Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 22 jan 2021 15:39

Philippos schreef: 22 jan 2021 12:30 Hutchinson is top. Behalve hun eigen banden maken ze ook de Mavics en alle Pirelli's.
Pirelli, dat wist ik dan weer niet. Thx!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

hayes

hayes 22 jan 2021 19:48

IK blijf zweren bij de Vittoria Rubino Pro G2. Eerlijk gezegd wel nog niet tubeless gereden.

Wegbandjes zie ik eigenlijk het nut niet in om tubeless te gaan.
Ik rij met Rubino 28 mm op 5-5,5 bar. Ik rij zowat 1-2 keer per jaar lek (11k km waarvan toch en 8-9 op de Rubino's)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 22 jan 2021 22:23

hayes schreef: 22 jan 2021 19:48 Wegbandjes zie ik eigenlijk het nut niet in om tubeless te gaan.
Ik rij met Rubino 28 mm op 5-5,5 bar.
Ik zie geen voordelen meer aan binnenbanden en ook niet meer aan 5 bar :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

spurlie
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 23 jan 2021 00:15

Ja idd. Zoals ik het lees (dus geen praktijk ervaring nog), heeft tubeless eigenlijk alleen voordelen. Lekrijden komt eigenlijk niet meer voor en mocht het gat toch te groot zijn heb je nog pluggen om het gat te dichten. Nooit meer binnenbandjes wisselen langs de weg in de regen en de kou, heerlijk!

Nadeel zal waarschijnlijk het wisselen van bandjes zijn, maarja dat plan je en komt dus niet 'onverwacht' net op dat moment dat je op tijd thuis moet zijn of iets dergelijks...

hayes

hayes 23 jan 2021 08:33

mhr-zip schreef: 22 jan 2021 22:23
hayes schreef: 22 jan 2021 19:48 Wegbandjes zie ik eigenlijk het nut niet in om tubeless te gaan.
Ik rij met Rubino 28 mm op 5-5,5 bar.
Ik zie geen voordelen meer aan binnenbanden en ook niet meer aan 5 bar :lol:
Ik zie in mijn geval ook geen nadelen. 5 bar (voor 80+ kg) rijdt heel comfortabel. Ik rij zo goed als nooit lek.

Tubeless: mijn eerste aankoop zal al een compressor moeten worden. Plus driemaandelijks sealant toevoegen. Dat heb ik nu niet. In het topic over tubeless rijden, lees ik ook dat het niet zo probleemloos is als velen stellen...
M'n eigen FM die me zo hard probeert te overhalen om met de gravelfiets tubeless te gaan, zei meteen dat het op wegfietsen veel minder nut heeft.

Ik ga hem volgen op de gravelfiets en zie hoe het verloopt. ;)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 24 jan 2021 08:44

spurlie schreef: 23 jan 2021 00:15 Ja idd. Zoals ik het lees (dus geen praktijk ervaring nog), heeft tubeless eigenlijk alleen voordelen. Lekrijden komt eigenlijk niet meer voor en mocht het gat toch te groot zijn heb je nog pluggen om het gat te dichten. Nooit meer binnenbandjes wisselen langs de weg in de regen en de kou, heerlijk!

Nadeel zal waarschijnlijk het wisselen van bandjes zijn, maarja dat plan je en komt dus niet 'onverwacht' net op dat moment dat je op tijd thuis moet zijn of iets dergelijks...
Ik rij tubeless, en het heeft zeker nadelen. Toch ben ik groot fan!!

- Niet bij alle merken is Tubeless al een volwassen techniek, dus werkt het niet zo lekker als bij andere merken. Je goed inlezen welke velg/band combi is aan te raden is niet overbodig. In mijn schuur krijg ik alle banden erop en eraf. Maar moest pasgeleden na 10d km toch een keer een binnenband steken (had ook geen plug bij me), ben je toch wel blij dat je band er makkelijk afgaat als het buiten 2 graden is.

- De eerste 3 keer toen ik mijn binnenband ging wisselen stond ik ook nodeloos te tobben. Nu doe ik dat met mijn ogen dicht, dat komt omdat ik ervaring erin gekregen hebt. Dit geldt ook voor Tubeless! Band laten ploppen, latex toevoegen zonder knoeien etc, ik doe het nu allemaal in een paar minuten, maar de eerste keer was ik echt wel even bezig en ging het zeker niet zonder knoeien.

