De Stevens Ventoux wordt op verschillende plekken beschreven als een meer endurance gericht model. Ook Steven zelf schrijft "...zijn de framegeometrie en koolstofvezeltechniek er volledig op gericht om lange afstanden nog meer ontspannen te kunnen afleggen."
De Comet daarentegen wordt als een echte racer met een diepe(re zit gepresenteerd. Zowel op de eigen website van Stevens als in verschillende reviews.
Als ik echter de geometrie-tabellen naast elkaar leg, dan zie ik nauwelijks verschil tussen de 2 modellen. Sterker nog, de Comet komt 'comfortabeler' uit de bus, kijkend naar maat 60:
- reach: Comet 40,4 - Ventoux 40,5
- stack: Comet 61 - Ventoux 60,9
- zitbuishoek van beide modellen is 73,5 graden
- op andere delen zit er af en toe een paar mm verschil in (bijv. wielbasis, sloping,...)
Mis ik hier iets? Is dit pure marketing-taal of is er wel degelijk een duidelijk verschil tussen beide modellen qua zitcomfort?
(Ik ben op zoek naar een racefiets die wat meer richting Endurance gaat (zonder meteen een 63 cm stack te willen), vandaar dat ik in de vergelijking ben gedoken.)
Stevens
Daar is ie dan, mijn Izoard pro disc 21. Vandaag eindelijk een eerste ritje kunnen rijden. Wat een feest! Het stijve karakter van het carbon frame vind ik te gek (in vergelijking met mijn oude stalen fietsie. Ultegra groep zoals verwacht. Omdat ik toch ook bij de Izoard tussen 2 maten in zit (gekozen voor 58mm), de stuurpen vervangen door een 3cm kortere.
Op de website van Stevens kan je met je lengte, bbm en armlengte de framemaat bepalen. Ik kwam uit op nét 58. Toen ik m ging ophalen bij Presto in Amsterdam nog ff proef gezeten. Dat was op zich prima. Maar ja, ik ben ook geen 22 meer, en iets korter lijkt nu wel comfortabeler. Wellicht dat ik terug ga naar de originele, als ik weer wat kms in mijn benen heb zitten. En misschien dat ik een tzt een bikefit ga doen. In ieder geval heb ik vandaag echt heerlijk gefietst, geen verkrampte rug of nek na het afstappen, geen dooie handen, polsen etc.
Wat ik ook nog heb gedaan, n.a.v. een tip van Roel Peerenboom die ik tegenkwam op Youtube, is de remmen iets naar binnen draaien.
Wat ik ook nog heb gedaan, n.a.v. een tip van Roel Peerenboom die ik tegenkwam op Youtube, is de remmen iets naar binnen draaien.
Even het topic een kick geven.
Sinds vorige week eigenaar van een Stevens Izoard Pro. De complete fiets zou pas eind mei komen, dus in overleg met de FM voor een custom model gegaan. Frame is eind januari geleverd en opgebouwd met een groep welke FM nog had liggen. Super blij dat het in deze tijd van schaarste toch gelukt is.
Specificaties
Frame: Stevens Izoard Pro 56
Groep: Mechanische Ultegra Disc
Crank: Rotor 3D24 met Power2Max NGeco en Q-rings
Stuur: FSA Energy ACR
Stuurpen: FSA ACR
Wielen: Fulcrum wind 55db
Banden: Challange Strada Pro 25
Zadel: Prologo Dimension
Sinds vorige week eigenaar van een Stevens Izoard Pro. De complete fiets zou pas eind mei komen, dus in overleg met de FM voor een custom model gegaan. Frame is eind januari geleverd en opgebouwd met een groep welke FM nog had liggen. Super blij dat het in deze tijd van schaarste toch gelukt is.
Specificaties
Frame: Stevens Izoard Pro 56
Groep: Mechanische Ultegra Disc
Crank: Rotor 3D24 met Power2Max NGeco en Q-rings
Stuur: FSA Energy ACR
Stuurpen: FSA ACR
Wielen: Fulcrum wind 55db
Banden: Challange Strada Pro 25
Zadel: Prologo Dimension