Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?
Groen (en alle anderen die dat beweren) zien het verbieden van firmawagens alleen maar door hun bril. Kijk maar eens naar de gemiddelde leeftijd van het wagenpark in NL en in B, scheelt bijna 5 jaar. Verbieden van firmawagens gaat de wagens B dus ook op de leeftijd van NL brengen, niet erg milieuvriendelijk.
Het is gewoon niet meer verdedigbaar. En als je ziet welke partijen vooral tegen zijn, weet je dat het gewoon een belastingsvoordeel is voor de hogere inkomens. Want die hebben het het hardst nodig...
Hou een poule van wagens op het bedrijf. Tijdens de uren neem je één van de poule als je die zo hard nodig hebt voor de job.
Hou een poule van wagens op het bedrijf. Tijdens de uren neem je één van de poule als je die zo hard nodig hebt voor de job.
We hebben nu allemaal de perceptie dat een elektrische wagen minder milieubelastend zou zijn dan een moderne diesel/benzine wagen en op lokaal niveau klopt dit wel. Echter zijn de studies over het volledige traject van een auto niet zo eenduidig, vooral het maken en achteraf verwerken van de batterij + het enorme gewicht (fijnstof dat komt van de bandenslijtage en in mindere mate van de remmen) zouden voor een grotere impact zorgen dan algemeen wordt aangenomen (het is tegenwoordig mode om dingen aan te nemen zonder wetenschappelijk bewijs)
In NL komt er dan nog bij dat de elektriciteit veel uit kolen komt (België is het uit aardgas, helemaal wanneer ze de kerncentrales dicht willen doen)
Los van dat is het misschien ook wel belangrijk om niet te vergeten waaruit het fiscale voordeel van bedrijfswagens is gegroeid, dit is eigenlijk een belgenmop op zichzelf.
Jaren geleden (in de jaren 80 dacht ik) wilde de regering de lonen van ambtenaren optrekken en is daar wat in doorgeslagen waardoor de lonen te ver doorsloegen en de belastingen van anderen weer omhoog moesten, om het toch houdbaar en competitief te houden, is de vrijstelling voor firmawagens er gekomen (en later andere belastingvoordelen), uiteraard compleet van de pot gerukt (incompetente politici zijn van alle tijden)
Het erg is dat de socialisten nu kritiek hebben op het systeem dat zij zelf hebben ingevoerd.
Als mijn wagen wordt afgenomen (die ik wel degelijk nodig heb voor het werk) dan komt er een 2de hands in de plaats die een stuk minder milieuvriendelijk zal zijn. Ik zal nooit zelf een nieuwe auto kopen, je bent een dief van eigen portefeuille met een nieuwe auto.
Ik denk dat er dus veel meer oudere auto's zullen rondrijden waardoor die ook weer duurder zullen worden (vraag en aanbod) waardoor de auto's weer ouder zullen worden. Geen goed plan als je 'milieuvriendelijk' wil zijn (moest de auto al enige impact hebben op het milieu, wil je echt groen zijn dan stop je na 1 kind met kweken, daarmee red je de planeet)
Over de poule-wagens, dat werkt niet als je altijd van thuis uit vertrekt naar klanten.
In NL komt er dan nog bij dat de elektriciteit veel uit kolen komt (België is het uit aardgas, helemaal wanneer ze de kerncentrales dicht willen doen)
Los van dat is het misschien ook wel belangrijk om niet te vergeten waaruit het fiscale voordeel van bedrijfswagens is gegroeid, dit is eigenlijk een belgenmop op zichzelf.
Jaren geleden (in de jaren 80 dacht ik) wilde de regering de lonen van ambtenaren optrekken en is daar wat in doorgeslagen waardoor de lonen te ver doorsloegen en de belastingen van anderen weer omhoog moesten, om het toch houdbaar en competitief te houden, is de vrijstelling voor firmawagens er gekomen (en later andere belastingvoordelen), uiteraard compleet van de pot gerukt (incompetente politici zijn van alle tijden)
Het erg is dat de socialisten nu kritiek hebben op het systeem dat zij zelf hebben ingevoerd.
Als mijn wagen wordt afgenomen (die ik wel degelijk nodig heb voor het werk) dan komt er een 2de hands in de plaats die een stuk minder milieuvriendelijk zal zijn. Ik zal nooit zelf een nieuwe auto kopen, je bent een dief van eigen portefeuille met een nieuwe auto.
Ik denk dat er dus veel meer oudere auto's zullen rondrijden waardoor die ook weer duurder zullen worden (vraag en aanbod) waardoor de auto's weer ouder zullen worden. Geen goed plan als je 'milieuvriendelijk' wil zijn (moest de auto al enige impact hebben op het milieu, wil je echt groen zijn dan stop je na 1 kind met kweken, daarmee red je de planeet)
Over de poule-wagens, dat werkt niet als je altijd van thuis uit vertrekt naar klanten.
Het is toch niet omdat een bepaalde politieke partij mee aan de grondslag ligt van een bepaalde wet, dat dit zoveel jaar later door eenzelfde politieke partij niet kan worden bijgestuurd. Voortschrijdend inzicht en een veranderende wereld...
Ik zit eerder aan de rechterzijde van het politieke spectrum en vind het schrappen van de bedrijfswagen als geïsoleerde maatregel ook geen goed plan. Mijn idee: belast de reële waarde van de salariswagen als loon (bvb een virtueel leasingbedrag), schrap de tientallen aftrekpostjes waarin de Belg zijn nationale sport van het sjoemelen kan oefenen, en voer een loonbelastingsstelsel met 2 marginale tarieven in zoals in Nederland, met redelijke schijven en redelijke aanslagvoeten. Maak het een budgetneutrale operatie. Geen compensaties want dan begin je alweer het Boek van de Uitzonderingen te schrijven.
