Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
Dan zit het waarschijnlijk in je klauw, dat kan echt heel vervelend zijn. Na een paar keer zou het ook weg kunnen zijn. Hopen maar dat het weg blijft nu
Maar een tip als je een keer een kabel vervangt, zorg dat deze vol zit met olie alvorens hem te monteren aan de klauw. Als dat mogelijk is met het systeem.
Maar een tip als je een keer een kabel vervangt, zorg dat deze vol zit met olie alvorens hem te monteren aan de klauw. Als dat mogelijk is met het systeem.
Even gekke vraag hoor. Maar ik heb mijn fiets nu op de Tacx staan en mijn achterwiel er uit. Op foto's van anderen zie ik dat ze dan iets van een kunststof plaatje tussen hun remblokken hebben gestoken zodat je klauw niet beweegt als je per abuis je rem gebruikt. Weet iemand hoe die plaatjes heten?
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!
Check willeniskunnen.cc!
Transport blokje
https://www.rosebikes.nl/shimano-transp ... gK0wPD_BwE
Je kunt ook een bleedblock ertussen zetten maar dan moet ook de blokken eruit.
Die rode vind ik handiger. Schuif je tussen de blokken en klemt zich aan de bout die de blokken vasthouden
https://www.rosebikes.nl/shimano-transp ... gK0wPD_BwE
Je kunt ook een bleedblock ertussen zetten maar dan moet ook de blokken eruit.
Die rode vind ik handiger. Schuif je tussen de blokken en klemt zich aan de bout die de blokken vasthouden
Ik gebruik deze https://www.mantel.com/bbb-kettinggeleider-btl-123
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Trek je niet juist ergens valse lucht naar binnen?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
https://www.youtube.com/watch?v=mAEeAKmCLFU
In dit filmpje zie je hem eerst van af de remklauw het systeem vullen en later nog eens vanaf het bakje op de shifter. Moet dat altijd van beide kanten of maakt dat niet uit? Het gaat om een Shimano Ultegra 6800 groepset.
In dit filmpje zie je hem eerst van af de remklauw het systeem vullen en later nog eens vanaf het bakje op de shifter. Moet dat altijd van beide kanten of maakt dat niet uit? Het gaat om een Shimano Ultegra 6800 groepset.
-
- Forum-lid HC
Dat hangt er een beetje vanaf.
Ik zou eerst zorgen dat je een zo vol mogelijk systeem monteert waar mogelijk.
Geen lege leiding door het frame, bij veel frames is het laagste punt van de kabel vaak lager dan de klauw aan de achterkant en dan kan lastig zijn met ontluchten. Het liefst volle klauw met kabel monteren als dat kan en aansluiten bij de remgreep.
Sram heeft een perfect ontworpen ontluchtingssysteem, dat krijg je altijd goed. Systemen die met een reservoir werken bv Hope, shimano zijn veel lastiger te ontluchten als je problemen hebt.
Als het enigzins kan monteer twee spuiten aan het systeem wat los van elkaar afsluitbaar is, dan kan je druk en onderdruk geven zodat de lucht er vanzelf uitkomt en aan beide kanten.
Kijk goed in de handleiding hoe het systeem sluit. Beetje open deur, In principe sluit het systeem altijd als je de remgreep inknijpt. Dus ook dan kan je met een shimano systeem druk en onderdruk zetten.
Maar het kan vanuit beiden kanten. Ik zou echter ook starten vanuit de klauw
Ik zou eerst zorgen dat je een zo vol mogelijk systeem monteert waar mogelijk.
Geen lege leiding door het frame, bij veel frames is het laagste punt van de kabel vaak lager dan de klauw aan de achterkant en dan kan lastig zijn met ontluchten. Het liefst volle klauw met kabel monteren als dat kan en aansluiten bij de remgreep.
Sram heeft een perfect ontworpen ontluchtingssysteem, dat krijg je altijd goed. Systemen die met een reservoir werken bv Hope, shimano zijn veel lastiger te ontluchten als je problemen hebt.
Als het enigzins kan monteer twee spuiten aan het systeem wat los van elkaar afsluitbaar is, dan kan je druk en onderdruk geven zodat de lucht er vanzelf uitkomt en aan beide kanten.
Kijk goed in de handleiding hoe het systeem sluit. Beetje open deur, In principe sluit het systeem altijd als je de remgreep inknijpt. Dus ook dan kan je met een shimano systeem druk en onderdruk zetten.
Maar het kan vanuit beiden kanten. Ik zou echter ook starten vanuit de klauw
Maar als er vloeistof zit kan er toch geen lucht in/moet die vloeistof er ergens uit ?
Hoe ik ontlucht/vul ;
vanaf beneden inspuiten tot bovenin resevoir volloopt.
Daarna wat tikken op kabels ed en aan remhendel trekken.
En daarna remhendel inknijpen/snel ontluchtingsbout openen en sluiten net voor hendel op stuur zit.
En dat aantal maal herhalen. (dan zou lucht bij klauw toch weg moeten zijn)
Kun je de klauw (zonder remblokken, met ontluchtingsblokje er tussen) niet gewoon even loshalen tijdens het inspuiten? Best een kans dat je het luchtbelletje dan kwijt bent.
Zelfde voor het stuur, even voor voorover en achterover kantelen tijdens het ontluchten.
Zelfde voor het stuur, even voor voorover en achterover kantelen tijdens het ontluchten.
-
- Forum-lid
Als je je funnel op de shifter hebt en van onder bleed, funnel vol spuiten en dan gewoon de spuit op je klauw weer terug trekken todat de funnel bijna leeg is, en dan weer de spuit door drukken, kan je 3/4/5 keer doen.DDX schreef: ↑02 feb 2021 16:02Maar als er vloeistof zit kan er toch geen lucht in/moet die vloeistof er ergens uit ?
Hoe ik ontlucht/vul ;
vanaf beneden inspuiten tot bovenin resevoir volloopt.
Daarna wat tikken op kabels ed en aan remhendel trekken.
En daarna remhendel inknijpen/snel ontluchtingsbout openen en sluiten net voor hendel op stuur zit.
En dat aantal maal herhalen. (dan zou lucht bij klauw toch weg moeten zijn)
Beste is nog de fiets naar beneden te laten hangen zodat de klauw echt het laagste punt is.
Dan klauw dicht, bleed blok laten zitten en dan (quick bleed) voor de zekerheid nog even flipperen met remhendel en tikken op de leiding.
Ik doe het meerdere keren per week zo en altijd knalharde hendel.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Ik heb niet zoveel verstand van fietsremmen, maar wel veel gewerkt met hydrauliek.
Bijv seals kunnen wel eens "lekken" bij vacuüm. Dus als je remt en je bouwt druk op is er niks aan de hand. Maar als je je hendel loslaat ontstaat er volgens mij een soort vacuüm (weet ik niet zeker), op dat moment als je seal lekt kan je lucht mee naar binnen trekken.
Ik zeg niet dat het zo is, maar ik heb valse lucht heel vaak onverklaarbare problemen zien veroorzaken.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl