Banden breedte ffwd tyro
Fiets fanaten
Sinds kort ben ik in bezit van een setje ffwd tyro wielen. Ik vroeg we af welke banden breedte hierop het beste valt? 25mm of 28mm?
Zijn er mensen die beschikken over deze wielset en mij wat van informatie kan voorzien?
Alvast bedankt!
Sinds kort ben ik in bezit van een setje ffwd tyro wielen. Ik vroeg we af welke banden breedte hierop het beste valt? 25mm of 28mm?
Zijn er mensen die beschikken over deze wielset en mij wat van informatie kan voorzien?
Alvast bedankt!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Waar heb jezelf het beste gevoel bij? Wil je iets meer comfort, of wil je die laatste potentiele promille snelheidsvoordeel?
Zowel 25 als 28 mm kan heel prima bij 19 mm. Ik ben zelf voorstander van bredere banden, maar dat is vooral persoonlijk.
Verder:
Waar heb je ervaring mee?
Hoeveel ruimte heb je in je frame?
Niet iedere 25 mm band valt als 28 mm, mijn 28 mm banden vallen als 28 mm.
Ik ben met mijn 28 mm-ers echt geen 1 km/u gemiddeld zachter gaan rijden ofzo (ook niet toen ik 28 mm-ers had die als 31 mm vielen). 25 mm banden zijn misschien sneller op wedstrijd niveau of als het om de laatste gram bergop gaat. Maar niet voor mij als lulletje rozenwater. Comfort, dat merk ik dan wel weer.
Zowel 25 als 28 mm kan heel prima bij 19 mm. Ik ben zelf voorstander van bredere banden, maar dat is vooral persoonlijk.
Verder:
Waar heb je ervaring mee?
Hoeveel ruimte heb je in je frame?
Niet iedere 25 mm band valt als 28 mm, mijn 28 mm banden vallen als 28 mm.
Ik ben met mijn 28 mm-ers echt geen 1 km/u gemiddeld zachter gaan rijden ofzo (ook niet toen ik 28 mm-ers had die als 31 mm vielen). 25 mm banden zijn misschien sneller op wedstrijd niveau of als het om de laatste gram bergop gaat. Maar niet voor mij als lulletje rozenwater. Comfort, dat merk ik dan wel weer.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
‘Maar’ 19 mm intern... Dat is nu zo ongeveer standaard en nog maar 10 jaar geleden was 13 of 15 mm normaal. Een 28 mm band past sowieso op een intern 19 mm, geeft meer comfort en door een ronder, korter raakvlak met de weg kan de rolweerstand zelfs lager zijn. Bovendien, in een laboratorium zal 25 mm altijd sneller zijn, maar in de pokdalige praktijk kan 28 mm wel eens sneller zijn, ondanks de grotere luchtweerstand en 2x20 gram extra. Voordeel: op een 19 mm kun je in ieder geval 25 t/m 32 mm leggen. Het hangt af van wat het frame kan hebben en hoe groot de buitenmaat van je velg is. Op een velg met brede buitenmaat zit 28 mm vaak net wat mooier, vind ik. Zorg in ieder geval voor minimaal 3 mm ruimte op het krapste punt van je frame/vork.amclassic-fan schreef: ↑31 jan 2021 17:12 Internal width is maar 19 mm, dus zal 25 mm in 9 van de 10 gevallen de snelste optie zijn.
P.s. Op mijn intern 19 mm velgen vallen 25 mm Vittoria Rubino Pro banden op 6 bar als 26 mm en 28 op 5 bar als 28. De laatste haalt net het scherpe randje ervan af waardoor ik minder vermoeid raak, en is in de praktijk net zo snel, is mijn ervaring.
Ik zit dus op de lijn van mhr-zip.
En nu ben ik fietsen.
Ik ga nooit meer terug naar 25 mm iig
Tubeless ben ik ook fan van. Ik heb deze bandjes. Weeg 83kg rij voor 3,5 bar achter 4 bar hard zat voor mij.
Qua banden, blijft weg van de GP5000 (of koop ze eigenwijs lekker wel, maar nooit bij mij komen klagen als je een gescheurde wang hebt, of in de winter met lek je band er niet afkrijgt met koude handen om een binnenband te plaatsen).
Zelf zweer ik zoals al genoemd bij Mavic Yksion Pro UST banden.
Ik hoor ook veel goed over de Schwalbe Pro One (let wel op dat je model 2020 neemt), die oude zijn wel klachten over.
Vervolgens neemt iedereen de Schwalbe banden omdat ze Mavic maar een eng dom slecht Frans merk vinden. Terwijl die banden bij Hutchinson gemaakt worden en echt tot de top behoren. Je ze super makkelijk monteert, makkelijk laat ploppen (ik doe met normale fietspomp).
Ventielen adviseer ik die van Schwalbe.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Bij ffwd zijn ventielen en velglint meegeleverd. Mijn persoonlijke ervaring was dat het velglint niet strak rond het wiel te krijgen is in vergelijking met het schwalbe velglint dat je wel strak krijgt. Maar het velglint doet wel gewoon zijn werk.
Je kunt ook beide werelden combineren.
Koop Pirelli P Zero Velo (clinchers) banden in maat 25mm. Voor het placebo effect rijd je op snelle 25mm banden. In de praktijk komen deze uit op 27mm op 18mm intern. Krijg je er wat comfort bij en je rijd net zo snel.
Of je koopt iets tubeless wat uit de Hutchinson fabriek komt (voorlopers op tubeless gebied voor weg banden):
- Mavic Yksion
- Hutchinson banden zelf
- Pirelli banden (de Italianen zijn niet gek, ze sturen hun compound in grondstof vorm in vrachtwagens op, zodat de Fransen de banden kunnen maken voor ze)
Koop Pirelli P Zero Velo (clinchers) banden in maat 25mm. Voor het placebo effect rijd je op snelle 25mm banden. In de praktijk komen deze uit op 27mm op 18mm intern. Krijg je er wat comfort bij en je rijd net zo snel.
Of je koopt iets tubeless wat uit de Hutchinson fabriek komt (voorlopers op tubeless gebied voor weg banden):
- Mavic Yksion
- Hutchinson banden zelf
- Pirelli banden (de Italianen zijn niet gek, ze sturen hun compound in grondstof vorm in vrachtwagens op, zodat de Fransen de banden kunnen maken voor ze)
Wel raar dat mijn Pirelli p zero velo tlr banden van 28mm, op een velg met 18mm intern nog géén 27 mm breed vallen.......
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt. Wel heb ik gemerkt dat banden nog een beetje kunnen uit lubberen na een tijdje.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl