Wielen budget 400 euro
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17
Dat zegt niet per se iets, misschien hadden ze er ook heel weinig ingekocht.
Wat betreft de keuze voor wielen: mijns inziens heb je met een handgespaakte wielset met DT 350 naven, een paar goede alu velgen, en ronde spaken, een goede wielset voor een mooie prijs. Die is dan duurzaam, heeft een prima gewicht, en mits goed gebouwd heb je er geen omkijken naar. Daar kan geen fabrieksetje aan tippen en daarom heb ik drie van dit soort wielsets.
Wat betreft de keuze voor wielen: mijns inziens heb je met een handgespaakte wielset met DT 350 naven, een paar goede alu velgen, en ronde spaken, een goede wielset voor een mooie prijs. Die is dan duurzaam, heeft een prima gewicht, en mits goed gebouwd heb je er geen omkijken naar. Daar kan geen fabrieksetje aan tippen en daarom heb ik drie van dit soort wielsets.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
+1
Fabriekssets hoeven niet slecht te zijn hoor. DT Swiss of merken als Rose worden ook vaak machinaal gespaakt, maar zijn in essentie wel dezelfde materialen als een wielbouwer ook zou gebruiken. Merken als FFWD, Zipp, Enve zijn fabrieksmerken maar worden juist vaak wel weer met de hand gespaakt.
Van al deze sets geldt eigenlijk dat je ze makkelijk na kunt laten spannen en/of een onderdeel vervangen. Dat is in mijn ogen het voornaamste voordeel t.o.v. systeemwielen. Maatwielen bieden dan nog het voordeel dat je ook je eigen naaf, aantal/type spaken en eventueel spaakpatroon kunt kiezen wat is afgestemd op jouw gewicht/gebruik.
Al mijn 4 sets zijn ook handgespaakt en sindsdien nooit geen problemen meer gehad.
Fabriekssets hoeven niet slecht te zijn hoor. DT Swiss of merken als Rose worden ook vaak machinaal gespaakt, maar zijn in essentie wel dezelfde materialen als een wielbouwer ook zou gebruiken. Merken als FFWD, Zipp, Enve zijn fabrieksmerken maar worden juist vaak wel weer met de hand gespaakt.
Van al deze sets geldt eigenlijk dat je ze makkelijk na kunt laten spannen en/of een onderdeel vervangen. Dat is in mijn ogen het voornaamste voordeel t.o.v. systeemwielen. Maatwielen bieden dan nog het voordeel dat je ook je eigen naaf, aantal/type spaken en eventueel spaakpatroon kunt kiezen wat is afgestemd op jouw gewicht/gebruik.
Al mijn 4 sets zijn ook handgespaakt en sindsdien nooit geen problemen meer gehad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17
Goede keuze, ik heb zelf ook een set met deze naven (alles is bij mij DT350) en velgen en ben er erg tevreden mee.
correctie, ik heb de 411 velgen, zijn iets lager en dus lichter.
correctie, ik heb de 411 velgen, zijn iets lager en dus lichter.
+1
Heb ook een setje DT 350 met 411 velgen en bevalt me erg goed. Nodige criteriums mee gereden en afgelopen winter probleemloos doorstaan.
Heb ook nog Fulrum 3 (op de woon-werk fiets) en Reynolds 46 (dt240 naven) en Campa neutrons
Al vind ik de neutrons het mooist ogen (ja hou van retro) twijfel ik al de hele winter om de DT set niet juist voor de zomer fiets te gaan gebruiken. Ook voor op vakantie mbt eventuele spaakbreuk wat elke FM kan fixen. Al lijkt enn vakantie en bergen combi nog heel twijfelachtig voor dit jaar.
Heb ook een setje DT 350 met 411 velgen en bevalt me erg goed. Nodige criteriums mee gereden en afgelopen winter probleemloos doorstaan.
Heb ook nog Fulrum 3 (op de woon-werk fiets) en Reynolds 46 (dt240 naven) en Campa neutrons
Al vind ik de neutrons het mooist ogen (ja hou van retro) twijfel ik al de hele winter om de DT set niet juist voor de zomer fiets te gaan gebruiken. Ook voor op vakantie mbt eventuele spaakbreuk wat elke FM kan fixen. Al lijkt enn vakantie en bergen combi nog heel twijfelachtig voor dit jaar.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Daar ga je beslist geen spijt van krijgen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
- Forum-lid
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52
Even gebruik maken van dit topic omdat ik een vergelijkbare vraag heb: Op zoek naar allround wielsetje ter vervanging van mijn versleten Mavic Ksyrium en Ch,inese hoge carbon wielsets. Ik heb geen zin meer om wielen te wisselen als ik in de bergen ga fietsen.
