Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40163
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik blijf ook zo lang mogelijk gewoon fossiel rijden. Probeer maar eens met een aanhanger op vakantie te gaan.... dan sta je wel een paar keer te stekkeren
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40163
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat gaat met het vanuit huis werken alleen maar lastiger worden.
Ik vertrok altijd al vaak vanuit huis, is nu alleen maar meer geworden.
Less is bore
Ik heb dagen van 500-600km en geen leasebudget voor de duurste Tesla. Zelfs met die Tesla zou het nipt zijn.
Ik heb ook geen oprit waar een laadpaal kan komen dus dat maakt het ook al lastig (in heel België staan evenveel openbare laadpalen dan in Amsterdam alleen) én laden aan een laadpaal is dúúr, 0.69€/kWh bij Allego. Stel dus dat je de dure Tesla 100P hebt, kost het 69€ voor een volle batterij. Dan ben je even duur uit als met een diesel.
Even doorrekenen: Tesla 100P doet ongeveer 500km met de 69€/100kWh (volle batterij)
bron: https://ev-database.nl/auto/1088/Tesla- ... n%20route.
Skoda Superb 2.0TDI met dsg (een stuk trager natuurlijk) verbruikt 6l/100km, dus 30l/500km, dat komt dan op 1.4€ (dieselprijs vandaag) * 30 -> 42€
Bron voor verbruik: https://www.praktijkverbruik.nl/Skoda-S ... 18-35.aspx
Om wat beter te vergelijken
Tesla Model 3 Standard Range Plus (Range is dan wel weer veel en veel kleiner)
Verbruik: 149Wh/km, 74.5kWh voor 500km -> 51.4€
Een diesel is (in België) dus goedkoper dan (snel)laadpalen.
Als je dus niet op je oprit kan laden, is een EV dus sowieso niet aantrekkelijk (financieel gezien)
Ik ben dus erg sceptisch naar de praktische bruikbaarheid van een EV.
Over het rijden zelf (los van de beperkte range en het enorm hoge verbruik bij een dynamische rijstijl en hogere snelheden) ben ik wel erg positief. Ok het interieur van een Tesla is triest (lijkt van bij Ikea te komen) maar rijden, doet het wel erg goed. Stil vlot, trillingsvrij.
De volgende (die ik nu aan het uitkiezen ben) zal dus zeker nog een diesel met automaat zijn.
Ik heb ook geen oprit waar een laadpaal kan komen dus dat maakt het ook al lastig (in heel België staan evenveel openbare laadpalen dan in Amsterdam alleen) én laden aan een laadpaal is dúúr, 0.69€/kWh bij Allego. Stel dus dat je de dure Tesla 100P hebt, kost het 69€ voor een volle batterij. Dan ben je even duur uit als met een diesel.
Even doorrekenen: Tesla 100P doet ongeveer 500km met de 69€/100kWh (volle batterij)
bron: https://ev-database.nl/auto/1088/Tesla- ... n%20route.
Skoda Superb 2.0TDI met dsg (een stuk trager natuurlijk) verbruikt 6l/100km, dus 30l/500km, dat komt dan op 1.4€ (dieselprijs vandaag) * 30 -> 42€
Bron voor verbruik: https://www.praktijkverbruik.nl/Skoda-S ... 18-35.aspx
Om wat beter te vergelijken
Tesla Model 3 Standard Range Plus (Range is dan wel weer veel en veel kleiner)
Verbruik: 149Wh/km, 74.5kWh voor 500km -> 51.4€
Een diesel is (in België) dus goedkoper dan (snel)laadpalen.
Als je dus niet op je oprit kan laden, is een EV dus sowieso niet aantrekkelijk (financieel gezien)
Ik ben dus erg sceptisch naar de praktische bruikbaarheid van een EV.
Over het rijden zelf (los van de beperkte range en het enorm hoge verbruik bij een dynamische rijstijl en hogere snelheden) ben ik wel erg positief. Ok het interieur van een Tesla is triest (lijkt van bij Ikea te komen) maar rijden, doet het wel erg goed. Stil vlot, trillingsvrij.
De volgende (die ik nu aan het uitkiezen ben) zal dus zeker nog een diesel met automaat zijn.
Ha, dat was ik dan weer niet van plan (zoveel ruimte hebben we als gezin van 4 niet nodig). Zat anderen met een EV overigens wel. Maar als jij met de aanhanger op pad gaat (en dus met het gezin), dan sta je toch ook een keer of 3 langs de weg voor een plas en pauze? Mooi moment om te stekkeren...daniel1975 schreef: ↑19 jan 2021 12:37 Ik blijf ook zo lang mogelijk gewoon fossiel rijden. Probeer maar eens met een aanhanger op vakantie te gaan.... dan sta je wel een paar keer te stekkeren
Zonder gekkigheid: ik ben elektrisch naar Portugal, Alentejo, gereden (zelfs terug via Santiago de Compostela). Nul voorbereidingen nodig en ik deed een uurtje of 3 langer over de 2400km. Vervelend? Verre van: plonsje gewaagd tijdens de ene laadpauze, wandeling langs Loire bij andere, 2x goede lunch en op de hoogtevlakte van Spanje met 130km/u op autopilot met zoonlief aantallen gieren en ooievaars geteld. Die laatste wonnen net. Ik vond het een aangename trip, en voelde al aan als vakantie. Dat gejakker hoeft van mij niet meer.
