Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets onderhoud

Vennie
Forum-lid

Vennie 13 feb 2021 21:25

Hallo allen,

Onervaren wielrenner hier, laat staan het klussen aan een fiets.

Ik heb een tijd terug een trek madone 5.2 gekocht. Is natuurlijk al een beetje een oudje, en inmiddels moet er dus ook het een en ander aan gebeuren.

Allereerst is de aandrijving aan vervanging toe. Ik ben van plan om het kettingblad, de cassette en de ketting te vervangen. Ik heb gezien dat de derailleur een (Ultegra) RD 6600 is. Momenteel is het een 10speed, 34-50 kettingblad en de cassette is 12-28. Nu heeft wat onderzoek uitgewezen dat 12-28 niet meer te vinden is, dus ben ik van plan om over te stappen naar 12-30. Alleen weet ik nu niet of dat mijn derailleur dit ondersteunt, en of ik dan ook naar oudere cassettes/kettingbladen moet kijken (omdat de derailleur al wat ouder is) of dat alles gewoon zou moeten passen?

Daarnaast zijn de lagers aan vervanging toe, en een aantal kabels ook. Ik weet niet precies welke/hoeveel kabels, dus dat zal de FM me moeten vertellen.

Ik ben van plan om de aandrijving zelf te doen om de kosten wat te drukken. Dan kan de FM alles afstellen de lagers/kabels voor zijn rekening nemen.

Denken jullie dat deze oude fiets dit allemaal waard is, of zijn er ook mensen die me aanraden om gewoon op zoek te gaan naar een andere fiets? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen onderzoek heb gedaan naar de kosten, maar mocht ik op zoek gaan naar een nieuwe fiets, dan zou ik een budget aanhouden van +-2200eu.

Bedankt voor alle tips alvast!

db87
Forum-lid

db87 13 feb 2021 21:50

Voor een korte kooi Ultegra 6600 derailleur is een 28T cassette het maximum.
Een Shimano HG500 12-28 is een prima keuze als vervanging.

Zie ook de Fiets Onderhoud & Reparatiegids :like:

Verder heb je naast een kabeltang een 'starter fiets gereedschapskoffer' al snel terugverdient.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 13 feb 2021 22:06

Als je lichter wilt trappen, koop dan een mtb deore derailleur. Sora GS voor 9v zal ook goed werken. Die zullen 32t of 34t schakelen. Wel uit de 9v periode. Of uiteraard gebruik een Wolftooth Roadlink met jouw huidige Ultegra SS derailleur.
Suggestie Deore: https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p22098/
De Roadlink is wel stuk goedkoper....
Laatst gewijzigd door klimmer op 13 feb 2021 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 13 feb 2021 22:09

Vennie voor 750,- heb je een complete nieuwe ultrega groep, is makkelijk zelf te doen.
Gewoon beginnen, wij helpen je wel hier als je er niet uit kom.

buddo
Forum-lid

buddo 13 feb 2021 22:26

Een nieuwe groep of fiets kan altijd, maar voor de delen die jij noemt hoef je geen vermogen kwijt te zijn bij vervanging. Begin eens bij de cassette en ketting, tandwielen voor kunnen nog wel eens meevallen, die slijten veel minder hard. Kabels vervangen zou ik alleen doen als je klachten hebt.

Vennie
Forum-lid

Vennie 15 feb 2021 10:31

Bedankt voor de reacties allen!

@db87 ik had er nog helemaal niet aan gedacht om bij een andere groep te kijken voor de cassette. Buiten dat deze waarschijnlijk enkele grammen zwaarder is, zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik kan eens proberen wat foto's toe te voegen binnenkort. Ik heb het idee dat mijn cassette er niet eens zo heel slecht aan toe is, vooral mijn kettingblad is erg versleten. Ik heb van horen zeggen dat het beter is om dan alles maar in 1x te vervangen, zodat het op elkaar 'in kan slijten'..
Ik heb de fiets tweedehands gekocht, en heb er zelf zo'n 6k kilometer op gefietst.

@klimmer zo'n roadlink had ik nog nooit van gehoord. Klinkt ook wel interessant, ik zal eens op onderzoek uit gaan. Bedankt!

@mao mijn fiets kostte destijds ongeveer 750eu. Ik voel er dus niet zo heel veel voor om een compleet nieuwe groep te gaan kopen voor 750. Ik denk niet dat ik het aandurf om na verloop van tijd die groep over te plaatsten naar een nieuw frame.

Hieronder een aantal foto's van hoe de onderdelen er aan toe zijn. Fiets is inderdaad aan een poetsbeurt toe.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
online photo gallery free

Hopelijk zijn ze nu wel zichtbaar.
Laatst gewijzigd door Vennie op 15 feb 2021 11:20, 4 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 feb 2021 11:03

Foto's zijn niet te zien.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 feb 2021 11:26

Het grote voorblad moet ook vervangen worden.

Gewoon spullen bestellen, gereedschap kopen en beginnen.
Kabels en afstellen is ook geen rocket science. Wat hulp van hier en wat YouTube filmpjes en het moet lukken.
Campagnolo Ultra Dork

buddo
Forum-lid

buddo 15 feb 2021 13:12

Vennie schreef: 15 feb 2021 10:31 ...@db87 ik had er nog helemaal niet aan gedacht om bij een andere groep te kijken voor de cassette. Buiten dat deze waarschijnlijk enkele grammen zwaarder is, zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
...
@klimmer zo'n roadlink had ik nog nooit van gehoord. Klinkt ook wel interessant, ik zal eens op onderzoek uit gaan.
Een andere groep van Shimano kan, maar je kunt ook cassettes van Miche met Shimano fitting kopen. Let er vooral op dat het aantal kransjes gelijk is en je niet per ongeluk een 11 speed cassette bestelt, of een cassette voor een Campagnolo body.

Een roadlink hoef je alleen naar te kijken als je lichter wil schakelen dan je derailleur nu aankan. Als die 12-28 cassette volstaat dan is die roadlink niet nodig.

hayes

hayes 15 feb 2021 13:37

Misschien not done, maar ik zou de cranck ook even durven aanpakken.
Gewoon goedkope zwarte spuitbus. Zal er al een stuk verzorgder uitzien.

Moet die cassette vervangen worden? De tandjes zien er nog ok uit. Gewoon eens goed poetsen?
Grootse blad vooraan is idd helemaal op. Helaas kost die wel wat.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 15 feb 2021 13:40

Voor zover ik het kan zien is alleen je voorblad 50t versleten, cassette ziet er m.i. nog goed uit. De bekabeling vervangen alleen als er schakel problemen door de bekabeling komt, anders niet, dus alleen smeren en eventueel goed afstellen. Welke lagers zijn aan vervanging toe.?
Dus voorlopig zou ik alleen een nieuw voorblad en een nieuwe ketting erop zetten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

buddo
Forum-lid

buddo 15 feb 2021 16:35

hayes schreef: 15 feb 2021 13:37 Grootse blad vooraan is idd helemaal op. Helaas kost die wel wat.
Dat valt toch wel mee... een origineel zie ik al voor 24 euro. Je kunt overigens ook TA Specialites bladen gebruiken, die zijn er vast ook voor 10 speed Shimano compact.

Plaats reactie