Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Hogere stuurpen

Mike5678
Forum-lid

Mike5678 24 feb 2021 09:57

Beste lezers,

Sinds twee jaar ben ik in het bezit van een Giant TCR (Sunweb), elektronisch geschakeld. Het betreft een gebruikte fiets van Team Sunweb. Helaas heb ik in april 2020 een zwaar ongeluk gehad, waarbij mijn linkerarm flinke schade op heeft gelopen. Ik kan mijn arm niet volledig strekken en erop steunen is ook lastig. Feitelijk komt het erop neer dat ik geen racestuur meer kan gebruiken en dat ik zo hoog/rechtop mogelijk op de fiets moet zitten. De fietsenmaker heeft er voor mij een recht stuur opgezet (zie ook onderstaande foto's). Helaas was het volgens hem niet mogelijk om er een andere stuurpen op te zetten waardoor ik meer rechtop zou komen te zitten. Afgelopen weekend heb ik er voor het eerst op gefietst en ik merkte tot mijn verdriet dat dit eigenlijk niet lukte. Ik moet toch echt meer rechtop zitten om de druk op mijn arm te verminderen. Daarom richt ik mij graag tot jullie met de vraag of jullie weten hoe ik meer rechtop kan zitten. Wellicht is het toch nog mogelijk om een hogere stuurpen te laten monteren of misschien hebben jullie andere creatieve ideeën? Alvast dank voor jullie reacties.

Mike
WhatsApp Image 2021-02-23 at 16.54.24.jpeg
WhatsApp Image 2021-02-23 at 16.54.23.jpeg
WhatsApp Image 2021-02-23 at 16.54.24 (1).jpeg

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 24 feb 2021 11:37

Je zou een riserbar kunnen proberen, die heb je in verschillende "hoogtes", meer of minder rise.
Waarschijnlijk heeft je stuurpen een 1 1/4 klemming ipv de meer gebruikte 1 1/8 op de vorkbuis, waardoor er maar weinig merken zijn die zo'n stuurpen leveren, maar ze zijn er wel!
Ritchey en XLC hebben bv ook zo'n stuurpen.
Succes!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 24 feb 2021 11:39

Daar zijn IMO best wel wat mogelijkheden...
Als de vork een alu vorkpijp heeft, dan is er een BBB adapter (model BHP-20/21) waarmee je nog wat hoger kan.
Verder zijn er verstelbare stuurpennen die je omhoog kan richten en waarmee ook redelijk wat te winnen is, dat kan ook met een carbon vorkpijp, of die er ook in de actuele maat is , dat wordt dus zoeken...

Overigens moet ik wel opmerken dat, gezien de uitsteek van de zadelpen dit frame toch wat aan de kleine/lage kant is....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 24 feb 2021 12:11

De vork heeft een carbon vorkpijp dus een riser stem zou kunnen helpen - ze zijn er zelfs met +/- 35 graden dus dat helpt. Enne Keezx , zadelpen is onderdeel van het frame en bestaat uit 1 stuk. Daar bovenop zet je een seatpost "stubby" zoals dat heet, maar ik ben het met je eens dat een framemaat groter best had gemogen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 24 feb 2021 13:31

een giant TCR sl heeft een carbonstuurpijp van 1"1/4inch.

zo'n flat bar lijkt mij niet persee het meest ideale, kijk een hand in horizontale positie is geen natuurlijke houding,
dus je kan nog overwegen om een flare in je stuur te kiezen, desnoods een tour stuur.
https://www.rosebikes.nl/ergotec-aerowi ... gIwq_D_BwE

Edit: het met die shim gaat dus niet.
Laatst gewijzigd door TKMP op 25 feb 2021 06:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 24 feb 2021 14:09

TKMP schreef: 24 feb 2021 13:31 een giant TCR sl heeft een carbonstuurpijp van 1"1/4inch waar veel andere merken een 1"1/8inch gebruiken.
er zijn dus ook stuurpennen op de markt voor die beide maten, de meeste keuze zit in de 1"1/8 pennen.
je kunt dus een spacer plaatsen tussen je stuurpijp en de pen,
zo iets, https://www.bike24.com/p2381167.html
dat had je FMer ook wel kunnen bedenken.....

