Fiets onderhoud
Oke bedankt allemaal!
Ik ga mijn grootste kettingblad, en mijn ketting vervangen en de rest eens grondig schoonmaken.
Ik zie er hier eentje staan voor 89eu. Alleen ga ik ervan uit dat dit niet past, aangezien er bij staat dat het voor een FC-6700 is, en ( FC-7900 Dura Ace dubbel Crank en FC-5700 105 Dubbel crank).
Mijn crank is een FC-6601/6604/6650, dus ik neem aan dat dit alleen deze passen? Dat wordt nog even goed zoeken dus.
Daarnaast is het raadzaam om de cassette achter even in te vetten als ik hem er na het poetsen terug inzet lijkt me he?
Edit: ik heb nu een 5 armige, ik kan me ook voorstellen dat alle 5 armigen met dezelfde bout/cirkel diameter passen. Ik zie die diameter alleen nergens staan.. 130mm lijkt de meest voorkomende te zijn. Dus zou deze moeten passen? https://www.internet-bikes.com/132115-m ... -mm-zwart/
Ik ga mijn grootste kettingblad, en mijn ketting vervangen en de rest eens grondig schoonmaken.
Ik zie er hier eentje staan voor 89eu. Alleen ga ik ervan uit dat dit niet past, aangezien er bij staat dat het voor een FC-6700 is, en ( FC-7900 Dura Ace dubbel Crank en FC-5700 105 Dubbel crank).
Mijn crank is een FC-6601/6604/6650, dus ik neem aan dat dit alleen deze passen? Dat wordt nog even goed zoeken dus.
Daarnaast is het raadzaam om de cassette achter even in te vetten als ik hem er na het poetsen terug inzet lijkt me he?
Edit: ik heb nu een 5 armige, ik kan me ook voorstellen dat alle 5 armigen met dezelfde bout/cirkel diameter passen. Ik zie die diameter alleen nergens staan.. 130mm lijkt de meest voorkomende te zijn. Dus zou deze moeten passen? https://www.internet-bikes.com/132115-m ... -mm-zwart/
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dank! Hoe weet je dit haha? Of is dit jarenlange ervaring?amclassic-fan schreef: ↑15 feb 2021 17:21 Je hebt een 110 mm bcd en ik zou ook maar direct een cassette kopen. Cassette niet invetten oid bij monteren, gewoon er opschuiven en aandraaien.
Vwb de cassette, zie je aan de foto dat ik hem beter kan vervangen?
Ik ben er dus al achter gekomen dat een 12-30 niet past met mijn deraillieur (met dank aan de forumleden hier), en de 12-28 is volgens mij niet meer breed verkrijgbaar. Mocht ik deze niet meer kunnen vinden, dan ga ik dus werken met een roadlink als ik het goed begrijp?
Een 12-25 is ook een optie, die zal wel passen zeker? Alleen ben ik bang dat ik dan niet meer boven kom in limburg, laat staan in echte bergen.
Ben je 100% zeker over die bcd? Toevallig heb ik een nieuw blad in bestelling en mijn fsa crank met 130bcd ziet er qua tandwielbevestiging identiek uit aan wat ts hier laat zien op de foto’s.amclassic-fan schreef: ↑15 feb 2021 17:21 Je hebt een 110 mm bcd en ik zou ook maar direct een cassette kopen. Cassette niet invetten oid bij monteren, gewoon er opschuiven en aandraaien.
Alleen staat bij mij de bcd gewoon op het kleine en het grote blad om misverstanden te voorkomen.
Overigens kwam ik toen uit bij Derks voor een enigszins betaalbaar (30 euro incl verzenden) tandwiel. Het loont dus om even een half uurtje te zoeken.
Ketting vervangen: ook de cassette vervangen, versleten of niet. Je kunt dat hier op 100 plaatsen lezen.
12-28t 10v kun je toch door een ander model vervangen?
een crankblad van 34t vereist nu eenmaal boutcirkel van 110mm.
12-28t 10v kun je toch door een ander model vervangen?
een crankblad van 34t vereist nu eenmaal boutcirkel van 110mm.
Vennie , ik begrijp dat je 750 een behoorlijke investering vindt.
Maar maak eerst een lijstje wat er vervanging moet/wilt worden.
Zo te zien heeft het behoorlijk wat km afgelegd,
Cassette , Ketting ,Voorblad ( doe ze meteen allebei) kabels (zou ik zeker doen) remblokken,
Lagers crank enz enz, voor je het weet zit aan de 400 euro.
