Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 16 jan 2021 22:08

alutist schreef: 16 jan 2021 05:23 Gerinkel staande achtervork en voorvork! Is er wat aan te doen? Is natuurlijk wel redelijk herkenbaar bij stalen frames maar gezien ik het frame nu helemaal afgebouwd heb vroeg ik me af of iemand hier iets op weet. Was zelf aan het denken wat roestoplosser in die kleine gaatjes te mikken maar weet niet of het roest is en of dat helpt.
Dat gerinkel hoor je niet als je rijdt .
Tegen roest van binnenuit kan je altijd gekookte lijnzaadolie in het frame gieten maar dat had je beter gedaan voor het afbouwen , net als je dan al iets wou doen aan het gerinkel ook voor het afbouwen.

alutist
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:46

alutist 17 jan 2021 17:33

Gekookte lijnolie is een goed idee. Bedoelde eigenlijk alle onderdelen zijn eraf maar "afgebouwd"was een verkeerde woordkeuze :-) Gerinkel zit alleen in de voor en achtervork omdat daar die kleine gaatjes inzitten. (Om te ontgassen bij het lassen). Wilde even informeren of iemand hier al eens iets op verzonnen had. Hoor je idd niet bij het fietsen dus denk dat ik eraf ga blijven, maar was netter om het frame helemaal clean te krijgen.

alutist
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:46

alutist 17 jan 2021 18:28

Weet iemand wat voor een lak gebruikt werd voor stalen frames rond 1985 (colnago export)? Urethaan lak is tegenwoordig het sterkste voor zover ik uit kan vinden, maar voor spotrepair is het het beste zo dicht mogelijk bij orgineel te komen lijkt me. Zie vaak enamel (email) als suggestie. (Lakstiften van motip zijn acryl. Voor bijstippen wellicht ok maar wil wat grotere stukken bijspuiten).

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 17 jan 2021 18:47

Klassieke truc is om een beetje verf of blanke lak in de buis te spuiten en te hopen dat het rammeltje vast komt te zitten in de lak of verf.
Bepaalde type spuitbussen wordt ook een knop met slangetje bijgeleverd, daarmee kun je met wat geluk ook lak in de buis spuiten.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jan 2021 22:45

email....emaille dus! :o

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jan 2021 23:28

Bij Italiaanse frames werd vroeger vaak hele slechte lak gebruikt en zeker geen emaille, daar hadden de NL fabrieken patent op...
En da's goed voor thuisopknappers, gewoon schuren en bij/overspuiten is dan makkelijker.,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

JJJansen
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2021 20:51
Contact

JJJansen 18 jan 2021 21:03

Goed ontvetten en dan inderdaad fijn schuurpapier gebruiken. Een lakstift werkt natuurlijk het makkelijkst als je de juiste kleur kan vinden.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 24 jan 2021 15:30

klimmer schreef: 17 jan 2021 22:45email....emaille dus! :o
Email.
Vorsprung durch Pedantik

jerremaister
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 sep 2012 09:59

jerremaister 25 feb 2021 14:58

Na de verkoop van mijn oude Peugeot, gisteren ook terug eigenaar geworden van niet één maar twee retro bikes. Ineens stonden daar 2 Koga Miyata's te koop.

Een zeer mooie in originele staat Gents Touring in maat 59 à 61, nog eens nameten.
Lak ziet er nog zeer mooi uit, alles werkt, op één veiligheidsremhendel, deze is aan de rechterkant afgebroken.

En dan nog een Gentsracer op de velgen, pedalen en achterderailleur (detailleur heb ik reeds gevonden) na ook origineel (shimano 600 Arabesque) in maat 58. Voor deze zoek ik nog de originele mavic velgen met shimano 600 naven.

Er is nog wat werk aan, maar we krijgen deze wel weer mooi.
Zoals onderstaande foto zijn ze gekocht, nog niets aan opgekuist.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 08 mar 2021 16:04

Onlangs een oude Motobecane Prestige overgenomen van een liefhebber. Hij was de tweede eigenaar en alles schijnt nog origineel te zijn, behalve de banden, het zadel en het schuim op het stuur. Doelstelling is om hiermee het fietsen echt op te gaan pakken en met mooi weer deels als woon-werkverkeer te gaan gebruiken

Nou ben ik alleen benieuwd welk bouwjaar het is en eventueel verdere informatie (brochure, gewicht o.i.d., puur uit interesse). Het is een stalen 1020 frame en er zit een 2x5 huret systeem op, mocht dat helpen. Voor zover ik het kan vinden, komt het waarschijnlijk uit de mid jaren 70, maar in folders komt de prestige nergens naar voren.
Bijlagen
20210109_235325.jpg
Laatst gewijzigd door mhalmingh op 08 mar 2021 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 mar 2021 16:20

Ik zie weinig tot geen Shimano, dus ergens van 1970-1975 denk ik..
Specificaties?
Als je er naast staat heb je die toch?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 08 mar 2021 16:28

Keezx schreef: 08 mar 2021 16:20 Ik zie weinig tot geen Shimano, dus ergens van 1970-1975 denk ik..
Specificaties?
Als je er naast staat heb je die toch?
Klopt, specificaties kan ik inderdaad zo bekijken, beetje verkeerde bewoording. Doelde meer op iets van een brochure o.i.d., eventueel gewicht. Puur uit interesse en niet zozeer omdat het nuttig is.

Plaats reactie