Het grote schijfremmentopic
Gisteren voor het eerst mijn remmen ontlucht. Ik heb de stappen in de Parktool youtube video zorgvuldig uitgevoerd: https://www.youtube.com/watch?v=mAEeAKmCLFU
Het betreft de achterrem. Ik heb de fiets zo in de standaard gehangen dat de achterrem op het laagste punt hangt. De stappen in 4 ook gedaan (dus stuur los). Ook stap 6, eerst kwam er veel lucht uit en later niet meer. achterrem weer dicht en paar keer pompen. Die stappen een paar keer herhalen zoals het filmpje. Als ik de shifter weer dichtdraai zit die ook bom vol met olie, maar toch heb ik het idee dat het nog wat sponzig remt, hij grijpt ook pas vrij laat aan, vergeleken met de fiets van mijn vrouw of mijn voorrem.
Als er toch nog wat lucht in zit, hoe krijg ik die er dan uit? Er komt iig geen bubbels meer bovenuit en ook niet bij de caliper.
Het betreft de achterrem. Ik heb de fiets zo in de standaard gehangen dat de achterrem op het laagste punt hangt. De stappen in 4 ook gedaan (dus stuur los). Ook stap 6, eerst kwam er veel lucht uit en later niet meer. achterrem weer dicht en paar keer pompen. Die stappen een paar keer herhalen zoals het filmpje. Als ik de shifter weer dichtdraai zit die ook bom vol met olie, maar toch heb ik het idee dat het nog wat sponzig remt, hij grijpt ook pas vrij laat aan, vergeleken met de fiets van mijn vrouw of mijn voorrem.
Als er toch nog wat lucht in zit, hoe krijg ik die er dan uit? Er komt iig geen bubbels meer bovenuit en ook niet bij de caliper.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het late aangrijpen kan je zelf wel iets aan doen, wiel eruit en remmen inknijpen
Beetje voorzichtig, doe er bv iets tussen van 1 tot 1.2mm
Op die manier komen de blokken dichterbij. Als het te ver is weer iets terugduwen
Let op dat de zuigers er niet uitvallen, dat zal niet snel gebeuren met de blokken erin, tenzij ze meer dan 50% versleten zijn.
Voor het sponzig aanvoelen, Je kan met de spuit op de klauw aan te sluiten beetje vacuüm trekken. Remgreep inknijpen. Soms komen er nog wat belletjes uit. Kijk even een sram ontluchting filmpje, mocht je niet helemaal begrijpen wat ik bedoel.
Beetje voorzichtig, doe er bv iets tussen van 1 tot 1.2mm
Op die manier komen de blokken dichterbij. Als het te ver is weer iets terugduwen
Let op dat de zuigers er niet uitvallen, dat zal niet snel gebeuren met de blokken erin, tenzij ze meer dan 50% versleten zijn.
Voor het sponzig aanvoelen, Je kan met de spuit op de klauw aan te sluiten beetje vacuüm trekken. Remgreep inknijpen. Soms komen er nog wat belletjes uit. Kijk even een sram ontluchting filmpje, mocht je niet helemaal begrijpen wat ik bedoel.
Bedankt! Ik heb vanavond nog eens de stappen gedaan. Bij de shifter olie er in en dan beneden bij de caliper opvangen en rustig in de rem knijpen. Kwamen toch nog steeds kleine belletjes (echt heel klein) uit. Misschien kwam dat ook door de pomp beweging van de shifter?wasbeer2006 schreef: ↑22 feb 2021 21:13 Het late aangrijpen kan je zelf wel iets aan doen, wiel eruit en remmen inknijpen
Beetje voorzichtig, doe er bv iets tussen van 1 tot 1.2mm
Op die manier komen de blokken dichterbij. Als het te ver is weer iets terugduwen
Let op dat de zuigers er niet uitvallen, dat zal niet snel gebeuren met de blokken erin, tenzij ze meer dan 50% versleten zijn.
Voor het sponzig aanvoelen, Je kan met de spuit op de klauw aan te sluiten beetje vacuüm trekken. Remgreep inknijpen. Soms komen er nog wat belletjes uit. Kijk even een sram ontluchting filmpje, mocht je niet helemaal begrijpen wat ik bedoel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat licht eraan, ik ken het shimano systeem niet goed genoeg.
In principe zou het niet moeten kunnen, maar als er te weinig olie in het reservoir zit, dan pomp je lucht in het systeem
Hope heeft eenzelfde ontluchtings systeem en die spuit ik meestal vanuit de klauw door naar het reservoir op de remgreep, dat is niet de procedure, maar werkt vaak wel het beste.
Ik vind het gesloten sram ontluchtingssysteem prettiger, daar kan je wat meer mee bij problemen. Ik weet niet of er bij shimano ook een spuit op de remgreep kan ipv het (opzet)reservoir.
Soms is het gewoon een beetje vaag en is het hele proces opnieuw doen soms veel sneller. Net als met een kraakje zoeken
In principe zou het niet moeten kunnen, maar als er te weinig olie in het reservoir zit, dan pomp je lucht in het systeem
Hope heeft eenzelfde ontluchtings systeem en die spuit ik meestal vanuit de klauw door naar het reservoir op de remgreep, dat is niet de procedure, maar werkt vaak wel het beste.
Ik vind het gesloten sram ontluchtingssysteem prettiger, daar kan je wat meer mee bij problemen. Ik weet niet of er bij shimano ook een spuit op de remgreep kan ipv het (opzet)reservoir.
Soms is het gewoon een beetje vaag en is het hele proces opnieuw doen soms veel sneller. Net als met een kraakje zoeken
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20 feb 2021 23:56
Beste allemaal,
Een pagina had ik al een vraag gesteld betreft m’n voor rem/schijf.
