Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Even mijn bottom bracket frustratie.
Onlangs een GXP crankset ingeruild voor een powermeter DUB as. Dacht daarmee alvast op de toekomst voorbereid te zijn. Dit vroeg natuurlijk ook om een ander bottom bracket, maar de Sram DUB BSA's zijn gelukkig vrij gunstig geprijsd (€27,50). Ik dacht nog slim te zijn door de MTB variant te bestellen, hopelijk met een betere afdichting.
Hier begon de ellende al met dat een Hollowtech trapassleutel niet past (12 vs. 16 notches), dus de boel maar laten liggen en een BSA30 trapasfitting besteld.
3 maanden en 1.518km later blijkt het NDS lager al niet soepel meer te lopen en is de eerste slijtage al zichtbaar op de DUB as (m'n BB30 as met 12dkm ziet er nog als nieuw uit). Toen ik het lager open trok om er nieuw vet in te smeren bleek ook wel dat het lager gewoon te klein is en de afdichting onvoldoende. Daarom maar een Wheels MFG bottom bracket besteld, wetende dat daar Enduro 6806/29 lagers inzitten die een stuk robuuster zijn, maar dus wel weer met een aangepaste 29mm binnenring (tenzij je met die breekbare 1mm shims wilt werken).
Vandaag ontvangen en vol nieuw enthousiasme weer aan de slag, om tot de conclusie te komen dat je wéér een andere trapasfitting nodig bent voor FSA MegaEvo .
Je kunt het gereedschap beter maar in huis hebben, maar inmiddels zal de lokale fietsenmaker jaloers op me zijn. Laten we hopen dat deze Wheels MFG wel doet wat het moet doen en langer dan 5.000km~ mee gaat. Als dat eenmaal werkt is het wel een mooi systeem waar je makkelijk nieuwe lagers in de cups kunt persen en zonder adapters hoeft te werken.
Onlangs een GXP crankset ingeruild voor een powermeter DUB as. Dacht daarmee alvast op de toekomst voorbereid te zijn. Dit vroeg natuurlijk ook om een ander bottom bracket, maar de Sram DUB BSA's zijn gelukkig vrij gunstig geprijsd (€27,50). Ik dacht nog slim te zijn door de MTB variant te bestellen, hopelijk met een betere afdichting.
Hier begon de ellende al met dat een Hollowtech trapassleutel niet past (12 vs. 16 notches), dus de boel maar laten liggen en een BSA30 trapasfitting besteld.
3 maanden en 1.518km later blijkt het NDS lager al niet soepel meer te lopen en is de eerste slijtage al zichtbaar op de DUB as (m'n BB30 as met 12dkm ziet er nog als nieuw uit). Toen ik het lager open trok om er nieuw vet in te smeren bleek ook wel dat het lager gewoon te klein is en de afdichting onvoldoende. Daarom maar een Wheels MFG bottom bracket besteld, wetende dat daar Enduro 6806/29 lagers inzitten die een stuk robuuster zijn, maar dus wel weer met een aangepaste 29mm binnenring (tenzij je met die breekbare 1mm shims wilt werken).
Vandaag ontvangen en vol nieuw enthousiasme weer aan de slag, om tot de conclusie te komen dat je wéér een andere trapasfitting nodig bent voor FSA MegaEvo .
Je kunt het gereedschap beter maar in huis hebben, maar inmiddels zal de lokale fietsenmaker jaloers op me zijn. Laten we hopen dat deze Wheels MFG wel doet wat het moet doen en langer dan 5.000km~ mee gaat. Als dat eenmaal werkt is het wel een mooi systeem waar je makkelijk nieuwe lagers in de cups kunt persen en zonder adapters hoeft te werken.
Vandaag de schrijfremblokjes van mijn Level T remmen vervangen, nu schiet opeens het clipje aan het einde van mijn borgpennetje van de remblokjes weg, hoe erg is dit want het pinnetje lijkt vast te zitten? En waar vind ik eventueel nieuwe?
Edit:never mind ik zie dat de pin en het veertje bij nieuwe blokjes mee worden gestuurd.
Edit:never mind ik zie dat de pin en het veertje bij nieuwe blokjes mee worden gestuurd.
Laatst gewijzigd door marsvos op 01 feb 2021 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer ging je fietsforum GereedschapUitleenBibliotheek ook al weer online? Voor fietsers, door fietsers.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Omdat ik met de nieuwe GP5000’s al meer lekke banden heb gehad dan met mijn oude GP4000’s maar een setje bombproof (hoop ik ) 32mm Continental Gatorskin banden gekocht en gemonteerd.
Ik merkte bij het monteren wel dat de achternaaf een stuk stroever draait dan de voornaaf (Hope Pro 4) en aangezien de wielen pas sinds september 2020 onder mijn fiets zitten maar een mailtje naar Wheel-Tec gestuurd om er naar te laten kijken want ik zie niets te strak aangedraaid lijkt. Voor de goede orde: ik heb dit gemeten met de wielen en assen eruit dus het is geen schijf die aanloop o.i.d.