- Verder denk ik dat Tubeless uiteindelijk net zoveel nadelen heeft als binnenbanden, MAAR in mijn ogen verplaatsen ze voor een grootdeel van buiten langs de kant van de weg terwijl ik wil fietsen, naar mijn warme schuur op een avond als ik tijd heb om alles op het gemak te doen.


hayes schreef: 23 jan 2021 08:33 Tubeless: mijn eerste aankoop zal al een compressor moeten worden.
Waarom (gelijk) een compressor? Mijn bandjes lukt met een gewone fietspomp. Met een ander type bandje lukte het een keer niet, toen heb ik met CO2 de band laten ploppen, en later latex toegevoegd. Bij mijn latex stond er ook bij dat het met CO2 kon, alleen moet je latex erin doen, je ventiel aan de bovenkant doen en dan CO2 er op.

Ik haal wel altijd de ventielkern er even uit als ik ga ploppen, dat scheelt 80%.
Laatst gewijzigd door mhr-zip op 24 jan 2021 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28013
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jan 2021 08:54

Maruss schreef: 22 jan 2021 12:06 in mijn strava feed zweert iedereen bij GP5000 en veel problemen met Schwalbe Pro One.

Het kan dus overal misgaan
Waarschijnlijk dan de oude Pro One. Met de nieuwe (herkenbaar aan toevoeling TLE) zijn erg weinig problemen en ze rijden erg fijn (eigen ervaring). Ze zijn bovendien veel makkelijker om te leggen dan de GP5000TL.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 jan 2021 11:57

Ik rij met de oude Pro One en geen enkel probleem, omleggen vereist wel stevige sterke duimen! ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13750
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jan 2021 20:14

Oude pro one tle ook totaal geen problemen.
Enige is de snelle slijtage van een 3000 tot 3500 km

Maar daar staat tegenover supergrip en gevoel.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 02 feb 2021 19:42

Goedenavond,

ik stel vast een vraag die al 100x voorbij is gekomen, maar dit topic is inmiddels zo groot en het aanbod van wielen zo niet groter :) dat ik graag gericht advies inwin bij de kenners hier.

Ik ben van plan om een gravelbike op te bouwen. Het frame moet een Carbonda 707 worden, maar ik loop vast op de wielset. CSC, Elite, EIE carbon, ik heb alles wel bekeken, maar mijn kennis van wielen is beperkt.


Mijn eisen zijn vrij simpel:

- Gravelbestendig
- 38-40mm hoog
- Clincher (maar tubeless te maken in de toekomst)
- max EUR 450
- Centerlock


Ik begreep dat alu nippels wel aangeraden is. Vwb naaf lijkt mij een Novatec prima (maar daar heb je vast weer verschillende gradaties in).

Er zijn hier vast fanatieke gravellers die gouden tips hebben. Zoeken op Aliexpress levert alleen maar bomen op :)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 feb 2021 20:18

Waarom eeuwig die Hooghe Felgen voor hobbelen door het bos, vraag ik me wel eens af...da's toch totaal a-functioneel.
Verder geen alu nippels , als dat kan...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2986
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 feb 2021 20:41

Ik ben het met Keezx eens dat hogere velgen op een gravelding niet noodzakelijk zijn. Maar als je dat mooi vind waarom niet. Bespaart ook wat gewicht op een, gemiddeld, toch wat zwaardere fiets.

Je geeft aan dat je geen kennis hebt van wielen. Is Ali dan wel zo verstandig?

Je begint met alu nippels icm carbon. Hmmm. Keezx zegt het al, niet doen.

Hoe breed zijn de wielen waar je naar kijkt intern? Want voor brede gravel banden wil je het liefst ook een bredere velg (intern).

Kun je zelf lagers vervangen? Novatec zijn uitstekende naven maar de standaard lagers en de afdichtingen van de naven zijn zo zo.

Als je het C woord loslaat kun je voor dat geld écht goede alu gravel wielen laten maken.

Plaats reactie