29-er als gravelbike: welke banden?
-
- Forum-lid
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38
Ik heb een 29-er die ik gebruik op het strand (Big Apple’s) en bos etc. (RoRo/RaRa). Nu wil ik ‘m ook gaan gebruiken als “gravelbike”. Welke banden zouden jullie kiezen? Schwalbe G-One? Zo ja, welke en hoe breed? Graag jullie input!
Welke velgen gaan die op?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13947
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou niet persoonlijk niet te fijn gaan.
Raceking of bv pirelli hard terrein.
Of als je veel wisselt gewoon je mtb banden die je nu hebt laten zitten, zoveel scheelt dat niet
Raceking of bv pirelli hard terrein.
Of als je veel wisselt gewoon je mtb banden die je nu hebt laten zitten, zoveel scheelt dat niet
Helemaal mee eens. Naar mijn mening al jaren de best rollende band (voor niet extreem werk uiteraard).amclassic-fan schreef: ↑18 jan 2021 20:31 Conti RaceKing 2.0? Smaller gaat je weinig opleveren of je moet echt puur op de weg gaan rijden.
Mijn .02: ik zou gewoon met je boscombi rijden. Een 29er gaat voor echt gravelgebruik toch niet lekker meekunnen op ondergronden die echt als gravel bestempeld kunnen worden. je vangt teveel wind, bike is zwaar, zitpositie/handplaatsing is niet te wisselen hetgeen bij lange ritten echt wel prettig is, etc.Cobus Ridley schreef: ↑18 jan 2021 20:12 Ik heb een 29-er die ik gebruik op het strand (Big Apple’s) en bos etc. (RoRo/RaRa). Nu wil ik ‘m ook gaan gebruiken als “gravelbike”. Welke banden zouden jullie kiezen? Schwalbe G-One? Zo ja, welke en hoe breed? Graag jullie input!
Geld uitgeven om iets te optimaliseren wat in den beginne al niet echt voldoet voor het doel is imo zonde.
Wellicht gewoon een oude CXer kopen. Paar honderdjes op MP.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13947
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. (wel dat de TS deze banden kan laten zitten, maar niet het verhaal erna) Op de weg kom je wel iets te kort maar ook dat is maar heel weinig, achter iemand rijden van het zelfde niveau kan gewoon heel makkelijk.
Als ik met bv marathons op lange gravelpaden kom verplaats in mijn handen op het stuur naast de stuurpen en ga ik in een tijdrit houding zitten. Als je dan een beetje normale banden hebt zoals een raceking of pirelli H of de combo die hij nu heeft, dan scheelt dat echt max 1 a 2%
Een MTB is vaak maar amper zwaarder, misschien een halve kilo met gelijke banden. Het enige verschil is de voorvork die zwaarder is maar de rest is vaak lichter dan een gravelbike zodat je ongeveer op een halve kilo uitkomt. Als ik met banden van 600gram en 56mm rijd is mij MTB 8.4 kilo, Daar komen echt niet zo heel veel gravel racers aan, natuurlijk dat kost wat, maar het kan wel. een gravelbike onder de 8 kilo gaat ook geld kosten.
Let wel ik vergelijk een gravelbike met een XC hardtail MTB.
Tijdens gravel ride de cauberg in september was het parcours zo dat ik denk dat de MTB in het voordeel was.
Als ik met bv marathons op lange gravelpaden kom verplaats in mijn handen op het stuur naast de stuurpen en ga ik in een tijdrit houding zitten. Als je dan een beetje normale banden hebt zoals een raceking of pirelli H of de combo die hij nu heeft, dan scheelt dat echt max 1 a 2%
Een MTB is vaak maar amper zwaarder, misschien een halve kilo met gelijke banden. Het enige verschil is de voorvork die zwaarder is maar de rest is vaak lichter dan een gravelbike zodat je ongeveer op een halve kilo uitkomt. Als ik met banden van 600gram en 56mm rijd is mij MTB 8.4 kilo, Daar komen echt niet zo heel veel gravel racers aan, natuurlijk dat kost wat, maar het kan wel. een gravelbike onder de 8 kilo gaat ook geld kosten.
Let wel ik vergelijk een gravelbike met een XC hardtail MTB.
Tijdens gravel ride de cauberg in september was het parcours zo dat ik denk dat de MTB in het voordeel was.
Vorig jaar reed ik met Conti MTB-banden op de gravelfiets, daarvoor had ik dezelfde banden op de MTB (wel in 29", op de gravel-fiets waren het 27.5") en de gravelfiets was op gravel en asfalt makkelijk 2km/u sneller.
Ik heb de Offgrid crossborder gravel race in 2018 gedaan, met gewone gravelbanden (en nog binnenbanden toen, 1x stootlek) en dat is gewoon veel sneller dan eender welke MTB op dat parcours
Fiets stond in deze config:
Als je die snelheden wilt halen met een MTB op dat parcours, moet je echt een enorm goede conditie hebben.
Ik heb de Offgrid crossborder gravel race in 2018 gedaan, met gewone gravelbanden (en nog binnenbanden toen, 1x stootlek) en dat is gewoon veel sneller dan eender welke MTB op dat parcours
Fiets stond in deze config:
Als je die snelheden wilt halen met een MTB op dat parcours, moet je echt een enorm goede conditie hebben.