Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wat heb jij voor het laatst gekocht?

hayes

hayes 31 jan 2021 10:42

Ik heb mijn fiets bewust bij de lokale FM besteld, al zag ik dezelfde fiets online langskomen et een korting van 30%. En op een deftige fiets scheelt dat wel.

Onderdelen is iets anders. Daar is hij echt veel te duur vrees ik. Ik moest een nieuw Ultegra 52t blad hebben. Was niet te vinden zei hij, dan maar een 53t. Ik vond nadien online volop 52t bladen aan zowat 60% van de prijs. Dat scheelt ook al weer een 50-60 euro.

Dat was het moment waarop ik besliste om 'simpele' dingen zelf te leren installeren: cassette, ketting, schijven, remblokjes, tandwielen,... IK heb een gereedschapsset van Bafang gewonnen waar redelijk wat tools inzitten.
Leve You Tube :-)
Laatst gewijzigd door hayes op 31 jan 2021 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 31 jan 2021 10:49

Hanz Bé schreef: 31 jan 2021 10:28
Philippos schreef: 30 jan 2021 20:27
Hanz Bé schreef: 30 jan 2021 18:29 [...]
Hoop het niet voor je, maar de volgende keer dat je tijd over hebt, misschien beter jouw betaalmiddelen tijdelijk afstaan :mrgreen:
Kijk uit wat je wenst hè, misschien zou bij een volgende episode de bestemming bij jou kunnen liggen ;)
Daarom zeg ik het ook, ik voel het al aankomen. Een beetje in bescherming nemen kan geen kwaad :lol:

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 31 jan 2021 11:21

Philippos schreef: 31 jan 2021 10:08 Mijn LBS'en hebben 3/4 van de onderdelen die ik privé nodig heb of nodig denk te hebben, niet of nooit op voorraad. Iedere keer is het een gok of ik vind wat ik wil. Dat vind ik zonde van mijn tijd en rijd er niet meer heen. Verder ben ik wel van support your locals (alweer een mode kreet) en doe dat ook met andere winkels in het eigen dorp of de omliggende dorpen. Ik moet wel weten dat ik mijn benodigdheden altijd kan vinden, het moet wel enigszins efficiënt blijven.

Mijn LBS-en zijn dealers van de fietsen waarop ik rijd en hebben zodoende vrijwel altijd de benodigde onderdelen op voorraad. Overigens bel of mail ik eerst als ik iets wil hebben. Zo voorkom ik eventueel onnodige ritjes.

Als ik slijtageonderdelen op voorraad wil hebben, dan zorg ik er voor dat ik tijdens een van mijn ritten gewoon even langs mijn LBS kom.

Eigenlijk heb ik allen maar spullen voor noodreparaties op de plank liggen. Alles wat planbaar is mag de LBS doen.

Ik realiseerme dat veel bezoekers van dit forum zelf hun fiets samenstellen of bouwen. In dat geval kan ik me voorstellen dat je on-line zoekt/koopt.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 jan 2021 12:45

Ik doe het grotendeels zelf, maar wil de LBS niet uitschakelen. Mijn Orbea OIZ heb ik zonder twijfel bij Koers.cc gekocht. Had daar de mogelijk tot een serieuze proefrit over atb parcours en het is een vakman. Dan ga ik echt niet online shoppen.
Onderdelen koop ik wel online. Prijsverschil is té groot, al zijn de grootste verschillen inmiddels wel weggepoetst helaas.
Als ik ooit weer eens een nieuwe racer zou kopen weet ik het nog niet. Los opbouwen is echt het mooiste, maar wordt met de huidige idiote frameprijzen wel een hele dure hobby.
Less is bore

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 31 jan 2021 12:47

Slijtage onderhoud is planbaar, dus als je een beetje de prijzen bij de diverse internetshops in de gaten houdt kan je m.i. vaak bij de goedkoopste aanbieder inkopen, rekening houdend met evt. verzendkosten.

