Feathershock Koga
Misschien niet echt racefietsgerelateerd maar heeft iemand ooit al een Koga Feathershock gedemonteerd of heeft iemand een schema of tekening hiervan, er zit verticale (rem dichtgeknepen en voor-achterwaarts bewegen) en horizontale (wiel tussen benen knijpen en speling voelbaar bij links rechts bewegen van stuur) speling op hoe kan ik die verwijderd worden?
Sorry, maar dat wil Koga voorbehouden aan de dealers. Meteen de reden om met een boog om die techniek heen te lopen. Reparatie is nogal kostbaar ook nog.
@ Klimmer,Heb je zelf ervaring hiermee?ik heb zo 'n Koga Roadrunner en zit nu eenmaal met deze vork, dus daarom zal ik een oplossing moeten vinden, demonteren dan maar en dan zien we wel . Eventueel vaste vork in de plaats steken of andere geveerde voorvork, RST of iets dergelijks.
Komt goed!
Een vaste vork in de plaats vraagt toch om de cms van de feathershock op te vullen. Welllicht ook ander balhoofdlager nodig. Ervaring van langer geleden, niet meer zo helder op het netvlies.
Een vaste vork in de plaats vraagt toch om de cms van de feathershock op te vullen. Welllicht ook ander balhoofdlager nodig. Ervaring van langer geleden, niet meer zo helder op het netvlies.
Zo een feathershock kan je niet bijstellen dus de vork moet vervangen. Ik zou eens naar een officiële Koga dealer gaan en daar eens laten navragen of die vork onder garantie kan worden vervangen. Koga is daar zover ik weet redelijk soepel in en de kans is groot dat je gewoon gratis een nieuwe vork krijgt.
Dat is moeilijker maar dit staat op de site van koga:
"Heb ik garantie op een tweedehands fiets?
Er kan garantie van toepassing zijn, mits je beschikt over de originele aankoopnota van de fiets."
Dus als je de originele aankoopfactuur van de eerste eigenaar hebt dan zou je toch eerst eens kunnen proberen om een gratis vork te krijgen.
"Heb ik garantie op een tweedehands fiets?
Er kan garantie van toepassing zijn, mits je beschikt over de originele aankoopnota van de fiets."
Dus als je de originele aankoopfactuur van de eerste eigenaar hebt dan zou je toch eerst eens kunnen proberen om een gratis vork te krijgen.
Het lijkt me bepaald geen rocket science om die Feathershock eens uit elkaar te slopen en te kijken wat er aan de knikker is.
Veel meer dan een rubber- of elastomeerblokkie zal het niet zijn.
Eigenlijk jeuken m'n handen om dat eens te doen...
PS , de documentaatsie geeft overigens aan dat minimale speling bij dit systeem hoort.
Veel meer dan een rubber- of elastomeerblokkie zal het niet zijn.
Eigenlijk jeuken m'n handen om dat eens te doen...
PS , de documentaatsie geeft overigens aan dat minimale speling bij dit systeem hoort.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Volgens fietsenmaker Google is dit systeem vergelijkbaar met de Headshock van Cannondale.
Als dat het geval is dan heeft de fiets aparte balhoofdlagers dit in dit geval wel eens het probleem zouden kunnen zijn.
Als dat het geval is dan heeft de fiets aparte balhoofdlagers dit in dit geval wel eens het probleem zouden kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 22 feb 2021 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.
@ Keezx, ik heb hem inmiddels gedemonteerd en moet zeggen dat ik verrast ben door de inferieure kwaliteit (veel blabla op de site over de Feathershock) van deze Koga vork, werkt zo een beetje zoals een goedkope geveerde zadelpen. Op de onderkant staat duidelijk vermeld dat je dit niet zelf mag losmaken aan de onderzijde en in de balhoofdbuis zit een ster zodat je er vanaf de bovenkant sowieso niet bij kan komen . Terug zo monteren en indien dit onhoudbaar word een goedkope verende voorvork met dezelfde as tot kroon afstand.
De speling kan je niet bijstellen. Die vorken hebben een schroefveer en die kan je eventueel vervangen door een hardere of zachtere. Er zijn dus veren in 3 verschillende hardheden verkrijgbaar.
Een hardere veer bvb verandert echter niets aan de speling, er zit gewoon slijtage op de over elkaar schuivende onderdelen.
Nogmaals, de makkelijkste oplossing is naar een Koga dealer gaan en proberen onder garantie een nieuwe vork te krijgen.
Een hardere veer bvb verandert echter niets aan de speling, er zit gewoon slijtage op de over elkaar schuivende onderdelen.
Nogmaals, de makkelijkste oplossing is naar een Koga dealer gaan en proberen onder garantie een nieuwe vork te krijgen.
@Raymond62 ik ben niet in het bezit van de originele aankoopfactuur , de fiets is gekocht via 2ehands dus de verkoper kan ik niet meer bereiken, De constructie is "Kut" indien je op die plaats geen bronzen of ceramische glijbussen gebruikt dan kan je er vanop aan dat dit binnen de kortste keren speling zal gaan vertonen .Indien je er dan ook nog voor zorgt dat die onderdelen niet te bereiken zijn, en zelfs geen constructietekening wil geven ,dan ben je voor de kassa aan 't zorgen en dan doet dat afbreuk aan het motto van de zogezegd onderhoudsarme fiets.