De 'brandstofkosten' voor mijn hele trip van 6000km? € 106,00. Op doorreis heb ik gebruik gemaakt van het Tesla laadnetwerk en lokaal mocht ik altijd laden via stopcontact van hotel en/of huisje. Altijd netjes aangegeven dat ik graag betaal, maar dat wilde niemand. Vaak wilde ze wel graag een rondje meerijden. Zo'n elektrische wagen is helemaal zo gek nog niet.
Ik begrijp dat het niet voor iedereen handig en betaalbaar is, maar in gebruik gaat het voor het leeuwendeel van de bevolking geen noemenswaardige problemen opleveren.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Zodra je een keer schijt en er groeit je eigen eten weer op, is het cirkeltje weer rond.
Probleem is dat wij olie, kolen etc waar koolstof in opgeslagen zit gaan gebruiken voor ons comfort. Dit reageert vervolgens met zuurstof waardoor er CO2 ontstaat dat niet meer (snel) weg gaat (lees opgenomen wordt door de natuur).
Laatst gewijzigd door mhr-zip op 19 jan 2021 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Ik ben het 100% Lcsmet eens, ik ga ook vol op de rem als de politiek mij ergens van probeert te overtuigen, misschien hebben ze toch iets te vaak economisch belangen (al dan niet voor hun zelf).
Hele uitstoot van dieren CO2, methaan, stikstof valt mee. Aantal landbouwdieren is in 30 jaar tijd gehalveerd, net als de productie van meststoffen. De lucht kwaliteit is wel verslechterd, bij forse toename van autoverkeer en vliegbewegingen. Maakt mij allemaal niets uit hoor, maar de economische belangen (lobby) speelt een grote rol in het maken van milieukeuzes van de politiek. En vind de keuzes niet altijd helemaal eerlijk
Hele uitstoot van dieren CO2, methaan, stikstof valt mee. Aantal landbouwdieren is in 30 jaar tijd gehalveerd, net als de productie van meststoffen. De lucht kwaliteit is wel verslechterd, bij forse toename van autoverkeer en vliegbewegingen. Maakt mij allemaal niets uit hoor, maar de economische belangen (lobby) speelt een grote rol in het maken van milieukeuzes van de politiek. En vind de keuzes niet altijd helemaal eerlijk
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
En ik begrijp dan weer dat sommigen het zelfs een meerwaarde tov fossiel vinden, alhoewel de fiscale voordelen daar voor iets zullen tussen zitten.
Zo is het toch absurd dat een dikke Porsche, om maar een merk te noemen, tot voor enige tijd +100% aftrekbaar was omdat je er 10 km elektrisch mee kon rijden.
Met politici is het echter altijd afwachten wanneer ze het licht ergens anders zien schijnen.
In Vlaanderen zijn zonnepanelen nu een heel hot item.
Ik woon in een appartementsgebouw zonder laadpalen.
Het is ook in realiteit bijna niet betaalbaar en technisch bijna onhaalbaar om er een performante laadpaal te installeren.
En nu terug on-topic: een volautomatische espresso automaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
500-600km per dag? Gaan niet velen je nadoen. Je bent dan 80% van de werktijd aan het rijden. Ik hoop voor je baas dat die resterende 20% heel effectief zijnTL@ schreef: ↑19 jan 2021 13:43 Ik heb dagen van 500-600km en geen leasebudget voor de duurste Tesla. Zelfs met die Tesla zou het nipt zijn.
Ik heb ook geen oprit waar een laadpaal kan komen dus dat maakt het ook al lastig (in heel België staan evenveel openbare laadpalen dan in Amsterdam alleen) én laden aan een laadpaal is dúúr, 0.69€/kWh bij Allego. Stel dus dat je de dure Tesla 100P hebt, kost het 69€ voor een volle batterij. Dan ben je even duur uit als met een diesel.
Even doorrekenen: Tesla 100P doet ongeveer 500km met de 69€/100kWh (volle batterij)
bron: https://ev-database.nl/auto/1088/Tesla- ... n%20route.
Skoda Superb 2.0TDI met dsg (een stuk trager natuurlijk) verbruikt 6l/100km, dus 30l/500km, dat komt dan op 1.4€ (dieselprijs vandaag) * 30 -> 42€
Bron voor verbruik: https://www.praktijkverbruik.nl/Skoda-S ... 18-35.aspx
Om wat beter te vergelijken
Tesla Model 3 Standard Range Plus (Range is dan wel weer veel en veel kleiner)
Verbruik: 149Wh/km, 74.5kWh voor 500km -> 51.4€
Een diesel is (in België) dus goedkoper dan (snel)laadpalen.