Verder ben ik het eens met @Rubic dat Futurum bizar duur is vergeleken met bijvoorbeeld Mantel o.a. een kabelset OT-SP41 zwart kost bij Futurum € 52,99, bij Mantel € 37,95 en bij Bike24 € 27,35 + € 5,99, whow.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mhr-zip
Forum-lid

mhr-zip 31 jan 2021 13:45

De Tukker schreef: 31 jan 2021 09:57 ... en daarom koop ik al die zaken gewoon bij mijn LBS. Ik weet dat 'ie vaak duurder is dan alle genoemde bedrijven, maar ik hoef me niet druk te maken over verkrijgbaarheid, levertijden en verzendkosten.

Vaak monteert hij de spullen voor zeer schappelijke tarieven zodat ik me ook daar niet druk over hoef te maken en het mij ook nog tijd bespaart.

En ja ... ik heb de skills en de tools om het zelf te doen maar gun het in dit geval de lokale ondernemer. :D
Mijn LBS is 2000/3000 m^2.

Je wordt altijd geholpen door een 16 jarige kido die niet het verschil tussen een binnen en buitenband weet.
Normale (dus niet fietsmerk specifieke) onderdelen hebben ze ook nooit op voorraad.

Vorige jaar ging ik langs voor een paar tubeless ventielen, gewoon niet op voorraad. Zoek het uit.

Philippos schreef: 31 jan 2021 10:08 Verder ben ik wel van support your locals (alweer een mode kreet)
Ik ben meer van support de winkels waarvan je wilt dat ze blijven bestaan.

Hier vlakbij zit een supermarkt van een wat kleinere keten, is vaak wat duurder. Maar goede producten en ik wil graag dat ze er blijven zitten. Zat mensen hier in de buurt die altijd naar de Lidl & Co gaan, maar als de LSM ( :lol: ) omvalt wel klagen omdat ze dan met de auto een pak melk moeten halen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

mhr-zip
Forum-lid

mhr-zip 31 jan 2021 13:47

Orlok schreef: 31 jan 2021 12:47 Slijtage onderhoud is planbaar, dus als je een beetje de prijzen bij de diverse internetshops in de gaten houdt kan je m.i. vaak bij de goedkoopste aanbieder inkopen, rekening houdend met evt. verzendkosten.

Verder ben ik het eens met @Rubic dat Futurum bizar duur is vergeleken met bijvoorbeeld Mantel o.a. een kabelset OT-SP41 zwart kost bij Futurum € 52,99, bij Mantel € 37,95 en bij Bike24 € 27,35 + € 5,99, whow.!
Inderdaad en kabels vervangen is redelijk planbaar. Dus die 5,99 (of 3,99 boven €100,-) vlakt zich ook nog redelijk uit als je meerdere producten nodig hebt.

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 31 jan 2021 15:16

mhr-zip schreef: 31 jan 2021 13:45
....

Je wordt altijd geholpen door een 16 jarige kido die niet het verschil tussen een binnen en buitenband weet.
Normale (dus niet fietsmerk specifieke) onderdelen hebben ze ook nooit op voorraad.

Vorige jaar ging ik langs voor een paar tubeless ventielen, gewoon niet op voorraad. Zoek het uit.

Philippos schreef: 31 jan 2021 10:08 Verder ben ik wel van support your locals (alweer een mode kreet)

Hier vlakbij zit een supermarkt van een wat kleinere keten, is vaak wat duurder. Maar goede producten en ik wil graag dat ze er blijven zitten. Zat mensen hier in de buurt die altijd naar de Lidl & Co gaan, maar als de LSM ( :lol: ) omvalt wel klagen omdat ze dan met de auto een pak melk moeten halen.