Ik zit eerder aan de rechterzijde van het politieke spectrum en vind het schrappen van de bedrijfswagen als geïsoleerde maatregel ook geen goed plan. Mijn idee: belast de reële waarde van de salariswagen als loon (bvb een virtueel leasingbedrag), schrap de tientallen aftrekpostjes waarin de Belg zijn nationale sport van het sjoemelen kan oefenen, en voer een loonbelastingsstelsel met 2 marginale tarieven in zoals in Nederland, met redelijke schijven en redelijke aanslagvoeten. Maak het een budgetneutrale operatie. Geen compensaties want dan begin je alweer het Boek van de Uitzonderingen te schrijven.
Hier is in potentie nog wel e.e.a. te winnen, aan een diesel is niet meer zo heel veel te verbeteren.
Mijn opa had vroeger een paard, dat was CO2 neutraal!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
@raven14: Daar kan ik me ook in vinden, geen uitzonderingen en geen achterdeurtjes gekoppeld aan een normaal beleid (en dat is niet 50% van je loon naar de staat zoals het nu is bij mij)
@mhr-zip: Een paard (of os) zijn zeker niet CO2 neutraal en veel slechter voor het milieu dan een auto/tractor (voor hetzelfde werk) Er gaat gewoon veel meer brandstof (eten) in een beest dan in een auto/tractor en er komt dus meer afval uit (CO2/methaan/stikstof/...)
@mhr-zip: Een paard (of os) zijn zeker niet CO2 neutraal en veel slechter voor het milieu dan een auto/tractor (voor hetzelfde werk) Er gaat gewoon veel meer brandstof (eten) in een beest dan in een auto/tractor en er komt dus meer afval uit (CO2/methaan/stikstof/...)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hier is de zuiderbuur ingestonken net als de meerderheid van Nederland. Aan de voorkant ziet het er eenvoudig en duidelijk uit met 2 schalen, maar dat is het niet. We hebben namelijk ook nog algemene heffingskorting, arbeidskorting en een waslijst aan inkomensafhankelijke toeslagen. Waardoor de marginale belastingdruk bij de midden inkomens maar liefst piekt op 85%. Pas bij 2x modaal gaat de marginale druk richting het percentage van de hoogste schaal. Een 1 verdiener gaat er bij een loonsverhoging bijna niet op vooruit zolang het salaris tussen de 23k en 37k bruto ligt.
Onder andere Auke Hoekstra van de technische universiteit Eindhoven heeft daar veel onderzoek naar gedaan: daar komt de EV toch uit als een flinke stap voorwaarts. Een stap die alleen maar groter wordt vanwege groenere energiemix in nabije toekomst, en ervaringen met huidige accu's die laten zien dat dat accupakketten langer meegaan dan leefcyclus conventionele auto en daarna nieuw leven krijgen voor (groene) energieopslag.TL@ schreef: ↑19 jan 2021 08:30 We hebben nu allemaal de perceptie dat een elektrische wagen minder milieubelastend zou zijn dan een moderne diesel/benzine wagen en op lokaal niveau klopt dit wel. Echter zijn de studies over het volledige traject van een auto niet zo eenduidig, vooral het maken en achteraf verwerken van de batterij + het enorme gewicht (fijnstof dat komt van de bandenslijtage en in mindere mate van de remmen) zouden voor een grotere impact zorgen dan algemeen wordt aangenomen (het is tegenwoordig mode om dingen aan te nemen zonder wetenschappelijk bewijs)
In NL komt er dan nog bij dat de elektriciteit veel uit kolen komt (België is het uit aardgas, helemaal wanneer ze de kerncentrales dicht willen doen)
Fijnstof door remmen heb ik nooit begrepen: in een EV rem je ongeveer nooit. Fijnstof door banden? Dat ligt aan je rechtervoet. Verder is een EV niet noemenswaardiger zwaarder dan de populaire SUV.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Het cirkeltje CO2 bij een paard (vroeger, toen ze nog gras aten) is toch echt rond.TL@ schreef: ↑19 jan 2021 10:05 @mhr-zip: Een paard (of os) zijn zeker niet CO2 neutraal en veel slechter voor het milieu dan een auto/tractor (voor hetzelfde werk) Er gaat gewoon veel meer brandstof (eten) in een beest dan in een auto/tractor en er komt dus meer afval uit (CO2/methaan/stikstof/...)
Een paard stoot inderdaad methaan etc uit, maar daar zei ik niks over.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik ben ondertussen zo ver dat als politici net iets te veel moeite doen om mij te overtuigen ik op de rem ga staan.
Ik hou dus nog maar even vast aan mijn auto op fossiele brandstof.
Hopelijk heb ik binnen enkele jaren nog steeds een keuze en willen ze mij niet manu militari in een elektrische wagen duwen.
In Vlaanderen is het elektriciteitsnet trouwens niet aangepast om massaal batterijen op te laden.
En als Groen haar zin krijgt, sluiting kerncentrales, zal er uberhaupt op sommige momenten niet genoeg elektriciteit zijn om iedereen rijdende te houden.
Ik hou dus nog maar even vast aan mijn auto op fossiele brandstof.
Hopelijk heb ik binnen enkele jaren nog steeds een keuze en willen ze mij niet manu militari in een elektrische wagen duwen.
In Vlaanderen is het elektriciteitsnet trouwens niet aangepast om massaal batterijen op te laden.
En als Groen haar zin krijgt, sluiting kerncentrales, zal er uberhaupt op sommige momenten niet genoeg elektriciteit zijn om iedereen rijdende te houden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend