Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

coprins
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:31

coprins 06 feb 2021 16:32

Orlok schreef: 06 feb 2021 16:17
coprins schreef: 06 feb 2021 13:42 Momenteel zijn mijn wielen ook niet nog een keer te bestellen omdat ze nu geen dt240 meer kunnen leveren dus je kan wat dat betreft gelijk hebben. (wel te bestellen met andere naven)
Zijn nog steeds te bestellen: https://nl.aliexpress.com/item/32799419 ... 38d4UQ7Dsd
Volgens mij is dit nog met de oude 240 naven. De nieuwe waren destijds 40 eur duurder. (ik moest er iig voor bijbetalen :-). )
Philippos schreef: 06 feb 2021 16:06

Vraag ook eens bij mij. Ik reageer altijd snel ;)

Ik hoor dit wel vaker trouwens. Dat snap ik niet. Ook al heb je het druk kun je altijd tenminste een bericht sturen dat je geen tijd hebt...
Ik begrijp het ook niet hoor hoeveel moeite kan het zijn.
mijn voorkeur was in principe ook gewoon in nederland kopen maar als je geen reactie krijgt en van de chinese leverancier wel dan is de keuze makkelijk.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik ook geen enkel probleem heb met chinese spullen kopen. Ik werk zelf ook voor een grote amerikaanse multinational en wij hebben zelf ook fabrieken in China. kan nou niet zeggen dat mijn Nederlndse collega's het altijd beter doen dan mijn Chinese.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 07 feb 2021 20:59

Philippos schreef: 06 feb 2021 16:06
coprins schreef: 06 feb 2021 13:42
poeperman schreef: 06 feb 2021 09:56 maar DT naven (en de bijhorende prijs, die ongeveer even hoog ligt als hier) zou ik niet doen.

Heb ook 2 Nl "wielenbouwers" gevraagd maar van beide geen antwoord gekregen dan ben ik heel snel klaar.
Als ik deze wielen als complete sets in NL had moeten kopen met deze specs dan kwam ik zeker boven de 1000 EUR uit.

Als ik trouwens het serienummer check op de DT swiss website klopt het wel helemaal.
Uiteraard kunnen ze ook het serienummer kopieren en dat 1000 keer namaken
Vraag ook eens bij mij. Ik reageer altijd snel ;)
Ik ook!

hayes

hayes 14 feb 2021 17:12

Ik ben voor de nieuwe fiets toch weer eens aan het loeren naar Chinese carbon wieltjes.

Ik kwam dit setje Elite setje tegen. Ik dacht aan 45mm hoge hoepels.

https://nl.aliexpress.com/item/32961960 ... hweb201603_

Iemand ervaring met deze hub? RD14 Ratchet Systeem 36T(Center lock)?
Ik las dat het patent op het ratchet systeem enkele jaren geleden verliep. Maar is een Chinese kopie ervan betrouwbaar?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2985
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 feb 2021 18:26

Ik lees her en der verhalen die goed gaan maar ook verhalen waarbij de chinese ratchet's te "zacht" zouden zijn en daardoor snel vergaan.

Je kunt het proberen met die naven. Begeven de ratchet's het relatief snel, kun je altijd proberen om originele DT ratchet er in te zetten.

Hoe zit het met de beschikbaarheid van vervangende bodies? En wat voor lagers zitten erin? Ik heb dat zo niet kunnen vinden.

Hoe dan ook, zijn dat white label naven die iemand anders voor ze maakt. Achterhaal jij even wie die producent is? ;)

Het zijn overigens best lichte naven. De vraag is waar komt die gewichtsbesparing vandaan? Bij een bekende merk is dat bekend maar hier?

hayes

hayes 14 feb 2021 19:50

Veel goeie vragen. Die ik mezelf nog niet gesteld had.
Ik zoek even wat meer info.

basvv
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 aug 2014 10:55

basvv 14 feb 2021 20:05

Ik heb zelf een setje Elite SLR 50mm velgen met de oude naaf voor centerlock schijven. Deze heeft 4 palletjes in de freehub ipv de ratchet. Degelijke wielset, maar voor mij een stapje te hoog dus waarschijnlijk gaan ze er binnenkort uit en worden ze vervangen voor 40mm diep.

Overigens lijken de naven in mijn wielset gewoon rebranded novatec naven te zijn. Geen idee of Novatec tegenwoordig ook ratchet bodies maakt, maar als dat het geval is dan zou het me niets verbazen als ook dat gewoon Novatecs zijn.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 15 feb 2021 00:30

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de light bicycle AR55 of AR45 Pro? Relatief nieuwe versie van LB en kan nog weinig vinden op internet.

Zie op weightweenies wel wat maar meer over de AR56

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2021 09:09

Geen ervaringen. Ziet er prima uit, met 1 grote maar!
Ze zijn niet asymetrisch. Ik snap niet goed dat het nog steeds niet de standaard is bij een nieuwe velg, veel meer merken waar ik het niet zien.

