Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid
Als er geen olie uit de seals/zuiger komt bij druk opbouwen( remmen) zuigen ze ook geen lucht naar binnen bij loslaten.mhr-zip schreef: ↑02 feb 2021 19:56Ik heb niet zoveel verstand van fietsremmen, maar wel veel gewerkt met hydrauliek.
Bijv seals kunnen wel eens "lekken" bij vacuüm. Dus als je remt en je bouwt druk op is er niks aan de hand. Maar als je je hendel loslaat ontstaat er volgens mij een soort vacuüm (weet ik niet zeker), op dat moment als je seal lekt kan je lucht mee naar binnen trekken.
Ik zeg niet dat het zo is, maar ik heb valse lucht heel vaak onverklaarbare problemen zien veroorzaken.
De vorm van de seals zorgen trouwens dat de zuiger weer terug komt/ zelfstellend, en het is niet zo dat dat door oliedruk komt.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
In theorie en met alle onderdelen in goede onbeschadigde staat wel.specializedmerida schreef: ↑02 feb 2021 20:23 Als er geen olie uit de seals/zuiger komt bij druk opbouwen( remmen) zuigen ze ook geen lucht naar binnen bij loslaten.
De vorm van de seals zorgen trouwens dat de zuiger weer terug komt/ zelfstellend, en het is niet zo dat dat door oliedruk komt.
Maar hij heeft geen problemen na het bleeden, en na een tijdje ontstaan er wel problemen.
Ik zei seals, maar ik bedoelde eigenlijk iedere overgang die er in je remsysteem zit daar kan het op gebeuren.
Vaak vind je het probleem ook niet echt, maar door iets los te maken en her te monteren is het probleem vaak "opeens" over.
Nogmaals dit is mijn hydrauliek ervaring, niet fietsrem ervaring.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Vraagje, heeft iemand al eens geprobeerd om bij Sram axs alleen te ontluchten? Op YouTube zie je altijd het hele proces met twee spuiten (een op de lever een op de caliper), vloeistof heen en weer trekken, aan de caliper sluiten en dan vacuum trekken aan de lever om te ontluchten. Ik heb eind december sram force axs geïnstalleerd op mijn fiets en ben op zich wel tevreden met de remprestaties, maar iets strakker zou nog wel kunnen. Vandaar dat ik eraan zat te denken om maar net het ontluchten aan de lever eens te proberen. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
-
- Forum-lid HC
Als je daar de lucht eruit kan trekken geen probleem natuurlijk.
Maar wat bedoel je met strakker? Minder slag van de hendel of een harder gevoel
Maar wat bedoel je met strakker? Minder slag van de hendel of een harder gevoel
Een iets harder gevoel, zeker de eerste keer dat ik de rem hendel indruk voelt 'ie wat "waterig" een paar keer achter elkaar indrukken en dan voelt ie zoals het moet zijn, maar dat zakt even later weer weg. Dus ik denk dat ontluchten misschien geen kwaad kan
Je bedoelt voelt sponzig aan.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid HC
Oke dan kan je het gewoon proberen, olie in de spuit en vacuum trekken, komen er bellen uit even naar boven laten lopen en spuit los.
Je kan hem ook iets onder druk vullen, dat doe ik ook wel eens, maar dat kan alleen van onder. Maar dat moet je wel echt even proberen teveel en de blokken kunnen niet ver genoeg meer terug. Doe dit als je het leuk vind wat de sleutelen, begin er anders niet aan!!!
Je kan hem ook iets onder druk vullen, dat doe ik ook wel eens, maar dat kan alleen van onder. Maar dat moet je wel echt even proberen teveel en de blokken kunnen niet ver genoeg meer terug. Doe dit als je het leuk vind wat de sleutelen, begin er anders niet aan!!!
-
- Forum-lid HC
Dan is het zeker leuk even mee te testen. Er staat op gmbn een filmpje van een MTB rem ontluchten, die geeft ook wat pro tips. Niet alles kan met een race rem, maar wel leuk
https://www.youtube.com/watch?v=ys9bUOJ0qg0
https://www.youtube.com/watch?v=ys9bUOJ0qg0
-
- Forum-lid
Ik heb slx remmen op mijn scott scale 925. Vanochtend rondje gefietst, droog gemaakt en een uur of 3 voor de verwarmde ventilator. Alles droog en schoon, prima. Toen kneep ik mijn voor rem in, en deze bleef hangen. De zuigers gingen niet terug in originele positie, en zo zat mijn wiel dus vast. Dus, wiel eruit, zuigers terug, nog eens proberen. Resultaat bleef hetzelfde. Nu is de vraag, hoe fix ik dit? Wanneer ik nu mijn remhendel inknijp, heb ik geen druk (tot op het handvat), en de zuigers gaan niet meer terug.