Op dit moment is er geen touw meer vast te knopen aan de prijzen. Of je zou bij de fietsenmaker besteld of bij Canyon, beide hebben ze niet staan dus geven ook geen korting.
Normaal gesproken kun je er echter vanuit gaan dat een beetje fietsenmaker/regulier merk:
- De fietsen direct op voorraad heeft
- Pakweg 20% korting geeft, of op overjarige modellen zelfs 20-40%
- Meer variatie biedt in verschillende kleuren
- Dat de mooie kleuren alleen voor de duurdere modellen zijn
- Een eerste fietsmeting biedt
- Eventueel een proefrit (niet altijd)
- Wat onderdelen om kan wisselen (bijv. zadel/stuurbreedte/stuurpen etc)
- Mogelijk nog wat spullen meelevert als een setje pedalen of korting op een helm
- Ondersteuning biedt in het geval van garantie (en desnoods een leenfiets aanbiedt)
- Aanspreekpunt voor kleine problemen, zoals het bijstellen van een derailleur etc.
Wat je bij Canyon zeker weet is o.a:
- Nooit geen noemenswaardige korting
- Betaald voor de doos en verzendkosten
- Geen keuzevrijheid in onderdelen
- Berperkt ben in kleurkeuze (bijv. rode uitvoering is vrijwel altijd de duurste versie)
- Gangbare maten/kleuren altijd uitverkocht zijn en/of maanden levertijd hebben
- Voor garantie altijd spullen op kunt sturen
- Geen cadeautjes, beurtje, leenfiets
Het is een beetje lastig vergelijken want niet iedereen stelt alles evenveel op waarde. Ik heb bijv. nul interesse in een afstelbeurtje, leenfiets of fietsmeting, maar wil gewoon de beste onderdelen voor de laagste prijs (en daarin dus ook wat keuze). Daarnaast wil ik ook geen maanden wachten op iets wat verder volledig standaard is, een gemiddeld op maat gemaakt frame wordt nog sneller geleverd dan Canyon.
Even generaliserend vind ik het vaak opvallend dat juist de mensen met 2 linker handen en beperkte kennis over bijvoorbeeld hun ideale stack/reach, ervoor kiezen om een fiets via internet te bestellen, puur op basis van de prijs op het stickertje die een paar honderd lager is dan de concurrent. Bij iets als een Wim de Vos krijg je op z'n minst net zoveel fiets voor je geld, maar heb je de fiets wel direct in huis en een aanspreekpunt voor als er iets mis is. In andere gevallen ben je beter af door bij de LBS gewoon iets meer te betalen maar wel om de hoek te wonen.
Affin, het is niet per se negatief, maar het business model (direct to consumer) sluit wat mij betreft slecht aan op de beoogde doelgroep (dubbeltje op de eerste rang). Verder vind ik Canyon dus helemaal niet zo goedkoop als ze zich voordoen. Mijn overjarige Cervelo met eTap Red, Zipp's en een Quarq kostte een pak minder dan wat Canyon voor hun nieuwe Aeroad's vraagt, maar ik kan nog steeds wel gewoon bij een dealer aankloppen met levenslange garantie als er een keer iets is en hoefde ook niet te wachten. Er zijn ook genoeg voorbeelden (in dit topic en alle andere fora) waar de beperkte service van Canyon toch wel tot wat frustratie leidt, terwijl je wel gewoon 95% of meer van de waarde van de concurrenten betaald.
Nogmaals; deze vlieger gaat niet voor iedereen op. Sommige mensen vinden een Canyon ook gewoon mooi, kunnen zelf sleutelen, hebben geen moeite met alles via de post, hebben geen specifieke eisen aan stuurpenlengte/stuurbreedte en vinden het prima om te wachten op zowel de levering als het omwisselen van een stuurpen o.i.d. Ik ben dan misschien iets kieskeuriger als ik
€6.499 of
€8.999 uit zou geven.