Lopen die sneller leeg als bij de Etap versie? Die gaan namelijk best lang mee voor ik ze op moet laden.daniel1975 schreef: ↑26 feb 2021 18:44 Tip: bedenk vooral een plekje voor de lader van die accuutjes.....
#ididnot
eTap AXS ervaringen?
Dank je, ik ga er mee aan de slag. Zal denk ik toch dat het de 46/33 gaat worden, want die snelheden boven de 40 km/h rijd ik vrijwel nooit.Douglas schreef: ↑28 feb 2021 15:34 Die tool die TL had gepost kun je goed gebruiken om te zien welke kransjes je meeste gebruikt. Beoordeel wat je gemiddelde cadans ongeveer is en met welke snelheid je meestal rijdt. Met een beetje puzzelen met cassettes en voorbladen kom je op een combinatie dat je automatisch met een mooie kettinglijn rijdt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40143
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat is het nu juist; door minimaal gebruik van de lader weet ik echt niet meer waar ik dat ding heb verstoptrolfo schreef: ↑01 mar 2021 14:22Lopen die sneller leeg als bij de Etap versie? Die gaan namelijk best lang mee voor ik ze op moet laden.daniel1975 schreef: ↑26 feb 2021 18:44 Tip: bedenk vooral een plekje voor de lader van die accuutjes.....
#ididnot
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40143
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Weet iemand waar Sram mee komt volgende week?
25-3 release van #alldayaxs
25-3 release van #alldayaxs
Less is bore
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Sram AXS GXdaniel1975 schreef: ↑17 mar 2021 18:21 Weet iemand waar Sram mee komt volgende week?
25-3 release van #alldayaxs
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40143
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Allebei wel bijzonder. Zou een flinke stuk zijn om Ultegra onder druk te zetten.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik geloof dat Shimano qua marktaandeel niet eens een heel klein beetje jeuk krijgt van Sram. Als shimano al ergens last van heeft is het het niet aan kunnen slepen van het materiaal.Allebei wel bijzonder. Zou een flinke stuk zijn om Ultegra onder druk te zetten.
Overigens ben ik ondanks dat ik weinig in het merk zie (uitgezonderd voor MTB's) wel blij met het bestaan van Sram. Van Campa heeft Shimano zo goed als niets meer te vrezen en zolang Sram nog op de markt aanwezig is krijgt het merk in ieder geval niet het idee dat ze monopolist zijn (met alle negatieve bijverschijnselen).
Heel veel kopers willen electronisch schakelen.sharkman113 schreef: ↑17 mar 2021 21:38Ik geloof dat Shimano qua marktaandeel niet eens een heel klein beetje jeuk krijgt van Sram. Als shimano al ergens last van heeft is het het niet aan kunnen slepen van het materiaal.Allebei wel bijzonder. Zou een flinke stuk zijn om Ultegra onder druk te zetten.
Overigens ben ik ondanks dat ik weinig in het merk zie (uitgezonderd voor MTB's) wel blij met het bestaan van Sram. Van Campa heeft Shimano zo goed als niets meer te vrezen en zolang Sram nog op de markt aanwezig is krijgt het merk in ieder geval niet het idee dat ze monopolist zijn (met alle negatieve bijverschijnselen).
Kan bij campa met SR EPS
Heel goede groep, maar zo duur.
Een electronisch groep voor 1200 €, zijn ze niet direct van plan ‘: spijtig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Mechanisch heeft Shimano wel het monopolie bij wegfietsen (Tiagra/105/Ultegra), maar electronisch is toch wel zo'n 25-33% Etap om mij heen (Etap22, Force AXS, Red AXS). Ik zie meer Red Etap groepen dan DA Di2 groepen. Op de MTB ga je wel eerder richting 50/50 zelfs.sharkman113 schreef: ↑17 mar 2021 21:38Ik geloof dat Shimano qua marktaandeel niet eens een heel klein beetje jeuk krijgt van Sram. Als shimano al ergens last van heeft is het het niet aan kunnen slepen van het materiaal.Allebei wel bijzonder. Zou een flinke stuk zijn om Ultegra onder druk te zetten.