met zo'n shim kan je de meeste koersfiets achtige pennen gebruiken.
verstelbaar, -+17deg, kort en lang. een beetje rekenen en je hebt de juiste.
U maackt hier een denckvaudje
Met een shim kan je een , te grote diameter stuurpen plaatsten op een dunnere vorkbuis , maar niet omgekeerd.......
Herhaal dit niet onnodig

Mike5678
Forum-lid

Mike5678 24 feb 2021 19:31

Hartelijk dank voor jullie reacties tot dusver! Ik heb een hoop nieuwe begrippen geleerd en zal eens het nodige opzoeken via google.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 24 feb 2021 20:16

Het klinkt een beetje vervelend, maar met al die stuurpen oplossingen win je nog een cm of drie vier maximaal. Of het geheel wordt een toren van pisa met spacer op spacer. Het ziet er niet meer mooi uit en het is ook nog eens onveilig, door de steeds langer wordende hefboom op het korte stukje carbon vork. Ik verwacht dat je na aanpassingen uiteindelijk alsnog eindigt met iets waar je niet geheel tevreden mee gaat zijn. De stuurpen is al kort gezaagd en het balhoofd op dit frame vrij laag. Gewoon niet langer de geschikte fiets voor jou.

Ik zou m of terug ombouwen naar racestuur en binnenkort goed verkopen dan naar een ander model fiets kijken
Of de fiets als die nu is compleet ombouwen op een ander minder diep raceframe en dit frame los verkopen. Hij heeft nog genoeg zadelpen dus dat moet wel lukken. Dit kan verstandiger zijn omdat aan een nieuwe fiets komen niet altijd eenvoudig is op het moment.Het verschil tussen een tcr en meer comfortgeorienteerde racefiets is ook alvast 3-4 cm. Daarbij kan je dan de voorvork nog wat langer laten en een omgedraaide stuurpen monteren.

Tegenwoordig wordt er door een behoorlijk aantal merken race weg/gravel fietsen met flatbar verkocht. Meestal een stuk capabeler dan de duffe hybrides die je kent. En naar mijn mening gewoon best gave fietsen. Alvast een voorbeeld, maar er is meer soortgelijks te vinden. Het lijkt mij een geschiktere fiets in het grote geheel.

https://www.rosebikes.com/rose-backroad ... ss-2694653
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 24 feb 2021 22:53

thestudent schreef: 24 feb 2021 20:16 Het klinkt een beetje vervelend, maar met al die stuurpen oplossingen win je nog een cm of drie vier maximaal. Of het geheel wordt een toren van pisa met spacer op spacer. Het ziet er niet meer mooi uit en het is ook nog eens onveilig, door de steeds langer wordende hefboom op het korte stukje carbon vork. Ik verwacht dat je na aanpassingen uiteindelijk alsnog eindigt met iets waar je niet geheel tevreden mee gaat zijn.CUT
Waarbij je dan wel mede moet overwegen dat de berijder hiermee geen wedstrijden wil rijden , noch dat er spacerpolietsie een oordeel over gaat uitspreken.
Het moet gewoon goed rijden met een hoger stuur, verder hoef je niet te denken, spacertorens komen in het denkraam van hele volksstammen niet voor.
Herhaal dit niet onnodig

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 25 feb 2021 06:27

Keezx schreef: 24 feb 2021 14:09 U maackt hier een denckvaudje
Met een shim kan je een , te grote diameter stuurpen plaatsten op een dunnere vorkbuis , maar niet omgekeerd.......
Klopt hahahahaha dan blijft enkel de optie over om de 1"1/4 te behouden.
Met een andere hoek en lengte.
En de stuur vorm lijkt me ook nog steeds een verbetering mogelijk.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 25 feb 2021 07:35

Nee keezx het boeit me weinig of hij nou met een spacertoren gaat rondrijden. Mensen die het doen rijden simpelweg op iets wat hun niet past. En vrijwel iedereen met te veel spacers zou beter af zijn op een geometrie die hen wel past.

Ik verwacht dat het op deze manier alsnog geen succes is. Als de setup hierboven al niet gaat dan houdt t snel op. Stuur heeft al een kleine rise. Van 6 graden naar 17 schiet je weinig mee op. Op 11/4 stuurpennen is t al niet makkelijk om er echt een extender op te zetten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie