Heb een Trek Sl6 besteld hier staan standaard Bontrager Paradigm Comp 25 wielen op
Deze zijn echter aan de zware kant
en wil deze upgraden naar of wel de Bontrager Paradigm elite disc wielen of wel door de DT Swiss 1400 Dicut 21 disc
Wat kunnen jullie mij aan bevelen
De elite wielen van Bontrager hebben in tegenstelling tot de goedkopere comp wielen ook DT Swiss naven maar zijn iets zwaarder dan de DT Swiss 1400 Dicut 21 disc
De Bontrager elite 25 is er ook nog die is gewoon iets breder waardoor je ook met brede banden tot 36 mm kunt rijden maar zijn daardoor ook zwaarder dan de gewone elite
Ik ga echter max 28 mm banden op zetten breder ga ik toch niet gaan
Zie linken
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... Code=black
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... black_grey
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... Code=black
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheel ... 1400-dicut
DT Swiss 1400 Dicut 21 disc vs Bontrager paradigm elite disc
ik heb de paradgim elite met velg rem(op mn crosser),volgens mij is dit een bijna identiek aan de PR1400 velgrem.
naven zijn intern gelijk: DT 240s
velgen zijn intern 19mm laag en a-symetisch, ( ik heb altijd wel wat inzet nodig om de challenge banden te monteren, hieraan is de velg niet schuldig)
kan mij herinneren dat zelfs spaken gelijk zijn, maar spaak mij niet in dat wiel.
verschillen zitten denk ik in de quick release, afwerking paint(de elite zijn krasgevoelig)
er zullen nog kleine verschillen zijn, ook omdat jij orienteert naar schijfrem geschikte wielen.
naven zijn intern gelijk: DT 240s
velgen zijn intern 19mm laag en a-symetisch, ( ik heb altijd wel wat inzet nodig om de challenge banden te monteren, hieraan is de velg niet schuldig)
kan mij herinneren dat zelfs spaken gelijk zijn, maar spaak mij niet in dat wiel.
verschillen zitten denk ik in de quick release, afwerking paint(de elite zijn krasgevoelig)
er zullen nog kleine verschillen zijn, ook omdat jij orienteert naar schijfrem geschikte wielen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16565
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
In het geval je echt maar één wielset wil houden, zou ik voor een set met DT naven gaan.
Of dat dan de DT dan wel Bontrager wielen moeten zijn moet je zelf uitmaken.
Maak voor jezelf ook eens volgende overweging, afhankelijk van wat je moet bijbetalen is een extra wielset niet verkeerd. Al is het maar
- winter/zomer
- vlak/hellend
- asfalt/gravel
Kijk voor andere wielen zeker eens bij andere al dan niet webshops, het zou zo maar eens kunnen dat je voor hetzelfde geld een extra wielset hebt.
Voor de prijs van de elite set zou je bij een andere winkel zo maar eens een carbon Aeolus set kunnen hebben.
Of dat dan de DT dan wel Bontrager wielen moeten zijn moet je zelf uitmaken.
Maak voor jezelf ook eens volgende overweging, afhankelijk van wat je moet bijbetalen is een extra wielset niet verkeerd. Al is het maar
- winter/zomer
- vlak/hellend
- asfalt/gravel
Kijk voor andere wielen zeker eens bij andere al dan niet webshops, het zou zo maar eens kunnen dat je voor hetzelfde geld een extra wielset hebt.
Voor de prijs van de elite set zou je bij een andere winkel zo maar eens een carbon Aeolus set kunnen hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
trouwens de wielset heeft een gewichts verschil van ~250gram, je kan je afvragen waar het verschil zit,
als het in de velg zit (wat onwaarschijnlijk is), heeft dit het meest effect.
zit het verschil korter bij de as (naaf) geeft dit een kleiner effect.
natuurlijk is de naaf met het ratchet systeem best lekker, maar of het 4euro/gram update waard is?
de verleiding is ook begrijpelijk, zo zijn we allemaal.
als je erachter komt wat juist het verschil is tussen de elite en de comp, kan je altijd kiezen voor een nieuwe 240S naaf in je huidige wiel te laten spaken.
als het in de velg zit (wat onwaarschijnlijk is), heeft dit het meest effect.
zit het verschil korter bij de as (naaf) geeft dit een kleiner effect.
natuurlijk is de naaf met het ratchet systeem best lekker, maar of het 4euro/gram update waard is?
de verleiding is ook begrijpelijk, zo zijn we allemaal.
als je erachter komt wat juist het verschil is tussen de elite en de comp, kan je altijd kiezen voor een nieuwe 240S naaf in je huidige wiel te laten spaken.
