wielset dilemma
hi,
mogelijks de zoveelste topic, hoewel ik hier ook al heel wat info heb gezocht/verzameld.. maar ik ben op zoek naar advies rond wielset, mr zie het bos niet meer door de bomen, en kan dus ook geen beslissing nemen.
info over mezelf:
- weeg +/- 75kg
- rij 7500 km / jaar, vnl. plat met hier en daar wat kleine heuvels
dit jaar staat waarschijnlijk ook een triatlon & grandfondo, maar hoeft geen invloed te hebben op de keuze
- rij momenteel met cannondale caad12 disc, met Mavic Aksium wielset
niet onbelangrijk: frame is aluminium
- ik kan mezelf wel behelpen in herstellen van fiets, maar zelf een wiel samenstellen is dan een brug te ver.
ben op zoek naar upgrade voor mijn wielet, en heb volgende eisen:
- subtiel geluid (niet te opvallend)
- max hoogteprofiel < 35mm - hoger vind ik overkill voor mijn niveau
- cleane look: fiets heeft als kleur jet black, en wil geen banden met al teveel tekst/logo's/kleur
budget: max 1500
mijn fiets kostte +/- 2000 dus een duurdere wielset dan fiets krijg ik niet verkocht
aanvankelijk (0 kennis) was ik op zoek naar een carbon wielset met vnl. een win in gewicht al kwam ik snel tot inzicht dat het gewichtsverschil erg klein kan zijn met mijn huidige set (max +/- 500gr met topwielsets). alle gewichtsverlies is welkom, maar is in principe niet meer top priority
ik wil vnl. wielset die werkelijk een upgrade is tov huidig Mavic Aksiums
een die beter bolt, en meer aero, hopelijk lichter, en liefst degelijk materiaal
alu is zeker ook optie, gezien de lagere kost - en is wat consistent met mijn frame
opties die ik voor ogen had:
- dt swiss prc 1400 35 disc: mijn favoriet, maar ook duur - in local shop aan 1500e
- hunt aero wide disc: past best bij eisen qua prijs & prestaties, maar heb schrik van kwaliteit & geluid. ervaringen van hunt zijn vaak tegenstrijdig, maar meestal positief - 600e
- ffwd ryot 33: 350 naaf is aan 1300e, maar externe velgbreedte is 30mm, en lijkt me wat aan de lompe kant? heb zelf schrik dat 30mm te breed is voor mijn kader
- dt swiss pr 1600 32 disc: is dit wel een upgrade waardig als ik wil investeren in een nieuwe wielset - 500e ?
dt swiss & ffwd kan ik in lokale fietswinkel aankopen - hunt enkel online
wat raden jullie aan?
of evt andere modellen die jullie kunnen aanraden?
alvast bedankt!
mogelijks de zoveelste topic, hoewel ik hier ook al heel wat info heb gezocht/verzameld.. maar ik ben op zoek naar advies rond wielset, mr zie het bos niet meer door de bomen, en kan dus ook geen beslissing nemen.
info over mezelf:
- weeg +/- 75kg
- rij 7500 km / jaar, vnl. plat met hier en daar wat kleine heuvels
dit jaar staat waarschijnlijk ook een triatlon & grandfondo, maar hoeft geen invloed te hebben op de keuze
- rij momenteel met cannondale caad12 disc, met Mavic Aksium wielset
niet onbelangrijk: frame is aluminium
- ik kan mezelf wel behelpen in herstellen van fiets, maar zelf een wiel samenstellen is dan een brug te ver.
ben op zoek naar upgrade voor mijn wielet, en heb volgende eisen:
- subtiel geluid (niet te opvallend)
- max hoogteprofiel < 35mm - hoger vind ik overkill voor mijn niveau
- cleane look: fiets heeft als kleur jet black, en wil geen banden met al teveel tekst/logo's/kleur
budget: max 1500
mijn fiets kostte +/- 2000 dus een duurdere wielset dan fiets krijg ik niet verkocht
aanvankelijk (0 kennis) was ik op zoek naar een carbon wielset met vnl. een win in gewicht al kwam ik snel tot inzicht dat het gewichtsverschil erg klein kan zijn met mijn huidige set (max +/- 500gr met topwielsets). alle gewichtsverlies is welkom, maar is in principe niet meer top priority
ik wil vnl. wielset die werkelijk een upgrade is tov huidig Mavic Aksiums
een die beter bolt, en meer aero, hopelijk lichter, en liefst degelijk materiaal
alu is zeker ook optie, gezien de lagere kost - en is wat consistent met mijn frame
opties die ik voor ogen had:
- dt swiss prc 1400 35 disc: mijn favoriet, maar ook duur - in local shop aan 1500e
- hunt aero wide disc: past best bij eisen qua prijs & prestaties, maar heb schrik van kwaliteit & geluid. ervaringen van hunt zijn vaak tegenstrijdig, maar meestal positief - 600e
- ffwd ryot 33: 350 naaf is aan 1300e, maar externe velgbreedte is 30mm, en lijkt me wat aan de lompe kant? heb zelf schrik dat 30mm te breed is voor mijn kader
- dt swiss pr 1600 32 disc: is dit wel een upgrade waardig als ik wil investeren in een nieuwe wielset - 500e ?
dt swiss & ffwd kan ik in lokale fietswinkel aankopen - hunt enkel online
wat raden jullie aan?
of evt andere modellen die jullie kunnen aanraden?
alvast bedankt!
