Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40162
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Jij bent verwend Havana
@joostg: dat is bij die stations de ruimte in liters onder het afdekzeil. Dus slechts een deel van de daadwerkelijke ruimte.
@joostg: dat is bij die stations de ruimte in liters onder het afdekzeil. Dus slechts een deel van de daadwerkelijke ruimte.
Less is bore
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Vanuit de verkeerskunde...martinbo schreef: ↑20 jan 2021 10:09een union achterpad voor mijn Fort-crossfiets.
En dan ook nog al die collega's die, ex-corona, zeg in Den Bosch wonen, in Zuid-Limburg werken en dit woonwerkverkeer heel gewoon vinden.
Goed: de tijd dat iedere medewerker in loondienst lopend of met de fiets, broodtrommel onder de snelbinders, naar het werk gaat zal nooit meer terugkomen. Maar een vraag stellen over onze hypermobiliteit, zowel zakelijk als privé mag best.
[edit: typo]
Op het moment dat je reizen makkelijker maakt (sneller), gaan mensen behoeften invullen die daarvoor niet aantrekkelijk waren.
Het blijkt dat we in 150 jaar tijd nog ongeveer dezelfde tijd besteden aan woon-werk reizen (gemiddeld). Maar dat we gemiddeld veel verder weg zijn gaan wonen. Kennelijk accepteert een persoon, gemiddeld, ca 1u reistijd (enkele reis) per dag.
Uiteraard voor de ene persoon een kwartier en de ander vind 1,5u in de file staan geen probleem.
Wordt het vervoer beter, gaat men na verloop van tijd verder weg wonen. Meer groen, of meer huis voor je geld, of dichter bij je familie of... vul maar iets in.
Idem voor aanleg meer asfalt. Als er ergens een fileprobleem is, helpt meer asfalt maar tijdelijk. Want meer asfalt trekt meer verkeer aan. Er gaan mensen reizen die daarvoor misschien wel de behoefte hadden, maar het er niet voor over hadden vanwege de files en daarmee langere reistijd.
Dus meer asfalt is geen oplossing voor het fileprobleem, al helpt het wel mee in het faciliteren van een (al dan niet economische) behoefte --> Meer mensen gaan zich verplaatsen, er was kennelijk behoefte, dat wordt ingevuld, dus het heeft waarde.
Hier kan je heel lang op fylosoferen natuurlijk. Weegt die waarde van de verplaatsing op tegen - bijvoorbeeld - millieu impact. Of zou je incentives moeten inbouwen om mensen minder te laten verplaatsen.., of alleen "groener" te laten verplaatsen. Zonder incentives gaat er weinig tot geen gedragsverandering plaats vinden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ha, traditioneel denken bij een niet traditionele auto. 425l is de standaard achterbak, maar een EV heeft meer opbergruimtes. Onder laadvloer zit nog een vak waar je grote tas in kwijt kan en voor heb je de 'frunk' (die wordt gevuld met wandel- of skischoenen).havana schreef: ↑20 jan 2021 10:27Grappig, op de meeste sites staat 425 liter voor de model 3.JoostG schreef: ↑20 jan 2021 09:12Er past geen zak in? Volgens autosites:
Volvo V60 529 liter
BMW 3 Touring 500 liter
Tesla Model 3 542 liter
Door de opening van de achterbak is het niet de meest praktische ruimte, maar voor een vakantie met gezin gaat makkelijk alles mee, inclusief 3 wielen met 54mm rubber in de achterbak.
Hoe het ook zij, een lekker stapelen zit er niet echt in.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Leuk die extra vakjes, vooral in de folder, maar in de praktijk is een flinke laadruimte voor grote stukken toch altijd te verkiezen als je ruimte nodig denkt te hebben.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Mee eens. Maar nu is een van de incentives dat mensen ver gaan rijden met een elektrische auto omdat dat groen is, goedkoop is, en sneller dan de alternatieven. Dus beloning. Dus ja gedrag verander je als mensen beloond worden. Maar de kneep zit hem denk ik in welk gedrag je gaat belonen. Belonen van elektrische autokilometers is imho dus niet het gedrag dat beloond moet worden.MarkVeenstra schreef: ↑20 jan 2021 10:58Vanuit de verkeerskunde...martinbo schreef: ↑20 jan 2021 10:09een union achterpad voor mijn Fort-crossfiets.
En dan ook nog al die collega's die, ex-corona, zeg in Den Bosch wonen, in Zuid-Limburg werken en dit woonwerkverkeer heel gewoon vinden.