Mijn oog is nu gevallen op:
- Zonda's á 375e (of Fulcrum racing 3, maar waarom zijn die 75e duurder, toch nagenoeg dezelfde wielen?)
- Een Rose wielset a 350e bestaande uit:
• velgen: DT Swiss RR-511, schwarz, 32-gaats, Presta-ventiel
• voornaaf: DT Swiss 350, zwart, 32-gaats
• achternaaf: DT Swiss 350, zwart, 32-gaats
• spaken: DT Swiss Competition (2.0/1.8/2.0 mm), zwart
Ik vind de Zonda's er beter uitzien, maar waar zou ik met <3000km per jaar (op die fiets) de komende jaren het meeste plezier van hebben? Gebruik 80% vlak, 20%heuvels/bergen. Vooral droge omstandigheden.
Alvast bedankt voor jullie input!
Mijn oog is nu gevallen op:
- Zonda's á 375e (of Fulcrum racing 3, maar waarom zijn die 75e duurder, toch nagenoeg dezelfde wielen?)
- Een Rose wielset a 350e bestaande uit:
• velgen: DT Swiss RR-511, schwarz, 32-gaats, Presta-ventiel
• voornaaf: DT Swiss 350, zwart, 32-gaats
• achternaaf: DT Swiss 350, zwart, 32-gaats
• spaken: DT Swiss Competition (2.0/1.8/2.0 mm), zwart
Ik vind de Zonda's er beter uitzien, maar waar zou ik met <3000km per jaar (op die fiets) de komende jaren het meeste plezier van hebben? Gebruik 80% vlak, 20%heuvels/bergen. Vooral droge omstandigheden.
Alvast bedankt voor jullie input!
Wij weten jouw postuur niet, maar zou het kunnen zijn dat de rose wielen met zoveel spaken, overkill zijn?
Onderhoudstechnisch gezien (naven en spaken), zijn de Rose wielen wel handiger. Onderdelen zijn makkelijker verkrijgbaar.
Kijk je puur naar uiterlijk, tja, dan winnen de Zonda's
Onderhoudstechnisch gezien (naven en spaken), zijn de Rose wielen wel handiger. Onderdelen zijn makkelijker verkrijgbaar.
Kijk je puur naar uiterlijk, tja, dan winnen de Zonda's
-
- Forum-lid
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52
Ik ben 1.89 met 74kg.
De keuze is uiteindelijk gevallen op handgespaakte wielen.
Forumlid Philippos heeft onderstaande wielen voor mij gemaakt en deze heb ik afgelopen weekend opgehaald.
Vanavond de eerste echte proefrit maken, ben benieuwd!
DT Swiss RR511 wielen
DT Swiss 350 naven
CN Mac Aero spaken (24/28)
Messing nippels
Forumlid Philippos heeft onderstaande wielen voor mij gemaakt en deze heb ik afgelopen weekend opgehaald.
Vanavond de eerste echte proefrit maken, ben benieuwd!
DT Swiss RR511 wielen
DT Swiss 350 naven
CN Mac Aero spaken (24/28)
Messing nippels
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31
En ook ik kaap dit topic even.
Momenteel rijd ik op Giant PR2`s rimbrake uit 2018, deze zijn volgens mij rond de 2 kilo samen, zelf ben ik 64 kilo.
Ik zit te denken over de aanschaf van een paar Campagnolo Zondas. Nu vraag ik me af of de prijs van 405 euro (woon in zwitserland, omgerekend naar euro`s) kan rechtvaardigen ten opzichte van het voordeel dat het me oplevert (ongeveer 400 gram).
Ik rijd veel in de bergen, daarom keuze voor aluminium. Aanbevelingen? Anders kachel ik rustig verder op mn PR2 tjes...
Momenteel rijd ik op Giant PR2`s rimbrake uit 2018, deze zijn volgens mij rond de 2 kilo samen, zelf ben ik 64 kilo.
Ik zit te denken over de aanschaf van een paar Campagnolo Zondas. Nu vraag ik me af of de prijs van 405 euro (woon in zwitserland, omgerekend naar euro`s) kan rechtvaardigen ten opzichte van het voordeel dat het me oplevert (ongeveer 400 gram).
Ik rijd veel in de bergen, daarom keuze voor aluminium. Aanbevelingen? Anders kachel ik rustig verder op mn PR2 tjes...
Giant TCR Advanced 1