Klinkt een beetje tegenstijdig. Jij koopt kennelijk bij een Lidl op fietsengebied (want 2000/3000m^2 en een beperkt assortiment). Vervolgens klaag je dat je daar een 16 jarige onwetende kido treft :lol:

Mijn LBS-en zijn van het type buurtwinkel; Zijn wat duurder en daarvan wil ik inderdaad ook graag dat die blijven bestaan.
Zoals ik eerder zei, ik bel of mail eerst met de LBS. Als hij het niet in voorraad heeft, dan wordt het besteld en stuurt hij het zelfs nog gratis toe (als het meer is dan €50,-). Dat laatste hoeft om mij niet, ik fiets graag bij 'em langs.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

mhr-zip
Forum-lid

mhr-zip 31 jan 2021 20:28

De Tukker schreef: 31 jan 2021 15:16
mhr-zip schreef: 31 jan 2021 13:45
....

Klinkt een beetje tegenstijdig. Jij koopt kennelijk bij een Lidl op fietsengebied (want 2000/3000m^2 en een beperkt assortiment). Vervolgens klaag je dat je daar een 16 jarige onwetende kido treft :lol:

Mijn LBS-en zijn van het type buurtwinkel; Zijn wat duurder en daarvan wil ik inderdaad ook graag dat die blijven bestaan.
Zoals ik eerder zei, ik bel of mail eerst met de LBS. Als hij het niet in voorraad heeft, dan wordt het besteld en stuurt hij het zelfs nog gratis toe (als het meer is dan €50,-). Dat laatste hoeft om mij niet, ik fiets graag bij 'em langs.
Ik snap je zienswijze.

Een LBS is in mijn ogen een FM waar je op een fiets, met de andere fiets aan de hand naar toe kan fietsen (anders is het niet local meer).

Probleem die grote LBS hier heeft ook een racefiets afdeling, dus in de regio heeft geen één FM meer dan een binnenband op voorraad voor een racefiets. (In hoeverre ze sowieso al niet gestopt zijn).

Ik heb voor kleine onderdelen best wel een hekel aan verzendkosten of om de in auto te stappen. Dus zodoende dacht ik in eerder genoemd voorbeeld, ik ga wel even een paar ventielen halen bij "mijn" LBS, hoef ik ook niet te wachten.
"Voordeel" was dat als ik ze daar kocht, langer op de onderdelen moest wachten en ook duurder uit was dan wanneer ik ze op internet kocht incl. verzendkosten.

Ik snap het principe LBS, ben niet perse voorstander van een tent als 12GO, maar die hebben tenminste nog wel iets op voorraad. Deze LBS heeft alles in een cirkel kapot gemaakt (met fiets prijzen), maar voor onderdelen moet je er niet komen. Het meeste doe ik nu zelf, maar of ik nu 20 of 30 minuten in de auto moet met mijn fiets naar een FM maakt ook niks meer uit.

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 31 jan 2021 20:42

Ik snap jouw punt hoor. Heel begrijpelijk. Vond het alleen grappig dat je (noodgedwongen) koopt bij een een slokop die (mede) de echte LBS naar de knoppen heef geholpen.
Overigens, een van mijn LBS-en zit op loopafstand (~10 minuten) de andere op fietsafstand (~10km) maar beide noem ik Local :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

i-mac

i-mac 31 jan 2021 21:54

Mijn LBS beseft heel goed dat het heel erg moeilijk is om op te boksen tegen de grote spelers in het veld. Hij heeft er geen moeite mee dat je bij heb besteld. Hij installeert het met evenveel plezier. Meer zelfs, hij adviseerde me om mijn nieuwe groep te kopen bij één van de grote zaken in Vlaanderen. Want zij verkopen die groep aan de prijs dat mijn LBS de groep moet inkopen. Ook daar zit het grote verschil.
Mijn LBS heeft er trouwens geen moeite mee dat je een online fiets koopt. Hij aanvaard alle nazicht en herstellingen. En mede omdat het een heel eerlijke man is met al zijn prijzen, heeft hij zeer veel werk. En de mond aan mond reclame helpt ook. Veel klanten adviseren anderen om bij hem te gaan.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 31 jan 2021 22:00

- een Wahoo Kickr Core (op stock) voor de zoon
- twee ultegra cassettes en KMC DLC zwarte kettingen
- 2x schoenplaatjes Shimano geel
Afbeelding

Plaats reactie