Als je dus niet op je oprit kan laden, is een EV dus sowieso niet aantrekkelijk (financieel gezien)
Ik ben dus erg sceptisch naar de praktische bruikbaarheid van een EV.
Over het rijden zelf (los van de beperkte range en het enorm hoge verbruik bij een dynamische rijstijl en hogere snelheden) ben ik wel erg positief. Ok het interieur van een Tesla is triest (lijkt van bij Ikea te komen) maar rijden, doet het wel erg goed. Stil vlot, trillingsvrij.
De volgende (die ik nu aan het uitkiezen ben) zal dus zeker nog een diesel met automaat zijn.
Overigens kan het in de praktijk erg meevallen: langs jouw route zitten ook superchargers van Tesla. Daar laadt je binnen 20 min minimaal 50% van je bereik/accu tegen minder dan € 0,30 kW/h. Ik gebruik die tijd (wanneer het überhaupt voorkomt) om te bellen of wat mail te beantwoorden. De auto geeft altijd eerder aan door te willen dat ik klaar ben met mijn tekst...... Laden voor de deur is altijd wel handiger omdat je iedere dag met een 'volle' tank begint.
Onze beide EV's hebben meer dan gemiddeld vermogen en raar maar waar rijden we er rustiger mee. Dat hoor ik van meer Tesla rijders. In het begin is het grappig, maar later gebruik je vermogen alleen wanneer het echt nodig is.
Het interieur is zeker anders, en kaal te noemen. Prive rijden we vooral in de Tesla, en wanneer ik daarna in de Kia stap, voel ik mij opgesloten en erger ik mij aan al die afzonderlijke knopjes op dat drukke dashboard. Dat moet handiger kunnen.....
Overigens is een Model 3 Long Range efficiënter in gebruik dan de Model S vanwege de combinatie rijverbruik en laadsnelheid. Wanneer beide naar dezelfde bestemming op afstand rijden zal de 3 er eerder aankomen.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik vind dit straf. Het leefmilieu maakt je dus helemaal niets uit? Je igen gezondheid maakt je dus niet uit?
Dat bewijst eigenlijk dat de enige manier om echte verandering te bewerkstelligen via de bankrekening is. Fossiel rijden zal dus in verhouding nog veel duurder (moeten) worden.
Uiteraard is autorijden niet de enige vervuiler,. Bijlange niet, en zelfs ver van de belangrijkste. Maar hoeveel % van de verplaatsingen is noodzakelijk en hoeveel voor de fun?
Maar we gaan heel ver off topic nu
Het is wel haalbaar, maar vergt iets meer moeite. Nu toch nog.Lcsmet schreef: ↑19 jan 2021 14:02En ik begrijp dan weer dat sommigen het zelfs een meerwaarde tov fossiel vinden, alhoewel de fiscale voordelen daar voor iets zullen tussen zitten.
Zo is het toch absurd dat een dikke Porsche, om maar een merk te noemen, tot voor enige tijd +100% aftrekbaar was omdat je er 10 km elektrisch mee kon rijden.
Met politici is het echter altijd afwachten wanneer ze het licht ergens anders zien schijnen.
In Vlaanderen zijn zonnepanelen nu een heel hot item.
Ik woon in een appartementsgebouw zonder laadpalen.
Het is ook in realiteit bijna niet betaalbaar en technisch bijna onhaalbaar om er een performante laadpaal te installeren.
En nu terug on-topic: een volautomatische espresso automaat.
Zelf het dorp waar ik woon heeft twee laadpalen. Eén dicht bij mijn deur. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om die in te gaan pluggen en nadien te verplaatsen. Op het werk kan zou ik ook kunnen opladen. Ik doe echter zelden lange verplaatsingen met de auto. Veelrijders hebben natuurlijk meer problemen.
En voor die ene zomervakantie huur ik dan wel een autootje indien nodig. Dat kost echt niet zo veel.
Wat mij tegenhoudt is nu de aankoopprijs. Een evenwaardige auto zou al snel 10k meer kosten. En dat kan ik niet ophoesten.
Hayes, bedoel meer in de zin dat ik niet mag veroordelen. Tevens hoe schoon is EV echt? En Tesla bussiness model is het verkopen van uitstoot rechten voor auto's, omdat zij deze niet gebruiken. Zo heeft Fiat er heel veel gekocht.
Waar ik moeite mee heb is hoeveel zaken doorgerekend worden met een uitkomst die politiek gewenst is.
Vind zeker EV of andere uitstoot vriendelijke auto's de toekomst, en goed dat er ontwikkeld word. Stilstaan is achteruitgang
Waar ik moeite mee heb is hoeveel zaken doorgerekend worden met een uitkomst die politiek gewenst is.
Vind zeker EV of andere uitstoot vriendelijke auto's de toekomst, en goed dat er ontwikkeld word. Stilstaan is achteruitgang