Dat laatste ben ik het niet mee eens. Risico bij extra duur kilometers is er juist niet. Alleen maar voordeel, al zal het effect pas over langere tijd zichtbaar zijn.. Te hard en te kort is veel slechter voor je lichaam. Je levert namelijk basis in. Dat is ook waarom die Zwift trainingen niet goed zijn. Het is te kort en te intensief. Maar wel snel korte termijn effect zichtbaar en dat verkoopt (commercieel)wasbeer2006 schreef: ↑14 jan 2021 20:46 De vuist regel is dat 20% verbetering een beetje maximaal is als je ongetraind bent, maar wel gezond, (dat vertelde althans een aantal trainers uit diverse sporten) maar gezien hetgeen jij al doet lijkt met meer dan 10% gewoon niet haalbaar. Ook afhankelijk hoe ver je wilt gaan met eten, rusten etc.
ergens 4.5 of net even hoger lijkt me een mooi streven. Ik zou niet zozeer langer gaan rijden maar vooral harder. 1 training op de weg vervangen door een MTB rit, dat helpt veel meer.
Het risico op teveel trage kilometers is groter dan het risico dat je te hard traint en te kort traint.
Belangrijkste bij training is uren maken, week in week uit. kJ wegtrappen. Consistancy. Door de week wat korter met tempo/sst progress to FTP etc. Weekends 2x lange duur (afhankelijk van de fase waar je in zit). Maak een globaal plan. Wanneer wil je goed zijn en wanneer moet je dan met welke fase starten..