jan 2021 23:15

Vanochtend in het nieuws. Nog nooit zo weinig faillissementen als dit jaar. We houden dus met elkaar ondernemers in leven die anders door marktwerking allang waren omgevallen. Als ik alle ondernemers mag geloven is de regeling waardeloos. Dat spreekt elkaar nogal tegen.
Uhm... deze ondernemers hangen aan het financiële infuus van oplopende en uitgestelde schulden.

Belastingen hoeven niet betaald te worden. Maargoed die kunnen ook niet betaald worden op dit moment. Maar ondernemers kunnen die nog te betalen belastingschulden ook niet terug verdienen door verplichte sluiting. Bankschulden idem dito...

Banken waren welwillend die gingen kredieten verstrekken met 90 procent dekking door de overheid.. maar wel met 100 procent privé garant staan als ondernemer. Ondernemers die vanaf de eerste lockdown maar een dikke financiering hebben afgesloten met het idee “straks kan ik het weer terug verdienen want mijn bedrijf is gezond” die staan met deze lockdown erbij compleet schaakmat.. hele voorraden zijn er mee gefinancierd die voorraden kunnen niet ten gelde worden gemaakt maar de bank gaat binnenkort wel aankloppen.

Die banken liepen al geen risico met 90 procent garantstelling maar straks gaan er heel wat woningen voor executie waarde verkocht worden en de persoonlijke faillissementen gaan er heel hard inhakken.

De reden waarom er op dit moment weinig faillissementen zijn is omdat het totaal not done is om ondernemend Nederland NU de nek om te draaien. Beter rust in de tent en een paar grijpstuivers toewerpen en straks bij de echte sanering al het “dorre hout” weg maaien...

Dor hout wat nooit dor hout was voor alle lockdowns en het stil leggen van bedrijven.
Om RVV even te quoten:
RVV schreef: 12 jan 2021 10:22 Nuitkor... hou even op met je totaal geen weerstand verhaal tegen corona..

Ons eigen immuunsysteem werkt al tig honderdduizenden jaar perfect.. tenzij je als individu geen perfect werkend immuunsysteem hebt. Bad luck..

98 procent van de besmette mensen “fietst” er zonder noemenswaardige problemen, “anders dan een zware verkoudheid of lichte griep” er door heen. Als die weerstand er niet zou zijn liepen de lijkenhuizen over..

Gewoon bang blijven... goeie
Je zal maar ondernemer zijn. Bad luck... :lol:
Jouw karma momentje komt vanzelf voorbij :winkthumb: :winkthumb:

Gesloten