Dus nu sleutel gekocht, binnen kort afhalen goed schoon maken en nieuwe blokken.
Maar het viel me op, dat de schijf verkleurt is, loopt zo’n mooie blauwe oranje verkleuring streep rond om. Kan dit kwaad, of de schijf dan vervangen worden?
Met vriendelijke groet,
Nick
Een pagina had ik al een vraag gesteld betreft m’n voor rem/schijf.
Dus nu sleutel gekocht, binnen kort afhalen goed schoon maken en nieuwe blokken.
Maar het viel me op, dat de schijf verkleurt is, loopt zo’n mooie blauwe oranje verkleuring streep rond om. Kan dit kwaad, of de schijf dan vervangen worden?
Met vriendelijke groet,
Nick
Bij shimano moet juist de spuit bij de remklauw en niet bij de remgreep.wasbeer2006 schreef: ↑23 feb 2021 09:23 Dat licht eraan, ik ken het shimano systeem niet goed genoeg.
In principe zou het niet moeten kunnen, maar als er te weinig olie in het reservoir zit, dan pomp je lucht in het systeem
Hope heeft eenzelfde ontluchtings systeem en die spuit ik meestal vanuit de klauw door naar het reservoir op de remgreep, dat is niet de procedure, maar werkt vaak wel het beste.
Ik vind het gesloten sram ontluchtingssysteem prettiger, daar kan je wat meer mee bij problemen. Ik weet niet of er bij shimano ook een spuit op de remgreep kan ipv het (opzet)reservoir.
Soms is het gewoon een beetje vaag en is het hele proces opnieuw doen soms veel sneller. Net als met een kraakje zoeken
https://www.youtube.com/watch?v=mAEeAKmCLFU
Dan zal de schijf waarschijnlijk een keer goed heet zijn geweest. Kan geen kwaad, maar zou wel even goed controleren of de schijf nog helemaal recht is.Pieterpost schreef: ↑23 feb 2021 16:49 Beste allemaal,
Een pagina had ik al een vraag gesteld betreft m’n voor rem/schijf.
Dus nu sleutel gekocht, binnen kort afhalen goed schoon maken en nieuwe blokken.
Maar het viel me op, dat de schijf verkleurt is, loopt zo’n mooie blauwe oranje verkleuring streep rond om. Kan dit kwaad, of de schijf dan vervangen worden?
Met vriendelijke groet,
Nick
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20 feb 2021 23:56
Top, recht is die nog wel! Dank.Rubik schreef: ↑23 feb 2021 18:20Dan zal de schijf waarschijnlijk een keer goed heet zijn geweest. Kan geen kwaad, maar zou wel even goed controleren of de schijf nog helemaal recht is.Pieterpost schreef: ↑23 feb 2021 16:49 Beste allemaal,
Een pagina had ik al een vraag gesteld betreft m’n voor rem/schijf.
Dus nu sleutel gekocht, binnen kort afhalen goed schoon maken en nieuwe blokken.
Maar het viel me op, dat de schijf verkleurt is, loopt zo’n mooie blauwe oranje verkleuring streep rond om. Kan dit kwaad, of de schijf dan vervangen worden?
Met vriendelijke groet,
Nick
Waarschijnlijk al 300x dezelfde vraag gesteld hier, maar ik wil mijn Ultegra R8000 DI2 set zelf service-en en kabels in korten.
Ik heb het volgende bestellijstje gemaakt, mis ik nog iets? Is de Bleedkit goed?
Bleedkit
Cutter
Needledriver
Olie
Of is het een echte meerwaarde om deze bleedkit te nemen?
Mis ik verder nog handige (spreader) tooltjes/nippels etc?
Ik heb het volgende bestellijstje gemaakt, mis ik nog iets? Is de Bleedkit goed?
Bleedkit
Cutter
Needledriver
Olie
Of is het een echte meerwaarde om deze bleedkit te nemen?
Mis ik verder nog handige (spreader) tooltjes/nippels etc?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Misschien mis je olijven?
https://www.bike-components.de/de/s/?ke ... no%20olive
Let op als je een van beide sets besteld dat het voor shimano (minerale olie is)
De twede voegt niet heel veel toe, net wat je mooi vind in je werkplaats
https://www.bike-components.de/de/s/?ke ... no%20olive
Let op als je een van beide sets besteld dat het voor shimano (minerale olie is)
De twede voegt niet heel veel toe, net wat je mooi vind in je werkplaats
Die goedkopere bleedkit zit ook in een doos volgens mij, dat is wel handig. Verder boeit het mij niet.wasbeer2006 schreef: ↑03 mar 2021 15:32 Misschien mis je olijven?
https://www.bike-components.de/de/s/?ke ... no%20olive
Let op als je een van beide sets besteld dat het voor shimano (minerale olie is)
De twede voegt niet heel veel toe, net wat je mooi vind in je werkplaats
Ik moet inderdaad nog olijven zo te zien. Iemand tip welke ik nodig heb (liefst ook leverbaar bij bike-components)
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Deze heb je nodig, voor r8000. Die heeft de bh90 leiding. Dus moet ook de nipple de juiste diameter hebben.mhr-zip schreef: ↑03 mar 2021 16:20Die goedkopere bleedkit zit ook in een doos volgens mij, dat is wel handig. Verder boeit het mij niet.wasbeer2006 schreef: ↑03 mar 2021 15:32 Misschien mis je olijven?
https://www.bike-components.de/de/s/?ke ... no%20olive
Let op als je een van beide sets besteld dat het voor shimano (minerale olie is)
De twede voegt niet heel veel toe, net wat je mooi vind in je werkplaats
Ik moet inderdaad nog olijven zo te zien. Iemand tip welke ik nodig heb (liefst ook leverbaar bij bike-components)
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 90-p30993/