Misschien niet helemaal binnen je wensen pakket, maar wel een enorm fijne wielset voor een hele goede prijs.
ZIPP 303s bij Hopmans voor 769 euro.
https://www.hopmansfietsgigant.nl/wiele ... 67966.html
Is 45mm hoog, maar ik vind dat je redelijk weinig last hebt van zijwind (ik heb deze set op mijn Gravelbike).
Enige waar je wel rekening mee moet houden is dat dit een Hookless velg is, dus alleen geschikt voor Tubeless ready banden (kan eventueel wel met binnenband).
Of je dat wilt weet ik niet, maar het is een fijne wielset voor een top prijs.
ZIPP 303s bij Hopmans voor 769 euro.
https://www.hopmansfietsgigant.nl/wiele ... 67966.html
Is 45mm hoog, maar ik vind dat je redelijk weinig last hebt van zijwind (ik heb deze set op mijn Gravelbike).
Enige waar je wel rekening mee moet houden is dat dit een Hookless velg is, dus alleen geschikt voor Tubeless ready banden (kan eventueel wel met binnenband).
Of je dat wilt weet ik niet, maar het is een fijne wielset voor een top prijs.
Beste ALU wielset blijft voor mij de Fulcrum Racing Zero, (bijna) onverslijtbaar, keramische lagers, rijden gewoon erg goed.
Ik rijd ondertussen zelf met carbon wielen - 1 set Roval C38 met DT Swiss 350 naaf. Qua rijgedrag zeker niet beter dan de Fulcrum Razing Zero.
1 set Roval Cx32 met DT Swiss 240 - dat zijn wel een fantastische wielen maar pokkeduur.
Wel een aanbeveling: als je niet echt van een ratelend geluid houdt, kan ik absoluut de 240 naaf aanbevelen. Veel stiller dan de 350 naaf.
Dirk
Ik rijd ondertussen zelf met carbon wielen - 1 set Roval C38 met DT Swiss 350 naaf. Qua rijgedrag zeker niet beter dan de Fulcrum Razing Zero.
1 set Roval Cx32 met DT Swiss 240 - dat zijn wel een fantastische wielen maar pokkeduur.
Wel een aanbeveling: als je niet echt van een ratelend geluid houdt, kan ik absoluut de 240 naaf aanbevelen. Veel stiller dan de 350 naaf.
Dirk
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
Met een budget van 1500 euro kan je natuurlijk heel veel kanten op.
Fulcrum racing zero (evt. in carbon-versie) lijkt me ook een goede optie.
Al overwogen iets in elkaar te laten zetten door een wielbouwer? Voor als je iets wil wat perfect bij jou past. (hoogte, kleur, interne velgbreedte, etc.)
Edit: Fulcrum 0 alu's nu bij Bakker voor 800 eu in de aanbieding.
Fulcrum racing zero (evt. in carbon-versie) lijkt me ook een goede optie.
Al overwogen iets in elkaar te laten zetten door een wielbouwer? Voor als je iets wil wat perfect bij jou past. (hoogte, kleur, interne velgbreedte, etc.)
Edit: Fulcrum 0 alu's nu bij Bakker voor 800 eu in de aanbieding.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."
@Dirk: mijn ervaringen zijn juist andersom. 350 stil, 240 luider. Hangt ook af van de hoeveelheid smering.
@burnjo: met jouw budget koop je niet zo gauw slechte wielen. Ook omdat je niet zo zwaar bent zullen ze niet teveel te lijden krijgen bij je. Maar met jouw budget kun je ook een heel mooi set op maat laten samenstellen met naven die goed zijn en niet weer een DT set wordt.
Ondanks dat ik respect heb voor wat de jongens van Hunt voor elkaar hebben gekregen, vind ik het vaak veel marketing poeha hebben. Daarnaast, als er iets mis is en ze moeten terug, houd er rekening mee dat je vertragingen en extra kosten gaat krijgen wegens Brexit (nu nemen ze de kosten nog op zich maar bij retour over een tijdje?).
@burnjo: met jouw budget koop je niet zo gauw slechte wielen. Ook omdat je niet zo zwaar bent zullen ze niet teveel te lijden krijgen bij je. Maar met jouw budget kun je ook een heel mooi set op maat laten samenstellen met naven die goed zijn en niet weer een DT set wordt.
Ondanks dat ik respect heb voor wat de jongens van Hunt voor elkaar hebben gekregen, vind ik het vaak veel marketing poeha hebben. Daarnaast, als er iets mis is en ze moeten terug, houd er rekening mee dat je vertragingen en extra kosten gaat krijgen wegens Brexit (nu nemen ze de kosten nog op zich maar bij retour over een tijdje?).
ddetaey schreef: ↑27 jan 2021 15:59Zou kunnen. Op YouTube heeft DT in haar eigen kanaal instructie video's. Tip van Nijkie is handig. Ik doe het zonder cassette, mijn handen zijn niet groot genoeg voor een goede grip met cassette erop. Body goed beet pakken en trekken. Dan schiet het los. Het is wellicht handig om dit bij een tafel te doen en over het wiel een grote handdoek te leggen. Als je hard trekt een de boel schiet los, wil je niet op je knieën op zoek gaan naar de veren of andere onderdelen. Handdoek houdt alles enigszins bij elkaar.
Liefst speciale DT vet gebruiken.
Lijkt mij stug dat de 350 van Dirk meer tandjes heeft dan zijn 240
Maar dat is inderdaad mogelijk
Maar dat is inderdaad mogelijk