Goed: de tijd dat iedere medewerker in loondienst lopend of met de fiets, broodtrommel onder de snelbinders, naar het werk gaat zal nooit meer terugkomen. Maar een vraag stellen over onze hypermobiliteit, zowel zakelijk als privé mag best.
[edit: typo]
Op het moment dat je reizen makkelijker maakt (sneller), gaan mensen behoeften invullen die daarvoor niet aantrekkelijk waren.
Het blijkt dat we in 150 jaar tijd nog ongeveer dezelfde tijd besteden aan woon-werk reizen (gemiddeld). Maar dat we gemiddeld veel verder weg zijn gaan wonen. Kennelijk accepteert een persoon, gemiddeld, ca 1u reistijd (enkele reis) per dag.
Uiteraard voor de ene persoon een kwartier en de ander vind 1,5u in de file staan geen probleem.
Wordt het vervoer beter, gaat men na verloop van tijd verder weg wonen. Meer groen, of meer huis voor je geld, of dichter bij je familie of... vul maar iets in.
Idem voor aanleg meer asfalt. Als er ergens een fileprobleem is, helpt meer asfalt maar tijdelijk. Want meer asfalt trekt meer verkeer aan. Er gaan mensen reizen die daarvoor misschien wel de behoefte hadden, maar het er niet voor over hadden vanwege de files en daarmee langere reistijd.
Dus meer asfalt is geen oplossing voor het fileprobleem, al helpt het wel mee in het faciliteren van een (al dan niet economische) behoefte --> Meer mensen gaan zich verplaatsen, er was kennelijk behoefte, dat wordt ingevuld, dus het heeft waarde.
Hier kan je heel lang op fylosoferen natuurlijk. Weegt die waarde van de verplaatsing op tegen - bijvoorbeeld - millieu impact. Of zou je incentives moeten inbouwen om mensen minder te laten verplaatsen.., of alleen "groener" te laten verplaatsen. Zonder incentives gaat er weinig tot geen gedragsverandering plaats vinden.
Nu echt on topic: hardloopjackie (fluoriscerend), waaraan ik na de invoering van de avondklok tijdelijk niks meer aan heb
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Je moet ze de kost geven.....JoostG schreef: ↑20 jan 2021 10:06Dat is een hele terechte opmerking. Wat vaker te fiets, voet, trein of niet gaan, heeft altijd meer impact. Het een hoeft overigens het andere niet uit te sluiten. Ik breng mijn jongste niet ineens met auto naar training omdat ik elektrisch rijd. Daar pakken we nog steeds de fiets voor.rikkert schreef: ↑20 jan 2021 09:55 Ik gok ook dat ik aan mijn laatste fossiele auto bezig ben maar zou het mooi vinden als mensen niet zouden nadenken naar een alternatief voor een fossiele auto maar zouden nadenken over de wijze waarop ze zich verplaatsen. Dan zijn er opeens veel meer oplossingen voor het probleem.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Wandelend naar het werk zal niet vaak meer gebeuren en ook minder worden. Gezien de woningmarkt op de plaatsen waar ook de banen zijn, zal die mobiliteit inderdaad alleen groter worden. Hoe verder weg van veel banen, hoe goedkoper wonen per m2. Dus weer meer reizen. Aantal keren dat mensen gaan reizen, als zij-effect van corona zal weer lager worden. En dus zullen ze de keren dat ze gaan weer bereid zijn verder te reizen. Dus de afstand zal alleen maar meer worden, reden te meer om na te denken over hoe je je dan verplaatst.martinbo schreef: ↑20 jan 2021 10:09Volgens mij behoorlijk fietsgerelateerd; dus zwaar off-topic.een union achterpad voor mijn Fort-crossfiets.
Verder ondersteun ik je betoog over mobiliteit. Al die mensen die zeggen dat een vol vliegtuig per reizigerkilometer minder uitstoot dan een personenauto: ik ga dan ook niet met de auto een weekend heen en weer naar Barcelona.
En dan ook nog al die collega's die, ex-corona, zeg in Den Bosch wonen, in Zuid-Limburg werken en dit woonwerkverkeer heel gewoon vinden.
Goed: de tijd dat iedere medewerker in loondienst lopend of met de fiets, broodtrommel onder de snelbinders, naar het werk gaat zal nooit meer terugkomen. Maar een vraag stellen over onze hypermobiliteit, zowel zakelijk als privé mag best.
[edit: typo]
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40162
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14