Ik merkte bij het monteren wel dat de achternaaf een stuk stroever draait dan de voornaaf (Hope Pro 4) en aangezien de wielen pas sinds september 2020 onder mijn fiets zitten maar een mailtje naar Wheel-Tec gestuurd om er naar te laten kijken want ik zie niets te strak aangedraaid lijkt. Voor de goede orde: ik heb dit gemeten met de wielen en assen eruit dus het is geen schijf die aanloop o.i.d.
Heb je toevallig de cassette-body eraf gehad? Daarachter zit namelijk een groene, rubber seal, die dan van zijn plek schiet. Daardoor loopt de naaf dan ook niet goed.
Cassette en ketting vervangen op de gravel bike. Nu toch maar even langs gaan bij een lokale Canyon dealer om de schijfremmen te vervangen. Ik heb geen al te beste herinneringen met de eerste keer dat ik dit ooit deed. Je moet de remmen terug open duwen, maar ik deed dat iets te enthousiast. Opeens vloeide daar olie ...
Ik zie dat er daar intussen een handig gereedschap voor bestaat, maar ik ga dat later eens kopen, en dan een volgende keer proberen.
Ik zie dat er daar intussen een handig gereedschap voor bestaat, maar ik ga dat later eens kopen, en dan een volgende keer proberen.
Die heb ik er inderdaad af gehad, maar niet op gelet. Ik zal dat morgen eens doen, dank voor de tip!
Om het te verhelpen moet je dan wel de cassette even van de body afhalen. De seal terugduwen op zijn plek is een lastig klusje. Ik heb daar laatst maar een speciaal tooltje + een nieuwe seal voor gekocht.
Er is een YouTube filmpje waarin e.e.a. goed te bekijken is.
https://youtu.be/LeQYfb9PvqU
Er is een YouTube filmpje waarin e.e.a. goed te bekijken is.
https://youtu.be/LeQYfb9PvqU
Lokale Canyon dealer? Hebben ze een nieuw businessmodel bij Canyon?i-mac schreef: ↑01 feb 2021 22:09 Cassette en ketting vervangen op de gravel bike. Nu toch maar even langs gaan bij een lokale Canyon dealer om de schijfremmen te vervangen. Ik heb geen al te beste herinneringen met de eerste keer dat ik dit ooit deed. Je moet de remmen terug open duwen, maar ik deed dat iets te enthousiast. Opeens vloeide daar olie ...
Ik zie dat er daar intussen een handig gereedschap voor bestaat, maar ik ga dat later eens kopen, en dan een volgende keer proberen.
o'7o
Update: vanmorgen de cassette eraf gehaald en het groene seal zat zoals het hoort dus dat was het niet. Inmiddels ben ik al even op en neer naar Wheel-Tec geweest en heeft men naar het wiel gekeken.....uitkomst: volgens hen zit alles zoals het hoort, is de weerstand zoals hij hoort te zijn en draait een achterwiel sowieso stroever dan een voorwiel omdat er in een achterwiel 5 lagers zitten en in een voorwiel maar 2. Helaas mocht ik niet naar binnen om bij een fabrieksnieuwe naaf te voelen wat de weerstand is.
Ik laat het even op me inwerken. Mijn eerste reactie is: wat een kolder! Tweede, minder primaire reactie: zij 'zitten er op' dus hebben meer kennis over de materie dan ik.
Mocht er ooit weer een Bike Motion komen dan ga ik bij elk wiel dat ik zie kijken of er inderdaad verschil zit tussen de weerstand bij een voorwiel en een achterwiel. Ik heb helaas geen tweede wielset meer om het nu al te controleren.
Het is toch logisch dat er meer weerstand zit op een achterwiel tov een voorwiel? Niet alleen door het dubbele aantal lagers maar ook door de ratchet/palletjes of wat dan ook er voor zorgt dat je kunt trappen en kunt freewheelen.tjerk1121 schreef: ↑02 feb 2021 16:07Update: vanmorgen de cassette eraf gehaald en het groene seal zat zoals het hoort dus dat was het niet. Inmiddels ben ik al even op en neer naar Wheel-Tec geweest en heeft men naar het wiel gekeken.....uitkomst: volgens hen zit alles zoals het hoort, is de weerstand zoals hij hoort te zijn en draait een achterwiel sowieso stroever dan een voorwiel omdat er in een achterwiel 5 lagers zitten en in een voorwiel maar 2. Helaas mocht ik niet naar binnen om bij een fabrieksnieuwe naaf te voelen wat de weerstand is.
Ik laat het even op me inwerken. Mijn eerste reactie is: wat een kolder! Tweede, minder primaire reactie: zij 'zitten er op' dus hebben meer kennis over de materie dan ik.
Nu is de vraag natuurlijk, wat is weerstand. Je kunt het niet uitdrukken in een getal en blijft het een vaag begrip, zeker over het internet.
Ik heb hier een stel Hope RS4 naven liggen, ik wacht nog op de velgen. Als je snel bent, ben je van harte welkom om even te komen voelen. Aan de naven dan he.