Voor iets meer weet je zeker dat je komende 20k zorgeloos rijdt.
Niets zo lekker als alles geruisloos en vlotjes schakelt.
Maar maak eerst een lijstje wat er vervanging moet/wilt worden.
Zo te zien heeft het behoorlijk wat km afgelegd,
Cassette , Ketting ,Voorblad ( doe ze meteen allebei) kabels (zou ik zeker doen) remblokken,
Lagers crank enz enz, voor je het weet zit aan de 400 euro.
Voor iets meer weet je zeker dat je komende 20k zorgeloos rijdt.
Niets zo lekker als alles geruisloos en vlotjes schakelt.
Is het niet gewoon deze? https://www.12gobiking.nl/shimano-105-5 ... gKMafD_BwE
Niet alle 5-armige passen, maar TA heeft er vast ook die passen op deze crank.
Daar zou ik me nu nog niet druk om maken. Je kunt toch altijd nog switchen naar een Miche cassette met Shimano passing? Werkt prima.Vennie schreef: ↑15 feb 2021 17:35 Ik ben er dus al achter gekomen dat een 12-30 niet past met mijn deraillieur (met dank aan de forumleden hier), en de 12-28 is volgens mij niet meer breed verkrijgbaar. Mocht ik deze niet meer kunnen vinden, dan ga ik dus werken met een roadlink als ik het goed begrijp?
Dat is je línkercrank. Kijk even op de réchter, daar staat (hoogstwaarschijnlijk) FC-6650 op. Dat is een compact crank, dus BCD 110. De laatste „standaard“ vijfarm van Shimano (Ultegra).
Vorsprung durch Pedantik
Nee fout lijkt er in de verste verte niet op, je hebt een bcd van 110 mm nodig. Deze moet je hebben: https://www.12gobiking.nl/shimano-105-5 ... gKMafD_BwEVennie schreef: ↑15 feb 2021 17:05 Edit: ik heb nu een 5 armige, ik kan me ook voorstellen dat alle 5 armigen met dezelfde bout/cirkel diameter passen. Ik zie die diameter alleen nergens staan.. 130mm lijkt de meest voorkomende te zijn. Dus zou deze moeten passen? https://www.internet-bikes.com/132115-m ... -mm-zwart/
En laat je niet gek maken want de cassette kan m.i. nog vele kilometers meegaan.
Wil je toch een andere cassette monteren dan bijvoorbeeld door deze cassette Shimano HG500 12-28.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
De kans dat een cassette nog goed is met een ketting die zonder doorslaan over dat grote blad heeft gelopen is minimaal. Een 10 speed cassette is ook het grote geld niet. Je kunt ook naar de cassettes van Sunrace kijken. Die zijn prijs/kwaliteit heel goed.
Kijk ook even kritisch naar je derailleurwieltjes als er zaken zover versleten zijn,van zijn die ook vaak aan de beurt.
Kijk ook even kritisch naar je derailleurwieltjes als er zaken zover versleten zijn,van zijn die ook vaak aan de beurt.
Campagnolo Ultra Dork
Zie dat zelfs Decathlon cassettes heeft, een 11-28 kost 23 euro.
Snap het advies niet zo goed waarom je bij wat versleten "slijtagedelen" een nieuwe groep moet gaan kopen. Ook daar slijten de slijtagedelen weer...
Een beetje basis onderhoud is wel nodig, maar hoeft echt niet de kop te kosten als je goed zoekt wat je nodig hebt. Hou er overigens wel rekening mee dat je voor de cassette wat speciaal (niet duur) gereedschap nodig hebt. En de ketting die je koopt kun je het makkelijkst met een missing link (KMC) in elkaar zetten, de daarvoor benodigde tangetjes koop je 1 keer (hoeven ook niet heel duur te zijn) en heb je de rest van je leven plezier van.
Snap het advies niet zo goed waarom je bij wat versleten "slijtagedelen" een nieuwe groep moet gaan kopen. Ook daar slijten de slijtagedelen weer...
Een beetje basis onderhoud is wel nodig, maar hoeft echt niet de kop te kosten als je goed zoekt wat je nodig hebt. Hou er overigens wel rekening mee dat je voor de cassette wat speciaal (niet duur) gereedschap nodig hebt. En de ketting die je koopt kun je het makkelijkst met een missing link (KMC) in elkaar zetten, de daarvoor benodigde tangetjes koop je 1 keer (hoeven ook niet heel duur te zijn) en heb je de rest van je leven plezier van.