Overigens ben ik ondanks dat ik weinig in het merk zie (uitgezonderd voor MTB's) wel blij met het bestaan van Sram. Van Campa heeft Shimano zo goed als niets meer te vrezen en zolang Sram nog op de markt aanwezig is krijgt het merk in ieder geval niet het idee dat ze monopolist zijn (met alle negatieve bijverschijnselen).
Als je dat vergelijkt met 5 jaar geleden toen het ongeveer 90% Shimano was, en inmiddels eerder 70%, en de elektronische groepen waar het om gaat misschien nog wel lager, dan zou ik me als Shimano toch wél een beetje zorgen gaan maken. Het geluk van zowel SRAM, Shimano als Campa is dat de markt an sich groeiende is, dus er is genoeg omzet voor iedereen.
Het enige waar het SRAM echt aan ontbreekt is een concurrent voor uDi2. Dat is gewoon een echte kiloknaller. Force AXS is te duur voor wat je krijgt en Red AXS onbetaalbaar, maar Rival AXS zou wel eens een grote hit kunnen worden.
Edit: Al mijn fietsen hebben op dit moment een volledig SRAM afmontage, maar ik neig in de toekomst toch meer naar Shimano. Helaas gaan ze met 12 speed allemaal weer hun eigen weg, maar dat gesloten systeem van SRAM bevalt me voor geen ene meter.
In mijn (uitgebreide) kennissenkring zijn er heel wat die met DI2 rijden (meestal Ultegra) maar slechts 1 met eTap (en die is daar echt niet van te spreken, heeft al 2 keer de rit mogen uitrijden op de zwaarste versnelling, lijkt nu wel opgelost) en 1 met Campa SR EPS.
Hangt dus maar net af wie je vrienden zijn en als je geen duizenden mensen kent, kan je daar geen conclusies aan vast knopen.
Wel eens mee dat Rival AXS een hit zou kunnen zijn (als ie goedkoper wordt dan Ultegra DI2)
Hangt dus maar net af wie je vrienden zijn en als je geen duizenden mensen kent, kan je daar geen conclusies aan vast knopen.
Wel eens mee dat Rival AXS een hit zou kunnen zijn (als ie goedkoper wordt dan Ultegra DI2)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik denk dat Sram overall op basis van wereldwijde omzet (voor fietsen) nog steeds max. 5-10% van Shimano is. Verschil is dat Sram nog steeds wel inzet op levering van Red en dat Shimano de dura ace er steeds meer bij doet (daar is de prijsstelling ook op gericht) en veel liever ultegra groepen verkoopt.
Persoonlijk denk ik dat voor beide merken wat te zeggen is echter de visie van Shimano op betrouwbaarheid/duurzaamhedi (Japans) me een stuk meer aanstaat dan die van Sram.
Bij shimano probeert met zaken perfect te maken (onderdelen zijn vaak overontworpen) en worden defecten gezien als gezichtsverlies (defecten komen voor maar wel zeer beperkt en jij ziet ook dat er snel naar oplossingen wordt gezocht).
Sram daarentegen accepteert een duidelijk hoger percentage uitval, doet daar niet moeilijk = ze leveren een zeer soepel garantiebeleid maar doet vervolgens wel heel lang over aanpassingen om toekomstige klachten te voorkomen).
Moet wel zeggen dat Sram even een boost heeft gehad door de leverproblemen van Shimano maar inmiddels zijn de magazijnen daar ook aardig leeg en lopen de levertijden ook daar aardig op.
Persoonlijk denk ik dat voor beide merken wat te zeggen is echter de visie van Shimano op betrouwbaarheid/duurzaamhedi (Japans) me een stuk meer aanstaat dan die van Sram.
Bij shimano probeert met zaken perfect te maken (onderdelen zijn vaak overontworpen) en worden defecten gezien als gezichtsverlies (defecten komen voor maar wel zeer beperkt en jij ziet ook dat er snel naar oplossingen wordt gezocht).
Sram daarentegen accepteert een duidelijk hoger percentage uitval, doet daar niet moeilijk = ze leveren een zeer soepel garantiebeleid maar doet vervolgens wel heel lang over aanpassingen om toekomstige klachten te voorkomen).
Moet wel zeggen dat Sram even een boost heeft gehad door de leverproblemen van Shimano maar inmiddels zijn de magazijnen daar ook aardig leeg en lopen de levertijden ook daar aardig op.