Dat je voor de zelfde prijs van een Paradigm Elite of DT Swiss 1400 Dicut 21 disc
Een Aelus Carbon wiel kunt hebben zou moeten lukken
Deze twee alu wielen kosten rond 800-900 euro
de goede Aelus Carbon wielen in oclv carbon met DT Swiss naven kosten rond de 2000 euro tenzij je de goedkopere versie neemt pro 3
Maar die heeft dan geen DT Swiss naven en is niet van oclv carbon maar een goedkoper
Carbon en weegt zelfs meer dan deze alu wielen Heeft juist een aerodynamisch voordeel daar ze hoger zijn
Ik weet niet of je al voordeel kunt halen uit hogere carbon wielen als je gemiddeld 27-28 km/u in de club rijd
Carbon wielen zou ik echter wel nog apart bijkopen als ik daar voor zou kiezen
Wat niet wegneemt dat ik de zwaardere standaard wielen ook al niet kan upgraden naar lichtere alu klimwielen aangezien ik enkel het verschil tussen Beide wielen moet opleggen
Een Aelus Carbon wiel kunt hebben zou moeten lukken
Deze twee alu wielen kosten rond 800-900 euro
de goede Aelus Carbon wielen in oclv carbon met DT Swiss naven kosten rond de 2000 euro tenzij je de goedkopere versie neemt pro 3
Maar die heeft dan geen DT Swiss naven en is niet van oclv carbon maar een goedkoper
Carbon en weegt zelfs meer dan deze alu wielen Heeft juist een aerodynamisch voordeel daar ze hoger zijn
Ik weet niet of je al voordeel kunt halen uit hogere carbon wielen als je gemiddeld 27-28 km/u in de club rijd
Carbon wielen zou ik echter wel nog apart bijkopen als ik daar voor zou kiezen
Wat niet wegneemt dat ik de zwaardere standaard wielen ook al niet kan upgraden naar lichtere alu klimwielen aangezien ik enkel het verschil tussen Beide wielen moet opleggen
Dat is een behoorlijk budget voor alu wielen. Voor dat geld kun je ook een set laten maken met WhiteIndustries naven en velgen die beter/moderner zijn dan de DT's.
Er komen altijd commentaren voorbij waarbij men vroeger MTB banden reed op 18mm intern, maar deze maat is tegenwoordig achterhaald, ook voor weg banden (DT=18mm intern, wat dat betreft zijn de Bontragers iets beter)
Er komen altijd commentaren voorbij waarbij men vroeger MTB banden reed op 18mm intern, maar deze maat is tegenwoordig achterhaald, ook voor weg banden (DT=18mm intern, wat dat betreft zijn de Bontragers iets beter)
Bontragers Paradigm Elite als zijn zelf nog klein beetje duurder dan Dt Swiss PR 1400 Discut Disc en Bijde hebben zelfde naven
deze kosten 900 euro per set en de Dt PR 1400 kost 840 euro per set En de Dt zijn nog klein beetje lichter dan de Bontrager intern zijn ze gelijk tenzij je de Bontrager Paradigm Elite 25 neemt die is nog breder intern maar ook een stukje zwaarder in gewicht
Op de DT Swiss wielen kunnen zowel 25 als 28 mm banden op maar breder dan 28 mm banden wordt wel minder aangeraden
Dit geld ook voor de klassieke Bontrager Paradigm Elite
Bij de Bontrager Paradigm Elite 25 kunnen in theorie geen 25 mm banden op je moet begingen vanaf 28 mm banden maar gaan wel tot 36 mm gravel banden
Het is dus alaamaal te zien wat je voor banden je wilt gebruiken
Voor mij moet het enkel dienen voor op de baan dus aan brede gravelbanden heb ik weinig
echter ben ik wel vooral geïnteresseerd in 28 mm banden voor wat extra comfort maar heb ook nog 25 mm banden liggen die ik eerst wil verslijten breder dan 28 mm hoeft voor mij niet
deze kosten 900 euro per set en de Dt PR 1400 kost 840 euro per set En de Dt zijn nog klein beetje lichter dan de Bontrager intern zijn ze gelijk tenzij je de Bontrager Paradigm Elite 25 neemt die is nog breder intern maar ook een stukje zwaarder in gewicht
Op de DT Swiss wielen kunnen zowel 25 als 28 mm banden op maar breder dan 28 mm banden wordt wel minder aangeraden
Dit geld ook voor de klassieke Bontrager Paradigm Elite
Bij de Bontrager Paradigm Elite 25 kunnen in theorie geen 25 mm banden op je moet begingen vanaf 28 mm banden maar gaan wel tot 36 mm gravel banden
Het is dus alaamaal te zien wat je voor banden je wilt gebruiken
Voor mij moet het enkel dienen voor op de baan dus aan brede gravelbanden heb ik weinig
echter ben ik wel vooral geïnteresseerd in 28 mm banden voor wat extra comfort maar heb ook nog 25 mm banden liggen die ik eerst wil verslijten breder dan 28 mm hoeft voor mij niet