Naar aanleiding van een discussie in het Derosa draadje mijn reactie ook naar hier gekopieerd.
Deze discussie zou mi beter onder een nieuw of ander topic en meer fundamenteel gevoerd mogen worden. Het is niet exclusief des Derosa, waar deze discussie nu aan tipt. "We" weten het en we wisten het al dat de boodschappen bekijken via een website niet laat zien wat daarachter allemaal gebeurt. Er zijn liefhebbers - zoals ik - die dat interesseert want ik wil graag weten waar ik op fiets. De merken doen mi veel aan windowdressing, ik denk zowel voor de consument om de " brandkenmerken" en het imago die door de jaren heen zijn ontstaan hoog te houden en om de concurrentie (er zijn veel spelers op de markt, de markt heeft de economische kenmerken van ""volledige mededinging") geen inzicht te geven in de strategie. Ik zit me te bedenken dat een apart topic dus wel zou kunnen voorzien in een behoefte, maar dat een echt onafhankelijk onderzoek zoals journalisten van Follow the money dat doen waarschijnlijk een beter resultaat zou geven in hoe de markt van merken in elkaar zit. Ik denk dat de kennis er wel is, maar dat die niet aan de consumentenkant wordt geetaleerd. In die zin is de fiets wel een soort van voedsel, je wilt weten wat je vreet. Anders gezegd, je wilt niet voor dom worden gehouden. En als je het gevoel hebt dat je voor dom wordt gehouden, zoals nu doorklinkt in dit Derosa topic, dan kun je je afwenden van dit merk, maar waar ga je dan voor...en loop je dan niet tegen hetzelfde aan of erger? Is het ook erger of is het een ontwikkeling die positief is, maar waarom dan? Zijn er onder jullie die al weet hebben van dit soort onderzoeksartikelen? Zelf volg ik Rick Vosper
https://www.linkedin.com/in/rickvosper/ omdat hij met zijn publicaties over samenhangende inzichten geeft in de fietsmerkenmarkt waar ik normaal niet makkelijk achter zou komen. Zelf heb ik enige tijd geleden dit topic geopend viewtopic.php?f=22&t=88184
viewtopic.php?f=22&t=88184&p=1463851#p1463851 om input te verwerven voor dit vraagstuk omdat er bij een aantal van jullie merkbaar kennis aanwezig is over dit - voor mij - vraagstuk.