Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 02 feb 2021 21:27

Dat is dan ook exact de reden dat ik hier om advies vraag. Ik snap wel waarom de hoogte niet echt essentieel is - misschien moet ik dat ook maar loslaten. 30mm misstaat ook zeker niet. Maar als de keuze er is... Over zelf Alu heb ik eerlijk gezegd helemaal niet nagedacht! Zelfbouw doe jij zie ik! Zal er is over na denken..

Ik zag inderdaad net ergens dat je het over messing nippels had icm Carbon ipv alu.

Interne breedte kijk ik naar 24mm ongeveer om genoeg vrije keus te houden voor brede banden.

Voor wat betreft vervangen van lagers; daar durf ik wel aan. Nooit gedaan, maar met wat hulp moet dat lukken.

Ik vaar vooral op ervaringen van anderen als het op Chinese wielen aan komt, dus ik hoop op wat goede tips!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 feb 2021 22:38

Ik zou de velgen uit China halen en ze hier laten spaken rond een goede naaf.

Ben zelf ook aan het twijfelen of ik nog een set carbon-velgen zou aanschaffen voor de gravel fiets (45mm hoog of zo)
Afbeelding

hayes

hayes 03 feb 2021 07:55

Voor hetzelfde geld heb je bv ook wel een setje DT Swiss Er1600 of GR1600. In de 32mm versie geven ze de fiets al duidelijk een ander uiterlijk (klik op de link van m'n SUP om voorbeeldje te zien).

Ik was ook aan het twijfelen of ik in de gravelbike chinees carbon zou steken voor wegritjes. Maar ik hou het gewoon bij m'n PR1600 setje.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 03 feb 2021 10:19

hayes schreef: 03 feb 2021 07:55 Voor hetzelfde geld heb je bv ook wel een setje DT Swiss Er1600 of GR1600. In de 32mm versie geven ze de fiets al duidelijk een ander uiterlijk (klik op de link van m'n SUP om voorbeeldje te zien).

Ik was ook aan het twijfelen of ik in de gravelbike chinees carbon zou steken voor wegritjes. Maar ik hou het gewoon bij m'n PR1600 setje.
Dat smoelt indedaad mooi! Mooie fietsen trouwens :)

Ik moet het carbon misschien toch maar los laten. Ik weet ook niet of het kopen van alleen de velgen en hier lokaal laten spaken binnen het budget valt.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 04 feb 2021 22:15

Heb een jaar geleden setje feder wielen gekocht bij Farsports. Nu viel me op dat er best veel weerstand op het achterwiel zit.... is dit normaal? Ik heb de wielen even blootgelegd en lagers lijken nog in perfecte staat maar weerstand met interne steekas is toch behoorlijk... Heb de wielen gemonteerd in fiets zonder ketting of dergelijke zodat het vrij kan draaien, oordeel zelf en tips welkom: https://youtu.be/avz21o7o66Y
It's just a hill - Get over it

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 feb 2021 22:59

Kernnelijk een achtenaaf waar er door de niet perfecte ordening en uitlijning/spacing iets preload op de lagers staat, niet om je erg druk over te maken.
De meeste achternaven hebben 4 cartridge lagers en lopen alleen daardoor op het oog al minder vrij dan voorwielen.
Met de as onderdruk zetten via snelspanner of steekas luistert het allemaal wat nauwer dan met de vroegere conuslagers, die kon je zo afstellen dat er rekening werd gehouden met de spanning die erop komt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 05 feb 2021 07:59

Keezx schreef: 04 feb 2021 22:59 Kernnelijk een achtenaaf waar er door de niet perfecte ordening en uitlijning/spacing iets preload op de lagers staat, niet om je erg druk over te maken.
De meeste achternaven hebben 4 cartridge lagers en lopen alleen daardoor op het oog al minder vrij dan voorwielen.
Met de as onderdruk zetten via snelspanner of steekas luistert het allemaal wat nauwer dan met de vroegere conuslagers, die kon je zo afstellen dat er rekening werd gehouden met de spanning die erop komt.
Bedankt Keezx, duidelijk antwoord!
Tricks om weerstand toch iets te verlagen?
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2986
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 feb 2021 09:56

Lage frictie lagers gebruiken zou een optie kunnen zijn. Maar je betaalt dan elders de rekening (afdichting).

Laat het gaan en ga fietsen.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 05 feb 2021 10:19

Philippos schreef: 05 feb 2021 09:56 Lage frictie lagers gebruiken zou een optie kunnen zijn. Maar je betaalt dan elders de rekening (afdichting).

Laat het gaan en ga fietsen.
Weet ik, maar ik ben een echte placebo fietser. Ik moet nog maar denken dat iets werkt en ik ga harder :D (en dat werkt helaas omgekeerd ook). Maar je hebt gelijk hoor!
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 feb 2021 10:49

Wiedse schreef: 04 feb 2021 22:15 Heb een jaar geleden setje feder wielen gekocht bij Farsports. Nu viel me op dat er best veel weerstand op het achterwiel zit.... is dit normaal? Ik heb de wielen even blootgelegd en lagers lijken nog in perfecte staat maar weerstand met interne steekas is toch behoorlijk... Heb de wielen gemonteerd in fiets zonder ketting of dergelijke zodat het vrij kan draaien, oordeel zelf en tips welkom: https://youtu.be/avz21o7o66Y
Persoonlijk vind ik het niet normaal dat het wiel zo snel tot stilstand komt en zelfs met het ventiel horizontaal blijft staan. Lijkt mij sterk dat het wiel/velg/band combinatie zo is gebalanceerd. Soms lijken lagers nog in perfecte staat totdat je ze demonteerd en dan pas merkt dat het lager is vastgelopen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 feb 2021 11:30

Wiedse schreef: 04 feb 2021 22:15 Heb een jaar geleden setje feder wielen gekocht bij Farsports. Nu viel me op dat er best veel weerstand op het achterwiel zit.... is dit normaal? Ik heb de wielen even blootgelegd en lagers lijken nog in perfecte staat maar weerstand met interne steekas is toch behoorlijk... Heb de wielen gemonteerd in fiets zonder ketting of dergelijke zodat het vrij kan draaien, oordeel zelf en tips welkom: https://youtu.be/avz21o7o66Y
Hoe zit het met je schijf? Loopt die niet stiekem heel even aan?
Zou de film eens zonder blokken erin willen zien?
Nu lijkt het wiel plots aan momentum te verliezen, alsof het ergens, hoe licht ook, tegenaan loopt

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 05 feb 2021 11:42

t2300 schreef: 05 feb 2021 11:30
Wiedse schreef: 04 feb 2021 22:15 Heb een jaar geleden setje feder wielen gekocht bij Farsports. Nu viel me op dat er best veel weerstand op het achterwiel zit.... is dit normaal? Ik heb de wielen even blootgelegd en lagers lijken nog in perfecte staat maar weerstand met interne steekas is toch behoorlijk... Heb de wielen gemonteerd in fiets zonder ketting of dergelijke zodat het vrij kan draaien, oordeel zelf en tips welkom: https://youtu.be/avz21o7o66Y
Hoe zit het met je schijf? Loopt die niet stiekem heel even aan?
Zou de film eens zonder blokken erin willen zien?
Nu lijkt het wiel plots aan momentum te verliezen, alsof het ergens, hoe licht ook, tegenaan loopt
Bedankt om mee te denken! Ik kan bevestigen dat de schijf absoluut op geen enkel moment een tikkeltje aanloopt.
It's just a hill - Get over it

Plaats reactie