Dag allemaal, ik fiets zon 3 jaar op mijn Bulls Vulture 2. Fijne fiets en prima op door te fietsen met snelle bandjes. Maar deze fiets gaat naar mijn vriendin die het ook leuk vindt, waarop ik een nieuwe fiets kan kopen.
Ik heb al een fully en hardtail mtb, dus voor de single tracks pak ik die. Ik zoek iets primairs voor de vlakke Nederlandse wegen. Een sportieve zit zoals de Vulture met een reach van 38,5 en stack van 56? Of ga ik voor een Domane AL disc waar ook iets bredere banden in kunnen voor gravelpaadjes en eventueel een bagagerek meekan voor een weekendtoch?
Wat is de overweging tussen een typische racer en bijv een Cervelo Aspero/Giant Defy/Domane/etc?
Domane als allrounder of iets anders?
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
De overweging lijkt me het doel waar je je fiets voor wil gaan gebruiken en vervolgens wat voorkeuren en een budget.
Als je een comfy racefiets wil hebben die af en toe ook op gravel kan en wat bikepacking tochten dan heb je nog steeds een enorm aantal fietsen waaruit je kunt kiezen. Enige waar je dan aan gebonden zit is dat het ws geen aero bak is, en geen velgremmen vanwege de clearance. Een aspero, defy en domane zijn dat allemaal in meer en mindere mate geschikt voor.
Weet niet hoe het bij bovenstaande zit met nokjes voor dragers/mudguards.
Andere grote overwegingen:
- 1* of 2* driveline?
- di2/etap of mechanisch schakelen?
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Defy, Roubaix en Domane zijn ook nog gewoon 'typische' races met een iets comfortabelere geometrie. Vaak zegt dat alleen iets over de verhouding beenlengte/lichaamslengte en je flexibiliteit en minder over waar je wilt rijden (ook al verkopen ze het vaak als een fiets voor slechte wegen).
Dat zijn andere modellen dan bijvoorbeeld de Aspero, Diverge, Topstone en Grail. Die fietsen zijn echt in de markt gezet als gravel bikes (luiere balhoofdhoek, langere wielbasis, clearance voor 40mm etc).
Er zit dus wel een duidelijk verschil tussen die 2 categorieen, en een groter verschil dan tussen een 'typische racer' en die eerste categorie met o.a. de Defy wat beide eigenlijk gewoon 'echte racefietsen' zijn voor mensen met andere afmetingen. De gravel categorie is echt bedoelt voor mensen met andere ambities/doeleinden.
Dat zijn andere modellen dan bijvoorbeeld de Aspero, Diverge, Topstone en Grail. Die fietsen zijn echt in de markt gezet als gravel bikes (luiere balhoofdhoek, langere wielbasis, clearance voor 40mm etc).
Er zit dus wel een duidelijk verschil tussen die 2 categorieen, en een groter verschil dan tussen een 'typische racer' en die eerste categorie met o.a. de Defy wat beide eigenlijk gewoon 'echte racefietsen' zijn voor mensen met andere afmetingen. De gravel categorie is echt bedoelt voor mensen met andere ambities/doeleinden.
Ik zou in dit geval voor de nieuwe echte racer met sportieve geometrie gaan. Daar kun je ook mee bikepacken en wil je wat over onverharde wegen doen, dan kan het ook met de hardtail.
De comfortabele geometrie heb je niet nodig en de dikkere banden zijn alleen leuk als het niet meer om de pure snelheid gaat. Ook dan kun je dus net zo goed op de MTB stappen.
De comfortabele geometrie heb je niet nodig en de dikkere banden zijn alleen leuk als het niet meer om de pure snelheid gaat. Ook dan kun je dus net zo goed op de MTB stappen.
Campagnolo Ultra Dork