En dat kan zelfs weer van merkdealer tot merkdealer verschillen weet ik uit ervaringen met twee vorige auto's (Ford en Renault). Voor nu al ruim twee jaar zeer tevreden over mijn auto (Skoda Octavia Combi 1.4 TSI-DSG uit 2014) en de dealer waar deze in onderhoud is.
Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?
Time is (almost) on my site, 3 more days
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
DSG problemen waren er alleen de eerste jaren van de introductie van de bak, kon nl ook geen hogere vermogens aan.
Motoren met een DSG bak werden altijd teruggetuned in vermogen vanwege schade aan de DSG.
Hetzelfde bij de Multitronic bij Audi.
Heb zelf de eerste 2.0TDI gehad van Skoda, ook daar waren de eerste jaren veel problemen mee en kon je beter het oude 1.9TDI blok hebben, die waren toen veel probleemlozer.
Zoals VAG producten altijd problemen hebben de eerste jaren na introductie van een nieuw iets.
Denk bv aan de TSI motoren met verspringende distributie, waardoor die blokken in de soep liepen en de klant met een motorschade zat opgescheept.
Ergerlijker was/is het gebrek aan coulance bij de importeur en het ontkennen van dergelijke problemen bij hun producten, waardoor de klant zoals gezegd opdraaide voor de malheur!
Motoren met een DSG bak werden altijd teruggetuned in vermogen vanwege schade aan de DSG.
Hetzelfde bij de Multitronic bij Audi.
Heb zelf de eerste 2.0TDI gehad van Skoda, ook daar waren de eerste jaren veel problemen mee en kon je beter het oude 1.9TDI blok hebben, die waren toen veel probleemlozer.
Zoals VAG producten altijd problemen hebben de eerste jaren na introductie van een nieuw iets.
Denk bv aan de TSI motoren met verspringende distributie, waardoor die blokken in de soep liepen en de klant met een motorschade zat opgescheept.
Ergerlijker was/is het gebrek aan coulance bij de importeur en het ontkennen van dergelijke problemen bij hun producten, waardoor de klant zoals gezegd opdraaide voor de malheur!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40160
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mijn ouders hebben bijna hun hele leven Renault gereden en nooit roestproblemen gehad. Ze gingen 1x vreemd naar Opel (ik kreeg ze echt niet uitgelegd dat dat een no-go is ) en na iets meer dan 2 jaar zat de roest aan de binnenkant van de wielkasten. Heleboel gedoe geweest om dat op te laten lossen.
Nu alweer 5 jaar een Ford Kuga die geheel probleemloos is.
Mijn eigen grootste probleemauto ooit was een BMW, die stond het eerste half jaar vaker bij de dealer dan voor mijn deur. Enorm veel productiefouten achteraf.
Less is bore
Een Opel Astra met roest heb ik ook nog gehad (op de kofferklep), was ook echt geen leuke auto om mee te rijden (opgelegd door de toenmalige baas, 100.000km mee gereden op iets minder dan 2 jaar)
Verder was hij wel vrij probleemloos (die van mijn pa niet echt, die was, zonder schade, na iets meer dan 2 jaar economisch total-loss omdat er zoveel technische mankementen aan waren, daarna had hij een Golf IV die wel probleemloos was)
Ik denk dat alle merken wel eens een slecht type/model hebben. Het ene merk misschien iets meer dan het andere
Verder was hij wel vrij probleemloos (die van mijn pa niet echt, die was, zonder schade, na iets meer dan 2 jaar economisch total-loss omdat er zoveel technische mankementen aan waren, daarna had hij een Golf IV die wel probleemloos was)
Ik denk dat alle merken wel eens een slecht type/model hebben. Het ene merk misschien iets meer dan het andere
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Zo heeft Citroen zijn THP en HPI motor (tegenwoordig cooltech genaamd) ook een soort TSI als van VAG, met eeuwige problemen van de distributieketting. Maar je kunt het ook anders zien; die motoren hebben een ander onderhoudsregime.
Met specifiek onderhoud zijn het niet eens zo'n slechte motoren. Alleen weet niet elke garage dat en worden de noodzakelijke punten overgeslagen bij periodiek onderhoud. En dan krijg je problemen ja, meestal erg dure problemen ook...
Met specifiek onderhoud zijn het niet eens zo'n slechte motoren. Alleen weet niet elke garage dat en worden de noodzakelijke punten overgeslagen bij periodiek onderhoud. En dan krijg je problemen ja, meestal erg dure problemen ook...
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Dat komt omdat de boel milieuvriendelijk afgesteld staat. Daardoor gaat de 1e koppeling er binnen no time aan.
Even een kuurtje bij de betere VAG tuner lost het op, maar ja als je least is dat geen optie (maar kun je bij een kapotte koppeling gewoon "even" naar de dealer).
Overigens voor mij nooit maar dan ook nooit meer VAG. Ik heb een Octavia II 1.9 TDI gehad waar ik zeker 10k in heb gestoken aan onderhoud tot het blok ermee op hield en ik mijn verlies heb genomen. Wat een ellende dat ding...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Die motoren zaten/zitten ook in de Mini, met dezelfde problemen als gevolg...Enzzo schreef: ↑21 jan 2021 17:45 Zo heeft Citroen zijn THP en HPI motor (tegenwoordig cooltech genaamd) ook een soort TSI als van VAG, met eeuwige problemen van de distributieketting. Maar je kunt het ook anders zien; die motoren hebben een ander onderhoudsregime.
Met specifiek onderhoud zijn het niet eens zo'n slechte motoren. Alleen weet niet elke garage dat en worden de noodzakelijke punten overgeslagen bij periodiek onderhoud. En dan krijg je problemen ja, meestal erg dure problemen ook...
Soms heb je pech maar veel degelijker blokken dan een 1.9 pompverstuiver TDI zijn er niet gemaakt.havana schreef: ↑21 jan 2021 17:51Dat komt omdat de boel milieuvriendelijk afgesteld staat. Daardoor gaat de 1e koppeling er binnen no time aan.
Even een kuurtje bij de betere VAG tuner lost het op, maar ja als je least is dat geen optie (maar kun je bij een kapotte koppeling gewoon "even" naar de dealer).
Overigens voor mij nooit maar dan ook nooit meer VAG. Ik heb een Octavia II 1.9 TDI gehad waar ik zeker 10k in heb gestoken aan onderhoud tot het blok ermee op hield en ik mijn verlies heb genomen. Wat een ellende dat ding...
Campagnolo Ultra Dork
DAAR denk ik nog regelmatig aan terug... de 130pk in de A3 gechipt naar 155pk... wat was dat n feest. En dan met name t koppel. Totdat de auto gestolen werd... blijkbaar vonden anderen dat dus ook...