Als er nou iets helpt een wiel beter te maken is het wel een gelijke spaakspanning aan beide kanten. Spaakspanning kan veel lager.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 15 feb 2021 13:59

Het blijft natuurlijk een beetje gokken, maar is een asymmetrische velg wellicht ongunstig voor de aerodynamica? Als dit al een rol speelt, zal het voor een achterwiel natuurlijk minimaal zijn.

Het aanbieden van een asymmetrische velg betekend natuurlijk wel een extra mal voor de productie, wellicht een andere layup. Het zijn gewoon 2 verschillende velgen. Of je 1000 van dezelfde of 500 van 2 verschillende velgen moet produceren, dat gaat wat doen met de kosten.

En als je dan bedenkt dat je het probleem van de ongelijke spaakspanning in het achterwiel net zo makkelijk oplost door het handig kiezen van spaken (dikker aan DS), dan snap ik dat men niet kiest om de asymmetrische velgen te produceren.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 15 feb 2021 16:15

Ik ben er zelf niet geheel bekend mee maar wat zijn de voor/nadelen van een asymmetrische velg?

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 15 feb 2021 17:01

Als je kijkt naar een achterwiel, dan zie je dat de spaken aan de ene kant onder een andere hoek staan dan de spaken aan de andere kant. Simpelweg omdat er aan 1 zijde van het wiel een cassette op de naaf moet passen. Gevolg daarvan is dat de spaakspanning aan de ene kant van het wiel, meer invloed heeft op de positie van de naaf. Het resultaat is dat aan 1 zijde de spanning een stuk hoger is dan aan de andere kant. Gevaar is dan dat ofwel de spaakspanning aan de DS kant (kan van de cassette) te hoog wordt, ofwel de spaakspanning aan de NDS te laag.

Op een asymmetrische velg zitten de spaakgaten niet in het midden. Daardoor zal de hoek van de spaken aan beide zijden gelijker zijn en de spaakspanning ook. Plaatje van het internet van een dwarsdoorsnede:
Afbeelding

Nadelen zie ik eigenlijk niet, buiten (potentiëel) de prijs. Wellicht een negatief effect op de aerodynamiek, maar dat zal (zeker voor ons stervelingen) verwaarloosbaar zijn.

Deze techniek zag je veel bij de aluminium lagere velgen. Ik ben nog geen carbon velgen tegen gekomen met hetzelfde (wil niet zeggen dat ze er niet zijn).

Overigens heb ik hele goede ervaringen met LB. Niet met de velgen die je hier aanhaalt, maar zoals je al schrijft zijn die vrij nieuw. Het zal dus lastig zijn om al ervaringen te vinden.

Ik heb een setje 46mm hoog, 28mm breed voor schijfremmen gekocht en zelf gespaakt. Die hebben er inmiddels 12000km op zitten en zijn nog steeds perfect. Zelfs niet hoeven na richten. Tevens heb ik een setje van 88/65mm hoog (velgremmen) in mijn tijdritfiets zitten. Die set is door LB gespaakt (voor de aanbieding die ik kreeg, kon ik niet zelf mijn onderdelen verzamelen). Wel heb ik deze set volledig nagelopen met een spaakspanningmeter en op de wielenrichter. Niets hoeven bijstellen, was volledig perfect. Hoe die set zich op termijn gaat houden, zal nog moeten blijken. Die set maakt simpelweg veel minder km's.

Groot voordeel vind ik, dat je volledig kunt specificeren welke naven, spaken en nippels je wilt.

Mocht ik ooit nog nieuwe wielen nodig hebben, zou ik ze direct daar weer bestellen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2985
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 feb 2021 17:48

Mijn ervaring is dat een asymmetrische velg "maar" 5% winst levert in spaakspanning voor de NDS. Nog steeds winst en als je die kan pakken waarom niet, maar velgen zijn soms wel duurder en zwaarder. Als een wiel goed gespaakt is, heb je geen last van een velg die symmetrisch is. Wil je een achterwiel met 100% gelijke spanning links en rechts moet je een AI offset Cannondale kopen.

Een andere manier om de stijfheid van het achterwiel beter te krijgen is voor een naaf te gaan die een goede geometrie heeft. Om een voorbeeld te noemen, een goedkope Novatec D792SB-CL heeft een betere geometrie dan een DT350 (achternaaf).

Er zijn ook carbon fabrikanten die asymmetrische velgen maken. Alleen de bekende grote (Chinese) jongens heb ik er nog op betrapt. Voor weg velgen dan, want voor MTB hebben ze wel asymmetrische velgen (ook LB).

Zoals eerder vermeld is het te duur om dubbele malen aan te houden voor een asymmetrische en een symmetrische versie van eenzelfde velg. Dan kun je je geld beter investeren in malen om een grotere assortiment te hebben in breedtes en dieptes.

Plaats reactie